IBPBI/1/415-1547/12/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1547/12/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych:

* ze sprzedaży opon i olejów silnikowych (jako towarów handlowych lub w ramach usługi ich wymiany) - jest nieprawidłowe,

* z tyt. pakowania i wysyłki opon oraz możliwości ich opodatkowania wg 8,5% stawki tego ryczałtu - jest bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych ze sprzedaży opon i olejów silnikowych (jako towarów handlowych lub w ramach usługi ich wymiany) oraz z tyt. pakowania i wysyłki opon wg 8,5% stawki tego ryczałtu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG pod następującymi symbolami PKD: 45.32.Z, 22.11.Z, 45.20.Z, 45.31.Z, 45.40.Z, 46.90.Z, 47.91.Z, 47.99.Z. Przeważającym przedmiotem Jego działalności jest działalność sklasyfikowana wg PKD pod symbolem 45.32.Z. - sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Wnioskodawca zajmuje się wyłącznie sprzedażą opon (bez felg) zarówno przez Internet, jak i bezpośrednio. W oświadczeniu o wyborze formy opodatkowania (złożonym w dniu 31 października 2012 r.) wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W powyższym oświadczeniu, Wnioskodawca zaznaczył, iż Jego działalność będzie polegać na sprzedaży opon. Obecnie świadczy usługi montażu opon i wyważania oraz w przyszłości zamierza świadczyć usługi w zakresie sprzedaży olejów silnikowych. W przypadku sprzedaży opon na odległość obciąża klientów kosztami wysyłki oraz pakowania, które jak twierdzi mogą być wykazane, jako osobne pozycje faktury VAT lub mogą być zawarte w cenie opony (wtedy przy sprzedaży jest adnotacja - wraz z wysyłką i pakowaniem).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż opon pozwala na opodatkowanie przychodów zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

2. Czy świadczenie usług wymiany oleju (wraz z materiałem) oraz usług montażu opon (wraz z oponami) może być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

3. Czy sprzedaż oleju silnikowego (jako towaru, a nie jako usługi wraz z materiałem), wyłącza z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

4. Jaką stawką ryczałtu należy opodatkować przychody z tytułu wysyłki i pakowania opon.

5. Czy świadczone usługi, wymienione w ww. pytaniu Nr 4 nie wyłączają z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Ad.1 Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z PKWiU z 2008 r. opony zostały sklasyfikowane pod symbolem C 22.11 pod generalną klasyfikacją produktów przetwórstwa przemysłowego, natomiast części samochodowe zostały sklasyfikowane pod symbolami C 29 - Pojazdy samochodowe, przyczepy, naczepy. W związku z tym, iż zgodnie z klasyfikacją PKWiU opony nie zostały sklasyfikowane, jako części samochodowe, nie można uznać ich sprzedaży, jako części samochodowych, co oznacza, iż w tym zakresie nie zachodzi wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad.2 Sprzedaż usług wraz z materiałem niezbędnym do jej wykonania (w przypadku Wnioskodawcy opony lub oleju) nie podlega wyłączeniu określonemu w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad.3 Sprzedaż oleju silnikowego nie jest sprzedażą części samochodowych, co oznacza, iż w tym zakresie nie ma zastosowania wyłączenie określone w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad.4 Przychód z tytułu wykonania usługi pakowania i wysyłki należy opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad.5 Powyższe usługi nie są wymienione w art. 8 ww. ustawy, dlatego ich świadczenie nie wyłącza z opodatkowania podatkiem zryczałtowanym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, definiującym odpowiednio działalność gastronomiczną oraz działalność usługową w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie natomiast do tego art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ww. ustawy, jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, bez odnoszenia się do konkretnych symboli PKWiU. Zatem wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega sprzedaż całej grupy wyrobów mieszcząca się w kategorii towarów (wyrobów) określonych pod pojęciem "części i akcesoria do pojazdów mechanicznych".

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (PKD 45.32.Z), zajmuje się sprzedażą opon (bez felg) zarówno przez Internet, jak i bezpośrednio oraz w przyszłości zamierza świadczyć usługi w zakresie sprzedaży olejów silnikowych.

Mając więc na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż skoro wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podlegają przychody ze sprzedaży całych grup wyrobów mieszczących się w określeniu o charakterze ogólnym "części i akcesoria do pojazdów mechanicznych", to mieszczące się w tej grupie opony oraz oleje silnikowe - również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu. Bez znaczenia w tej mierze jest przy tym, czy Wnioskodawca sprzedaje (będzie sprzedawał) wyłącznie opony i oleje samochodowe (jako towary handlowe), czy też razem z usługą ich wymiany.

Z tej też przyczyny stanowiska Wnioskodawcy ww. zakresie dotyczącym pytań oznaczonych we wniosku pod nr 1-3 są nieprawidłowe.

Wskazać przy tym należy, iż zważywszy, że wskazane we wniosku przychody uzyskane ze sprzedaży opon i olejów silnikowych (samodzielnie, czy też wraz z usługą ich wymiany) podlegają wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bezprzedmiotowa jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4 i 5.

Interpretacja dotyczy dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl