IBPBI/1/415-194/14/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-194/14/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na nabycie autorskich praw majątkowych do wytworzonej platformy internetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na nabycie autorskich praw majątkowych do wytworzonej platformy internetowej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, która otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Działania 8.1. "Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej". Spółka otrzymała środki na realizację projektu "utworzenie platformy internetowej służącej do wyszukiwania usług". Otrzymana dotacja stanowi 70% kosztów realizacji projektu i pozwala kwalifikować wydatki za okres styczeń 2013 r. - grudzień 2014 r. Spółka otrzymuje dofinansowanie w 5 ratach po zakończeniu kwartału, po tym jak Agencja Rozwoju Regionalnego zatwierdzi poniesione wydatki. W ramach realizacji projektu spółka zleciła firmie zewnętrznej wykonanie platformy internetowej służącej do wykonania usług. Spółka została obciążona fakturami za wykonanie poszczególnych modułów wyszukiwania usług oraz aktualizacjami platformy internetowej. Firma zewnętrzna przygotowująca platformę przeniosła pełne majątkowe prawa autorskie do całego przedmiotu umowy w momencie wydania projektu na podstawie umowy przeniesienia praw autorskich. Okres użytkowania praw autorskich przekracza rok. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a także jest płatnikiem podatku towarów i usług. Głównym źródłem, z którego Spółka uzyskuje przychody jest świadczenie usług informatycznych. Otrzymane dofinansowanie pokrywa dofinansowanie kosztów wykonania platformy, aktualizacji modułów, promocji platformy, hostingu.

Wartość poszczególnych modułów netto to:

* wykonanie i specyfikacja makiet funkcjonalnych - 3 tys. zł,

* wykonanie modułu wyszukiwania - 12 tys. zł,

* wykonanie modułu automatyczna lokalizacja i odległośc

nywane w 2013 r. Spółka została obciążona fakturami na poszczególne moduły, tj.:

Faktura nr 1:

* wykonanie i specyfikacja makiet funkcjonalnych - 3 tys. zł netto,

* wykonanie modułu wyszukiwania -12 tys. zł netto,

* wykonanie modułu automatyczna lokalizacja i odległości -10 tys. zł netto,

* wykonanie modułu funkcja społecznościowa 7 tys. zł netto,

* wykonanie modułu zarządzanie oddziałami 5 tys. zł netto,

Faktura nr 2:

* wykonanie modułu aplikacja mobilna - 30 tys. zł netto,

Faktura nr 3:

* aktualizacja wszystkich modułów - 5 tys. zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli utworzenie platformy internetowej, służącej do wyszukiwania usług wiąże się z przeniesieniem pełnych majątkowych praw autorskich, to czy poniesione wydatki powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów podatkowych, czy może wydatki powyższe należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i ujmować w kosztach podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne, bądź traktować jako inwestycję.

Zdaniem Wnioskodawcy, utworzenie platformy internetowej służącej do wyszukiwania usług nie skutkuje powstaniem składnika majątku jakim jest wartość niematerialna i prawna, nawet jeżeli utworzenie wiąże się z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Art. 22b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów. Natomiast art. 22c określa katalog m.in. wartości niematerialnych i prawnych, które nie podlegają amortyzacji. Skoro zarówno w jednym, jaki i drugim przepisie nie wymieniono wykonania platformy internetowej służącej do wyszukiwania usług, oznacza to, że prawo to nie jest wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie może podlegać amortyzacji. Zbudowana platforma internetowa nie jest także inwestycją, dlatego zdaniem Wnioskodawcy wydatki na jego opracowanie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów już w dacie ich poniesienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania tego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła.

Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do art. 22b ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

7.

wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Amortyzacji podlegają także wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 22b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższy art. 22b ust. 1 i 2 ww. ustawy, zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jak wynika z cytowanego unormowania, podlegającymi amortyzacji wartościami niematerialnymi i prawnymi są m.in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, które spełniają następujące warunki:

* zostały nabyte,

* nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,

* przewidywany okres ich używania przekracza rok,

* są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawa, o których mowa w art. 22b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych normuje ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 74 ust. 1 prawa autorskiego, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Mając powyższe na względzie oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że prawa autorskie, o których mowa we wniosku, spełniają warunki określone cyt. powyżej przepisami, a zatem stanowią wartość niematerialną i prawną. Zauważyć bowiem należy, że o zaliczeniu prawa autorskiego do wartości niematerialnych i prawnych decydują stosowne przepisy prawa, nie zaś sam podmiot gospodarczy nabywający prawa autorskie. Z tego też względu wydatki poniesione na nabycie praw autorskich, o których mowa we wniosku Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej poprzez odpisy amortyzacyjne, nie zaś w dacie ich poniesienia, jak wskazano we wniosku.

Przy czym dla Wnioskodawcy, jako wspólnika tej spółki, kosztem uzyskania przychodu będą wyłącznie odpisy dokonywane z ww. tytułu, w wysokości proporcjonalnej do jego prawa do udziału w zysku tej spółki. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania i dot. tego pytania stanowiska Wnioskodawcy w sprawie, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena wpływu otrzymania wskazanej we wniosku dotacji na możliwość (zakres) zaliczenia ww. odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. W tym też zakresie nadmienić jedynie należy, że co do zasady, kosztem podatkowym (w tym rozliczanym - pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne), mogą być tylko te wydatki, które nie zostały podatnikowi w jakiejkolwiek formie zwrócone, a więc wydatki, których ekonomiczny ciężar został przez niego poniesiony.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl