IBPBI/1/415-138/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-138/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 5 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczania tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług hotelarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2013 wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczania tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług hotelarskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczeniu usług hotelarskich, polegających na wynajmie pokoi gościnnych. Na podstawie ustawy z dnia z dnia 20 listopada 1990 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznej, działalność ta jest opodatkowana w formie karty podatkowej. Jednym z warunków opłacania podatku w formie karty podatkowej w myśl art. 25 ust. 4 (winno być art. 25 ust. 1 pkt 4) ww. ustawy, jest nieprowadzenie przez podatnika, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Nadmienić należy, iż od dnia 1 stycznia 2003 r. przepis ten nie zawiera już przytoczonego we wniosku zastrzeżenia o brzmieniu: " (...) z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 6 ust. 2".

Także przepis art. 6 ust. 2 ww. ustawy, został z niej wykreślony z dniem 1 stycznia 2003 r.

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego, zawarto równięż w części F poz. 55 wniosku, gdzie wskazano, iż Wnioskodawca rozważa przystąpienie w 2013 r. do nowopowstałej spółki komandytowej, w której będzie komandytariuszem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przystąpienie do spółki komandytowej, spowodowałoby utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług hotelarskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 121 § 1 Kodeksu spółek handlowych, komandytariusz nie ma prawa, ani obowiązku prowadzenia spraw spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Można zatem uznać, że rola komandytariusza w takiej spółce, jeśli umowa spółki nie stanowi inaczej, ogranicza się jedynie do wniesienia kapitału i czerpania ewentualnych zysków z tego kapitału lub uczestniczenia w potencjalnych stratach. Jest więc podobna do roli udziałowca np. w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Skoro zatem komandytariusz nie ma prawa, ani obowiązku prowadzenia spraw spółki, nie można uznać, że prowadzi inną pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 25 ust. 4.

W zawiązku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przystąpienie do spółki komandytowej, w charakterze komandytariusza (w sytuacji gdy umowa spółki nie będzie nadawała Mu prawa do prowadzenia jej spraw), nie pozbawi Go prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, przychodów z tytułu świadczenia usług hotelarskich.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 23 ust. 1a ww. ustawy, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli (stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy) - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Przy czym, pod lp. 4 ww. części XII Tabeli, miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, ograniczono zakres usług hotelarskich do usług polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w ww. przepisie rozumieć należy-pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy).

Zgodnie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 5b ust. 2 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 tej ustawy, przez spółkę niebędącą osobą prawną rozumieć należy spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Spółka komandytowa, nie posiada osobowości prawnej, należy do grupy spółek osobowych, które nie są odrębnymi podmiotami podatku dochodowego. Podmiotami tego podatku są natomiast wspólnicy tej Spółki (komplementariusze i komandytariusze), a źródłem ich przychodów jest jak wykazano prowadzona pozarolnicza działalność gospodarczą. Zauważyć przy tym należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych przez wspólników spółki komandytowej od posiadanego przez nich statusu w tej spółce (komandytariusz, komplementariusz).

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca opłaca zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej od dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczeniu usług hotelarskich, polegających na wynajmie pokoi gościnnych. Zamierza On zostać wspólnikiem - komandytariuszem w spółce komandytowej.

Wobec powyższego w świetle treści przytoczonego wyżej art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli Wnioskodawca zostanie wspólnikiem spółki komandytowej, co będzie równoznaczne z prowadzeniem odrębnej (od prowadzonej samodzielnie) pozarolniczej działalności gospodarczej, utraci prawo do opłacania podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Poza działalnością hotelarską wykonywaną samodzielnie, rozpocznie On bowiem prowadzenie innej pozarolniczej działalności gospodarczej, z której przychody (dochody) nie podlegają opodatkowaniu w formach zryczałtowanych określonych w ww. ustawie z dnia 20 listopada 1998 r., lecz wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ("zasady ogólne", "podatek liniowy").

W związku z powyższym przedstawione we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl