IBPBI/1/415-256/11/ZK - Zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz miasta, w związku z realizacją inwestycji z zakresu przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-256/11/ZK Zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz miasta, w związku z realizacją inwestycji z zakresu przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 9 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku nieruchomości w związku z realizacją inwestycji drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku nieruchomości w związku z realizacją inwestycji drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Ponadto jest właścicielem i użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych, które wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu powierzchni użytkowych. Nieruchomości te oraz budynki i budowle zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

W odniesieniu do wyżej opisanych nieruchomości, Miasto wydało decyzję o warunkach zabudowy, skutkiem której korzystanie z tych nieruchomości zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem stało się istotnie ograniczone. W decyzjach tych Miasto zapowiedziało realizację inwestycji polegającej na przebudowie ulicy X (połączenie z ulicą Y), która to przebudowa obejmie również jego nieruchomości, które w ten sposób zostaną przez Miasto wywłaszczone na cele budowy drogi. Planowany termin realizacji tej inwestycji to druga połowa 2012 r.. Z uwagi na to, że wydane przez Miasto decyzje o warunkach zabudowy, w których odmówiono Wnioskodawcy realizacji jego zamierzeń inwestycyjnych, w sposób istotny ograniczyły korzystanie z tych nieruchomości, stosownie do art. 36 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), Wnioskodawca wystąpił z roszczeniem do Miasta o wykupienie jego nieruchomości. Z uwagi na to, iż Miasto odmówiło jego roszczeniom, sprawę skierował do Sądu Okręgowego o zobowiązanie Miasta do złożenia oświadczenia woli o zakupie jego nieruchomości za cenę określoną przez biegłego rzeczoznawcę. W przypadku uwzględnienia jego roszczenia przez Sąd Okręgowy, wyrok ten będzie zastępował oświadczenie woli Miasta o zakupie przedmiotowych nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, przychód jaki uzyska z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości na rzecz Miasta, w związku z realizacją inwestycji z zakresu przebudowy drogi będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód jaki uzyska ze sprzedaży tej nieruchomości, w okolicznościach wskazanych w opisanym stanie faktycznym, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Nieruchomość Wnioskodawcy stosownie do stanowiska Miasta została przeznaczona na realizacje inwestycji (celu publicznego), tj. przebudowę ulicy X poprzez jej połączenie z ulicą Y. Realizacja tej inwestycji będzie wymagała jej wywłaszczenia. Z uwagi na to, iż Miasto nie podaje konkretnego terminu wywłaszczenia, Wnioskodawca wystąpił do Sądu z pozwem o wykup tej nieruchomości, ponieważ plany inwestycyjne Miasta w istotny już sposób ograniczają korzystanie przez niego z tych nieruchomości (brak możliwości wynajmu na dłuższy okres). Wskazany wyżej cel, tj. przebudowa drogi przez Miasto w pełni uzasadnia twierdzenie, że odpłatne zbycie jego nieruchomości dokona się właśnie na cel uzasadniający jej wywłaszczenie, co Miasto wprost potwierdza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 tej ustawy. W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 1500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi,

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 12 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby uzyskany przychód z tytułu odszkodowania lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości był wypłacany stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu, zostały zawarte warunki dodatkowe, zgodnie z którymi przedmiotowe zwolnienie nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub jej odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem i użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych, które wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu powierzchni użytkowych. Prawa te i nieruchomości, w tym budynki i budowle zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych. Przedmiotowe prawa i nieruchomości znajdują się na terenie objętym inwestycją drogową, w związku z czym możliwym jest, iż zostaną sprzedane na cele uzasadniające ich wywłaszczenie. Przy czym, we wniosku wskazano, iż Miasto odmówiło roszczeniu Wnioskodawcy o wykupienie przedmiotowych nieruchomości (i praw), w związku z czym wystąpił On do Sądu Okręgowego z powództwem o zobowiązanie Miasta do złożenia oświadczenia woli o zakupie nieruchomości za cenę określoną przez biegłego rzeczoznawcę. W sytuacji uwzględnienia Jego roszczenia przez Sąd, wydany wyrok będzie zastępował oświadczenie woli Miasta o zakupie przedmiotowych nieruchomości na cele realizowanej inwestycji publicznej (budowa drogi).

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie:

* nastąpi sprzedaż wskazanych we wniosku nieruchomości i praw na rzecz Miasta,

* będzie to sprzedaż na cele uzasadniające wywłaszczenie, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami,

* nabycie przedmiotowych nieruchomości i praw nie nastąpiło w okresie 2 lat przed ich odpłatnym zbyciem,

* cena nabycia ww. składników majątku Wnioskodawcy nie była o co najmniej 50% niższa od ceny zbycia jaką uzyska Wnioskodawca,

to przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości i praw będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl