IBPBI/1/415-171/11/BK - Sposób wyceny spisu z natury przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych w systemie developerskim.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-171/11/BK Sposób wyceny spisu z natury przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych w systemie developerskim.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyceny spisu z natury przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych w systemie developerskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyceny spisu z natury przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych w systemie developerskim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, w dniu 3 grudnia 2009 r. rozpoczął działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych uiszczanym na "zasadach ogólnych". Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Przedmiotem działalności gospodarczej jest między innymi budowa budynków mieszkalnych w systemie developerskim. Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę, poparte decyzją starostwa. Budowa budynku mieszkalnego została zakończona w 2010 r., po czym budynek ten został wystawiony na sprzedaż jako wyrób gotowy (stan surowy zamknięty).

Wnioskodawca sporządził wycenę budynku (spis z natury), jako wyrobu gotowego, w którym ujął wszystkie koszty zarówno pośrednie, jak i bezpośrednie, związane z wybudowaniem tego budynku, tj.:

* materiały budowlane, które zostały użyte w budowie tego budynku mieszkalnego,

* wszystkie zakupione usługi, służące do wybudowania budynku, tj.: transport, załadunek i rozładunek materiałów budowlanych, najem sprzętu budowlanego, roboty ziemne koparką związane z budową budynku, przeładunek materiałów budowlanych dźwigiem, usługa pompowania betonu, roboty elektryczne na budynku,

* wynagrodzenia brutto dla pracowników budowy, zatrudnionych na umowę o dzieło, przy budowie wyłącznie tego budynku mieszkalnego,

* wszystkie koszty związane z dokumentacją budowlaną, tj.: zakup projektu budynku z uzgodnieniem w urzędach i instytucjach, plotowanie, kserowanie dokumentów do kompletu dokumentacji, zakup dziennika budowy, zakup wypisów i wyrysów niezbędnych do przygotowania dokumentacji inwestycyjnej dla tego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można ująć w spisie z natury wszystkie wyżej wymienione koszty, tj. zarówno koszty wykazane w kolumnie 10 - zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu, jak również wykazane w kolumnie 11 - koszty uboczne zakupu, w kolumnie 12 - wynagrodzenia w gotówce i w naturze oraz kolumnie 13 - pozostałe wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. spisie z natury, należy wycenić budynek mieszkalny (w stanie zamkniętym), jako wyrób gotowy do sprzedaży, ujmując wszystkie koszty pośrednie oraz bezpośrednie związane tylko i wyłącznie z wybudowaniem tego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.)

Zgodnie z definicją określoną w § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, towary to towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki. Przy czym, za wyroby gotowe, zgodnie z § 3 pkt 1 lit. d) ww. rozporządzenia, należy uznać wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane.

Stosownie do § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. W myśl § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia, spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.

Stosownie do treści § 29 ust. 1 i 6 ww. rozporządzenia, podatnik w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury jest obowiązany m.in. wycenić wyroby gotowe według kosztów wytworzenia. Przy czym w myśl § 3 pkt 4 ww. rozporządzenia, przez koszt wytworzenia, należy rozumieć wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Zgodnie natomiast z § 29 ust. 5 ww. rozporządzenia, spis z natury musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą.

Z treści wniosku wynika m.in., iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na budowie budynków mieszkalnych w systemie developerskim. Budowa budynku mieszkalnego została zakończona w 2010 r., po czym budynek ten został wystawiony na sprzedaż, jako wyrób gotowy (stan surowy zamknięty).

Wnioskodawca sporządził wycenę budynku (spis z natury), jako wyrobu gotowego, w której ujął wszystkie koszty zarówno pośrednio jak i bezpośrednio, związane z wybudowaniem tego budynku, tj.:

* materiały budowlane, które zostały użyte w budowie tego budynku mieszkalnego,

* wszystkie zakupione usługi, służące do wybudowania budynku, tj.: transport, załadunek i rozładunek materiałów budowlanych, najem sprzętu budowlanego, roboty ziemne koparką związane z budową budynku, przeładunek materiałów budowlanych dźwigiem, usługa pompowania betonu, roboty elektryczne na budynku,

* wynagrodzenia brutto dla pracowników budowy, zatrudnionych na umowę o dzieło, przy budowie wyłącznie tego budynku mieszkalnego,

* wszystkie koszty związane z dokumentacją budowlaną, tj.: zakup projektu budynku z uzgodnieniem w urzędach i instytucjach, plotowanie, kserowanie dokumentów do kompletu dokumentacji, zakup dziennika budowy, zakup wypisów i wyrysów niezbędnych do przygotowania dokumentacji inwestycyjnej dla tego budynku.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca w roku podatkowym nie osiągnął przychodu ze zbycia wybudowanego budynku, stanowiącego z uwagi na stopień jego zaawansowania wyrób gotowy, zobowiązany jest do ujęcia wyrobu gotowego w spisie z natury sporządzonym na koniec okresu sprawozdawczego i dokonania jego wyceny, zgodnie z zasadą wynikającą z § 29 ww. rozporządzenia, według kosztów jego wytworzenia. Kosztem wytworzenia, w przypadku będącym przedmiotem wniosku, będą zatem ww. wydatki, zarówno bezpośrednio jak i pośrednio, związane z powstaniem (wybudowaniem) ww. budynku mieszkalnego.

Tym samym w spisie z natury należy ująć koszty związane z dokumentacją budowlaną, a także koszty "osobowe" (wynagrodzenia osób "zatrudnionych" wyłącznie przy budowie ww. budynku na podstawie umów cywilnoprawnych) oraz nabyte materiały i usługi, poniesione w związku z wybudowaniem budynku, niesprzedanego w danym roku podatkowym.

Z uwagi na powyższe koszt budowy ww. budynku, jako składnika majątku objętego remanentem, zostanie wyłączony z kosztów uzyskania przychodów okresu sprawozdawczego, w którym nie uzyskano przychodu z jego sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl