IBPBI/1/415-191/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-191/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem aportu do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem aportu do spółki komandytowej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-191/13/AB, IBPP4/443-68/13/EK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 7 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług w zakresie wykonawstwa instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, jak również na obrocie towarowym w tym zakresie (dalej: "działalność wod-kan"). Działalność ta jest prowadzona na terenie całego kraju, w tym na nieruchomościach (na których znajdują się magazyny i budynki biurowe), stanowiących własność Wnioskodawczyni i wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Dodatkowo na wskazanych wyżej nieruchomościach Wnioskodawczyni prowadzi wynajem lokali użytkowych i mieszkalnych.

W działalności wod-kan posiada wieloletnie doświadczenie (know-how), rozpoznawalne na rynku logo i nazewnictwo, doświadczoną kadrę pracowników (również stałych), jak i ciągle powiększające się grono dostawców i odbiorców, zasoby rzeczowego majątku trwałego i obrotowego oraz innych identyfikowalnych aktywów. Wskazane wyżej zasoby, w tym zespół składników majątku oraz zobowiązania go finansujące są wyodrębnioną organizacyjnie częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni, zdolną samodzielnie realizować działalność wod-kan. W związku z rozwojem przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni planuje wniesienie aportem do istniejącej spółki komandytowej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (działalność wod-kan), w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Wnioskodawczyni wyłączy z wnoszonego aportu nieruchomości, które zostaną udostępnione spółce do korzystania na podstawie stosunku umownego. Fakt wyłączenia nieruchomości nie wpłynie w żaden sposób na zdolność realizacji w pełnym zakresie dotychczasowych działań przedsiębiorstwa. Wyłączone nieruchomości pozostaną składnikami majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie tytułem wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni do spółki komandytowej, będzie skutkowało powstaniem u Niej przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną w formie aportu do spółki komandytowej nie powoduje powstania przychodu podatkowego, gdyż tego rodzaju przychód został zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia konieczności opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia aportu do spółki komandytowej. Nie była natomiast przedmiotem oceny kwestia, czy opisane we wniosku składniki majątku, mające być przedmiotem tego aportu, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, bowiem zwolnienie z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia aportu do spółki komandytowej, nie jest uzależnione od rodzaju składników majątku będących przedmiotem tego aportu. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, pozostaje zatem kwestia, czy przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie określenia, czy zespół składników majątkowych, który ma być wniesiony aportem do spółki komandytowej, wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl