IBPBI/1/415-129/10/AB - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymania i wydatkowania w 2010 r. wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-129/10/AB Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymania i wydatkowania w 2010 r. wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 11 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania w 2010 r. wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia:

*

w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług odliczonego w tym podatku (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe,

*

w pozostałym przedstawionym we wniosku zakresie (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1, 2, 4 i 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania w 2010 r. wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Zrealizowała już część szkoleniowo-doradczą i jest w trakcie tworzenia biznesplanu. W kwietniu 2010 r. osoby, które uzyskają pozytywną ocenę biznesplanu, zarejestrują działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni zakłada, że opisywane zdarzenie przyszłe będzie jej dotyczyć, dlatego opisuje kolejne zdarzenia w odniesieniu bezpośrednio do jej przyszłej działalności gospodarczej. Pod koniec kwietnia 2010 podpisze umowę na otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości na kwotę 40.000,00 zł. Pieniądze te przeznaczy na zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, wyposażenia, materiałów biurowych oraz na pokrycie kosztów reklamy.

Z kwoty dotacji sfinansowane zostaną wydatki w kwotach brutto. Wypłata dotacji będzie odbywać się transzami, w ciągu kilku miesięcy. Wypłata kolejnych transz uzależniona będzie od rozliczenia się z instytucją pośredniczącą z wypłaconej wcześniej transzy. Podstawą dokonywania wydatków i rozliczenia dotacji będzie harmonogram rzeczowo-finansowy, załączony do zaakceptowanego wcześniej biznesplanu.

Ponieważ Wnioskodawczyni będzie od początku czynnym podatnikiem VAT, zamierza w pierwszych miesiącach działalności wystąpić o zwrot podatku VAT (wynikający z nadwyżki VAT naliczonego z faktur zakupu sfinansowanych dotacją w kwotach brutto), ponieważ kwoty podatku naliczonego z pewnością będą wyższe niż podatku należnego (w pierwszych miesiącach działalności). Ponadto przez pierwsze 6 miesięcy działalności będzie wypłacana dotacja pomostowa w kwocie 1.204 zł miesięcznie na pokrycie bieżących wydatków takich jak: obowiązkowe składki społeczne i zdrowotne, czynsz, telefon, ubezpieczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwoty opisanej powyżej dotacji w wysokości 40.000.00 zł jak i dotacja pomostowa (wypłacana przez 6 miesięcy) są wolne od podatku dochodowego nu podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

2.

Czy wydatki na wyposażenie oraz pozostałe wydatki (niestanowiące wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do których zastosowanie ma art. 14 ust. 2 pkt 2 nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56...

3.

Czy zwrot podatku VAT w kolejnych miesiącach po rozpoczęciu działalności, wynikający z nadwyżki podatku naliczonego (z faktur zakupu zapłaconych ze środków dotacji) nad należnym nie będzie stanowić przychodów do opodatkowania na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 7d...

4.

Czy wydatki sfinansowane dotacją pomostową w kwotach brutto (poza składką zdrowotną) będą kosztami uzyskania przychodów...

5.

Czy sfinansowana z dotacji pomostowej składka zdrowotna będzie mogła być odliczona od podatku...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

ad 1)

Kwoty dotacji rozwojowej i pomostowej nie będą stanowić przychodu do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ad 2)

Koszty sfinansowane dotacją rozwojową nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ad 3)

Zwrot podatku VAT wynikający z faktur zakupu sfinansowanych dotacją, nie będzie stanowić przychodu do opodatkowania, jako że kwota tego podatku nie była uprzednio zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 7d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ad 4)

Wydatki sfinansowane dotacją pomostową również nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ad 5)

Zapłacona składka zdrowotna będzie mogła być odliczona od podatku, mimo ze będzie sfinansowana dotacją przedmiotową, gdyż nie znajduje się w kategorii wyłączeń określonych w art. 27b ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

*

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

*

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza skorzystać ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, w ramach Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". W ramach ww. wsparcia otrzyma jednorazową dotację na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej przeznaczone na pokrycie bieżących wydatków takich jak: obowiązkowe składki społeczne i zdrowotne, czynsz, telefon, ubezpieczenia.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Powołany przepis wprowadzony został mocą art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąty ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. Konsekwencją wprowadzenia ww. przepisu jest zwolnienie z opodatkowania środków otrzymanych przez uczestnika projektu, a nie zaś zaniechanie poboru podatku od ww. środków.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, w tym wsparcie pomostowe, stanowią dochód Wnioskodawczyni zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tym też zastrzeżeniem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w ww. zakresie uznać należy za prawidłowe.

Ad. 2 i 4)

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ww. środkami (w tym otrzymanym wsparciem pomostowym) poniesionych na zakup wyposażenia, materiałów biurowych, pokrycie kosztów reklamy oraz pokrycie bieżących wydatków takich jak: składki na ubezpieczenie społeczne, czynsz, telefon, ubezpieczenia, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w ww. zakresie uznać należy za prawidłowe.

Na marginesie wskazać jedynie należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Ad. 3)

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w wysokości, w której sfinansowano nimi zakupy, odpowiadającej podatkowi od towarów i usług stanowi przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód (dochód) ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli nie podlega opodatkowaniu.

Zauważyć przy tym należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

W myśl powołanego przez Wnioskodawczynię art. 14 ust. 2 pkt 7d ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie cytowany powyżej przepis nie znajduje zastosowania, bowiem jak wskazała sama Wnioskodawczyni, naliczony podatek od towarów i usług od zakupionych z otrzymanego wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego towarów i usług nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, gdyż zostanie "rozliczony" z podatkiem należnym kształtując wysokość zobowiązania podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 5)

Składki na ubezpieczenie zdrowotne mogą być co do zasady odliczone od podatku. W myśl bowiem art. 27b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027):

a.

opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

b.

pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w ww. zakresie uznać należy za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatków poniesionych na zakup środków trwałych, końcowo nadmienić należy, iż stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak

- kosztem uzyskania przychodów (...) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż jeżeli zakup środka trwałego zostanie sfinansowany z otrzymanej na ten cel dotacji, nie jest możliwe zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl