IBPBI/1/415-194/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-194/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2011 r., dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, stanowiących zwrot wydatków nieinwestycyjnych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, stanowiących zwrot wydatków inwestycyjnych, otrzymanych w związku z realizacją ww. projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 kwietnia 2011 r. Znak: IBPP4/443/358-360/11/EJ oraz IBPBI/1/415-194/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 21 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza podpisać umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP "Wsparcie i rozwój instytucji świadczących usługi na rzecz przedsiębiorczości oraz ich sieci" finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W ramach tej umowy Wnioskodawczyni ma przetestować usługi doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów działalności gospodarczej według ustalonego standardu u 10 klientów, a po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem będą wydatki poniesione na:

* wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samej Wnioskodawczyni i zleceniobiorców będących podatnikami VAT,

* zakup niezbędnych towarów i usług,

* zakup oprogramowania oraz

* koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych na potrzeby projektu.

Należy nadmienić, że Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie finansowe na realizację projektu będzie mogło korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane wsparcie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ wypełnia warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. PARP jest agencją rządową.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dofinansowań w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

* dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

(art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy),

* kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),

* dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),

* płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy),

* środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

* realizację projektów przez jednostki budżetowe,

* płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* dotacje celowe dla beneficjentów,

* realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

* realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza podpisać umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP "Wsparcie i rozwój instytucji świadczących usługi na rzecz przedsiębiorczości oraz ich sieci" finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Poddziałania 2.2.1. Po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. W ramach ww. umowy, wśród wszystkich poszczególnych kosztów w budżecie zostały przewidziane wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samej Wnioskodawczyni i zleceniobiorców będących podatnikami VAT, zakup niezbędnych towarów i usług, zakup oprogramowania oraz koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych na potrzeby projektu.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania pochodzącego ze środków z Unii Europejskiej, która nie będzie dotyczyła wydatków inwestycyjnych (zakupu lub wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast ww. środki, otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przy czym ww. środki, jeżeli wypłacane będą za pośrednictwem agencji rządowej (PARP), w części w której pochodzą z budżetu państwa mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

W konsekwencji powołany przez Wnioskodawczynię przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowania.

Natomiast otrzymane środki finansowe w części w jakiej będą stanowiły zwrot wydatków inwestycyjnych nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, stanowiących zwrot wydatków nieinwestycyjnych, otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych, stanowiących zwrot wydatków inwestycyjnych, otrzymanych w związku z realizacją ww. projektu - jest nieprawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż powołany przez Wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania, gdyż zwolnienie określone w ww. przepisie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizację programów operacyjnych, które jako dotacje są wydatkami z budżetu państwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena wpływu otrzymania wskazanego we wniosku wsparcia finansowego na koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni może w tym zakresie wystąpić z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2,3 oraz 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl