IBPBI/1/415-180/10/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-180/10/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 23 luty 2010 r.), uzupełnionym w dniach 23 i 26 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni przez kontrahentów (nabywców towarów) na pokrycie zobowiązań wobec operatora pocztowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawcy przez kontrahentów (nabywców towarów) na pokrycie zobowiązań wobec operatora pocztowego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 kwietnia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-180/10/ESZ oraz IBPP1/443-167/10/AL wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 23 i 26 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji odzieży wierzchniej. Sprzedaż wyprodukowanego towaru odbywa się na targowisku. W najbliższej przyszłości chce prowadzić również sprzedaż wysyłkową polegającą na sprzedaży różnych towarów w Internecie. Jest płatnikiem podatku VAT, wybrana przez Wnioskodawczynię forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedając towar w Internecie po dokonanym zakupie klient będzie uiszczał cenę towaru powiększoną o koszt przesyłki. W sklepie internetowym lub w opisie aukcji Wnioskodawczyni zamierza poinformować klienta, że kupując u niej, klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę. Nadanie takiej przesyłki na mocy udzielonego jej pełnomocnictwa jest dokonywane przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz klienta. Działając w imieniu klienta i z jego upoważnienia (pisemnego, ustnego lub mailem) zapłaci za daną przesyłkę. Podana cena towaru będzie obejmowała m.in. opakowanie, czynności związane z wykonaniem pełnomocnictwa. Jeżeli w sklepie internetowym lub w opisie aukcji Wnioskodawczyni poinformuje klienta że kupując u niej, klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę, wówczas nadanie takiej przesyłki na mocy udzielonego pełnomocnictwa jest dokonywane przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz klienta.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała m.in., iż pełnomocnictwo będzie udzielane za każdym razem jednorazowo przez nabywcę tego towaru na zawarcie umowy z Przedsiębiorstwem Poczta Polska dotyczącej przesyłki zakupionego towaru.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy kwota pieniężna przekazana przez klienta Wnioskodawczyni będzie wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czy też może być potraktowana jako kwota zwrotu opłaty pocztowej i nie byłaby wówczas przychodem, a jedynie zwrotem kosztów poniesionych przez Wnioskodawczynię (czyli pełnomocnika z punktu widzenia umowy na wysyłkę z Pocztą Polską).

2.

Czy taka forma zwrotu kosztów nie będzie podlegać ujęciu jako przychód (opłata pocztowa nie będzie wtedy kosztem), jeżeli zwrot taki będzie dokonany w wysokości kosztów wysyłki pocztowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawierając z klientem umowę pełnomocnictwa na wysyłkę nie ma obowiązku doliczania pobranej opłaty pocztowej do przychodu, ponieważ podana przez Wnioskodawczynię kwota w ofercie sprzedaż za usługi pocztowe jest z góry określana i przewidziana. Oferując dany towar w Internecie podaje jego cenę i koszty przesyłki, które z góry potrafi przewidzieć, ponieważ przy przesyłce do 1kg opłata pocztowa wynosi 9,50 zł. Znając wagę każdej oferowanej sztuki odzieży potrafi z góry określić jaki będzie przyszły koszt opłaty pocztowej. Dlatego podając w Internecie cenę danego towaru informuje również jakie będą koszty przesyłki. Klient przesyłając określoną kwotę płaci za towar, a także przesyła zwrot kosztów przesyłki pocztowej. Cena wystawionego towaru zawiera jego opakowanie i czynności związane z pełnomocnictwem, dlatego koszty przesyłki faktycznie poniesione są tylko kosztami poniesionymi w imieniu i na rzecz klienta i zdaniem Wnioskodawczyni nie stanowią przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dchodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby - mocodawcy, na mocy którego inna osoba - pełnomocnik, staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Po dokonaniu analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i zastosowaniu powyżej powołanych przepisów należy uznać, iż w sytuacji opisanej przez Wnioskodawczynię nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a co za tym idzie środki pieniężne, które będą wpływać na rachunek Wnioskodawczyni w związku z jej zobowiązaniem do wykonania polecenia mocodawcy, tj. kwoty, które Wnioskodawczyni zobowiązana jest przekazać wskazanemu przez mocodawcę podmiotowi, nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Należy jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwot otrzymanych od kupującego jest działanie przez Wnioskodawczynię w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego jej pełnomocnictwa, bowiem tylko w takiej sytuacji stanowisko Wnioskodawczyni będzie można uznać za prawidłowe.

Koniecznym jest także posiadanie dowodów potwierdzających wykonanie usługi przez Wnioskodawczynię, np. dowodów opłat za nadanie przesyłki pocztowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl