IBPBI/1/415-177/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-177/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 13 lutego 2013 r.) uzupełnionym w dniu 21 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży liści tytoniu. Wniosek uzupełniono w dniu 21 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jest rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. W swoim gospodarstwie rolnym (o pow. ok. 20 ha, w tym ok. 9 ha gruntów własnych, pozostałe użytkowane są na podstawie umowy dzierżawy) Wnioskodawca uprawia m.in. zboże, kukurydzę, warzywa oraz tytoń. W zakresie uprawy tytoniu ma zawartą umowę kontraktacji i dostarcza surowiec tytoniowy zatwierdzonemu pierwszemu przetwórcy (od sprzedanego tytoniu nie płacił akcyzy).

Wnioskodawca zamierza sprzedawać surowiec tytoniowy (nieprzetworzone liście tytoniu w postaci suszu tytoniowego oraz liści zielonych), a także sadzonki tytoniu i całe rośliny, a ponadto nasiona do uprawy tytoniu. Sprzedaż następowałaby wyłącznie na rzecz odbiorców krajowych (osób fizycznych i przedsiębiorców), w tym z wykorzystaniem form sprzedaży wysyłkowej (także za pośrednictwem Internetu).

Wnioskodawca w swoim gospodarstwie posiada suszarnię liści tytoniu z paleniskiem na drewno (podczas suszenia liście tytoniu nabierają zapachu dymu drzewnego, którego nie da się usunąć bez obróbki przemysłowej). Rozsadę, sadzonki tytoniowe przygotowuje w tunelach foliowych nieogrzewanych, zwykle o powierzchni od 5 do 10 arów, uprawa odbywa się w polu. Okres wzrostu krzewów tytoniu wynosi około 180 dni (okres wzrostu od nasiona do sadzonki wynosi ok. 90 dni, następnie sadzonki wysadza się w pole gdzie dalszy wzrost do pełnej dojrzałości rośliny wynosi kolejne ok. 90 dni). Przedmiotem sprzedaży byłyby nasiona, sadzonki, krzewy i nieprzetworzone liście tytoniu pochodzące wyłącznie z upraw z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uprawia tytoń (m.in. odmiany...) i zamierza sprzedawać zainteresowanym nabywcom:

a.

nasiona tytoniu,

b.

sadzonki tytoniu (nasiona po wykiełkowaniu),

c.

całe, żywe krzewy tytoniu (o wymiarach od 3 cm do 190 cm) w donicach lub z korzeniem zabezpieczonym np. folią,

d.

nieprzetworzone, całe, zielone liście surowego tytoniu (niepodsuszane), tuż po zerwaniu z krzewów tytoniowych, w formie świeżych, zielonych liści tytoniu nabitych łodygami na drut,

e.

nieprzetworzone, całe liście tytoniu, uprzednio wstępnie podsuszone, a następnie nawilżone (wodą) do wilgotności co najmniej 50%, nabite łodygami na drut,

f.

całe, uprzednio wysuszone liście tytoniu, w stanie nieprzetworzonym, nawilżone (wodą) do wilgotności 15% - 25%,

g.

całe, suche liście tytoniu, w stanie nieprzetworzonym.

Sprzedaż nasion, sadzonek, całych krzewów tytoniu oraz liści tytoniu (surowych, podsuszonych i nawilżonych do wilgotności co najmniej 50% lub suszonych i nawilżonych do wilgotności 15%-25%), dokonywana byłaby na wagę (nasiona, liście tytoniu) lub na sztuki (sadzonki, krzewy tytoniu), w ilości według zamówień zainteresowanych odbiorców.

Nasiona tytoniu (opisane w pkt a) sprzedawane byłyby w opakowaniach kilkugramowych lub większych, a sadzonki tytoniu (opisane w pkt b) na sztuki, w plastikowych lub foliowych opakowaniach. Całe krzewy tytoniu (opisane w pkt c) sprzedawane byłyby na sztuki, żywe (zielone) w donicach wraz z ziemią albo z korzeniem zabezpieczonym folią. Przeznaczone do sprzedaży krzewy znajdowałyby się w fazie wzrostu (wegetacji) od 3 cm do ok. 190 cm. Surowe, zielone liście tytoniu (opisane w pkt d) sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), w formie wiązek z łodygami nabitymi na drut. Także podsuszone wstępnie liście tytoniu (opisane w pkt e) sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), nawilżone (wodą) do wilgotności co najmniej 50%, w formie wiązek z łodygami nabitymi na drut. Z kolei uprzednio suszone liście tytoniu (opisane w pkt f), również sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), nawilżone (wodą) do wilgotności 15%- 25%. Suche liście tytoniu (opisane w pkt g), sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), w balikach o wadze według zamówień nabywców.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 21 lutego 2013 r.), Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że oprócz opisanych w poz. 68 (pkt f) wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. całych, uprzednio wysuszonych liści tytoniu, w stanie nieprzetworzonym, nawilżonych (wodą) do wilgotności 15%-25%, zamierza sprzedawać również takie liście nawilżone do wilgotności 25%-35%, które sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), nawilżone (wodą) do wilgotności 15%- 25% lub do wilgotności 25%-35%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody jakie Wnioskodawca osiągałby ze sprzedaży nasion, sadzonek, krzewów tytoniu oraz liści tytoniu pochodzących wyłącznie z upraw z własnego gospodarstwa rolnego odbiorcom detalicznym lub hurtowym (przedsiębiorcom), w sposób opisany we wniosku ORD-IN, będą stanowić przychody z działalności rolniczej, do której zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się tej ustawy, a w konsekwencji, czy dochody z takiej sprzedaży nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nasion, sadzonek, krzewów tytoniu oraz nieprzetworzonych liści tytoniu, pochodzących wyłącznie z upraw Jego gospodarstwa rolnego, w warunkach opisanych we wniosku, stanowi działalność rolniczą, a dochód z takiej sprzedaży nie będzie podlegał podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.f.", winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 u.p.d.o.f., działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych (...) w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw (...), w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego (...), a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych (...) roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą (w przypadku roślin) co najmniej miesiąc licząc od dnia nabycia. Zgodnie z art. 2 ust. 3 i ust. 3a u.p.d.o.f., działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Nie stanowią natomiast działów specjalnych produkcji rolnej uprawy (...) w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Jak wynika z art. 2 ust. 2 u.p.d.o.f., podstawową cechą działalności rolniczej jest zatem wytwarzanie produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, a ponadto także działalność w której minimalny okres przetrzymywania zakupionych roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynosi 1 miesiąc. Działalnością rolniczą jest też produkcja materiału siewnego i szkółkarskiego. Nie zalicza się natomiast do działalności rolniczej uprawy określonych roślin, jeśli stanowią one działy specjalne produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Jeżeli dany rodzaj uprawy, nie jest wymieniony w treści tego załącznika, to należy uznać, że ta uprawa jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy u.p.d.o.f. Podstawową cechą działalności rolniczej jest zatem wytwarzanie produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Przez "wytwarzanie" należy rozumieć działalność, która skutkuje powstaniem produktów roślinnych, a produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech (właściwości). Stan "nieprzetworzony" to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt roślinny ma pochodzić z własnej uprawy, przez którą rozumie się uprawę samodzielną i prowadzoną na swój rachunek. Działania polegające na poddaniu produktów suszeniu, jeżeli produkty te pozostaną nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w u.p.d.o.f. Ponadto z punktu widzenia przepisów u.p.d.o.f., fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń, czy też poddanie czynnikom naturalnym powodującym ususzenie produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej. Ponadto, z uwagi na fakt, że uprawy tytoniu nie są wymienione w treści załącznika nr 2 do updf, to nie są one działem specjalnym produkcji rolnej.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Zamierza sprzedawać pochodzące z upraw w swoim gospodarstwie rolnym (prowadzonym samodzielnie i na swój rachunek) nasiona tytoniu, sadzonki tytoniu, całe krzewy tytoniu oraz liście tytoniu (surowe, podsuszane i nawilżone do wilgotności co najmniej 50% oraz suszone i nawilżone do wilgotności 15%-25% lub wilgotności 25%-35%), będące produktami rolnymi nieprzetworzonymi. Suszenie jakiemu poddawane są liście tytoniu nie wykracza poza pojęcie działalności rolniczej. Nasion, sadzonek, całych krzewów tytoniu oraz surowych (zielonych) liści tytoniu Wnioskodawca nie poddaje żadnym dodatkowym działaniom, czy obróbce chemicznej. Z kolei liści tytoniu podsuszanych i nawilżonych do wilgotności co najmniej 50% oraz suszonych i nawilżonych do wilgotności 15%-25% lub wilgotności 25%-35%, poza suszeniem i nawilżeniem do ww. poziomów wilgotności bez zmiany zasadniczego stanu liści, Wnioskodawca nie poddaje żadnym dodatkowym działaniom, czy obróbce chemicznej (nie kruszy, liście są niepocięte, nieodżyłowane). W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż nasion, sadzonek, całych krzewów tytoniu, nieprzetworzonych surowych (zielonych) liści tytoniu oraz nieprzetworzonych liści tytoniu podsuszanych i nawilżonych do wilgotności co najmniej 50% oraz suszonych i nawilżonych do wilgotności 15%-25% lub wilgotności 25%-35%, pochodzących z własnych upraw zainteresowanym odbiorcom indywidualnym i hurtowym, stanowić będzie działalność rolniczą, z której przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy nie będzie zatem ciążył z tego tytułu obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał pismo Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2003 r. (odpowiedź na interpelację poselską), bez sygnatury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że stanowisko uznano za prawidłowe, bowiem ze złożonego wniosku jednoznacznie wynika, iż uprawiane przez Wnioskodawcę liście tytoniu, poza opisanym we wniosku procesem suszenia i nawilżenia, nie będą poddawane innej obróbce, a w wyniku ich suszenia i nawilżenia nie nabiorą nowych cech. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż sprzedaż liści tytoniu pochodzących z własnych upraw będzie prowadzona na rzecz osób fizycznych i odbiorców hurtowych, w tym także za pośrednictwem internetu.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż jak wynika z wniosku uprawa tytoniu (sadzonek) odbywa się w nieogrzewanych tunelach foliowych nie jest działem specjalnym produkcji rolnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2-5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 - 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl