IBPBI/1/415-203/14/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-203/14/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 20 lutego 2014 r.), uzupełnionym 28 kwietnia 2014 r. i 9 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* określenia źródła przychodu do jakiego zaliczyć należy przychód z tytułu nagrody otrzymanej w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w loterii promocyjnej - jest nieprawidłowe,

* sposobu opodatkowania ww. nagrody - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie określenia źródła przychodu do jakiego zaliczyć należy przychód z tytułu nagrody otrzymanej w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w loterii promocyjnej oraz sposobu jej opodatkowania. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 kwietnia 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-203/14/SK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 kwietnia 2014 r. i 9 maja 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W grudniu 2013 r. firma "X" zorganizowała dla wszystkich klientów w całym kraju loterię promocyjną pod nazwą "...". Warunkiem uczestnictwa w loterii było dokonanie zakupów na kwotę min. 250 zł. Dokonanie zakupów na ww. kwotę uprawniało do otrzymania kuponu loteryjnego-zdrapki. Jeden kupon odpowiadał wydanej kwocie 250 zł, wielokrotność tej kwoty uprawniała do otrzymania wielu kuponów. Regulamin loterii nie ograniczał grona uczestników tylko do przedsiębiorców, dopuszczał do uczestnictwa wszystkich klientów firmy "X", czyli również konsumentów. Warunkiem uczestnictwa w loterii było zarejestrowanie na stronie internetowej firmy "X" swoich danych osobowych, jak również kodu z otrzymanej karty zdrapki. Po tej operacji należało oczekiwać do rozstrzygnięcia loterii - losowania, które odbyło się w styczniu 2014 r. Nagrodą główną w loterii był samochód oraz świadczenie pieniężne odpowiadające 11,11% wartości nagrody jako kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach. W wyniku losowania Wnioskodawca wygrał nagrodę główną - samochód. Przedmiotowy samochód Wnioskodawca nie zamierza przekazywać na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca zobowiązany jest potraktować wygraną, jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować na zasadach ogólnych, czy też potraktować opłacony 10% podatek zryczałtowany, jako wystarczające rozliczenie podatkowe z tytułu otrzymanej nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu wygranych w konkursach z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy pobiera płatnik, tj. podmiot dokonujący wypłaty wygranej. W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnik przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, właściwego wg miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie ma siedziby.

Zgodnie z powyższymi przepisami zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wpłacono na konto Urzędu Skarbowego w mieście "Y" do 20 dnia po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy tj. po miesiącu w którym odebrano nagrodę - samochód od organizatora loterii.

Z literalnego brzmienia przepisów, jak i wykładni systemowej wynika, że ryczałtowe opodatkowanie ma zastosowanie do wszystkich wygranych i nagród. Można również z tego wywnioskować, że nagroda jest związana z działalnością gospodarczą, tylko jeśli stanowi upust cenowy albo ukryte wynagrodzenie.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT odnosi się do wszystkich podatników. Nie ma w nim wymienionego podziału na podatników prowadzących i nie prowadzących działalność gospodarczą. Nie można wobec tego przyjąć, że ryczałtowy sposób rozliczenia nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą. Ze stanu faktycznego wynika, że mamy do czynienia z loterią (bo są w niej elementy losowości i przypadkowości), loteria nie była skierowana do wybranej grupy uczestników, a więc nie można wygranej potraktować jako upustu cenowego albo ukrytego wynagrodzenia.

Artykuł 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, że dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, w związku z czym podatnik nie ma obowiązku wykazywania dochodu z wygranej w zeznaniu podatkowym składanym z tytułu uzyskania innych dochodów.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że wygrana podlega tylko i wyłączenie pod zapisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie może być łączona z prowadzoną działalnością gospodarczą, a tym samym stanowić przychodu z tej działalności. Z tej też przyczyny wpłacony zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% jest wystarczającym i prawidłowym sposobem rozliczenia przychodu i zapłaty należnego podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (...).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast art. 20 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów z innych źródeł, zgodnie z którym zalicza się do nich w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w grudniu 2013 r. wziął udział w loterii organizowanej przez firmę "X" kierowanej zarówno dla osób prowadzących działalność gospodarczą, jak również dla konsumentów. Warunkiem uczestnictwa w loterii było dokonanie zakupu towarów na kwotę określoną w regulaminie tj. min. 250 zł co wiązało się z otrzymaniem kuponu loteryjnego - zdrapki uprawniającego do jego uczestnictwa. Wnioskodawca dokonał ww. zakupu i otrzymał zdrapkę oraz zarejestrował swoje dane przedsiębiorcy oraz kod ze zdrapki na stronie internetowej organizatora loterii. W styczniu 2014 r. wygrał nagrodę główną - samochód.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji loterii, wobec czego w celu jej określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego definiuje loterię jako publiczną grę hazardową, której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), zyskując szansę wygranej. Natomiast Słownik Języka Polskiego definiuje loterię jako grę, w której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), a o wygranej decyduje losowanie. Loteria polega zatem na losowym przyznaniu nagrody wśród uczestników, którzy nabyli dowód udziału w grze. Do uznania gry za losową niezbędne jest zatem występowanie elementu losowości w przyznaniu nagrody. Ustawowa definicja gry losowej zawarta została w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), który stanowi, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w związku z organizowaną loterią promocyjną Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, otrzymał nagrodę główną - samochód, to wartość otrzymanej nagrody winien zaliczyć do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, zgodnie z regulacją zawartą w cyt. art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, wartość tej nagrody należy opodatkować w formie ryczałtu w wysokości 10% wartości nagrody. Z treści powołanego przepisu nie wynika bowiem, że z zakresu tego przepisu należy wyłączyć wygrane związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wobec powyższego opodatkowanie na mocy ww. przepisu dotyczy wygranych we wszystkich konkursach, jako unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* określenia źródła przychodu do jakiego zaliczyć należy przychód z tytułu nagrody otrzymanej w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w loterii promocyjnej - jest nieprawidłowe,

* sposobu opodatkowania ww. nagrody - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl