IBPBI/1/415-1281/10/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1281/10/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości gruntowej przeznaczonej na potrzeby tej działalności oraz innych wydatków związanych z zaciągnięciem tego kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości gruntowej przeznaczonej na potrzeby tej działalności oraz innych wydatków związanych z zaciągnięciem tego kredytu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1994 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Zatrudnia pracowników, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zdarzenia związane z ww. działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej metodą kasową. Wnioskodawca zamierza prywatnie zaciągnąć kredyt hipoteczny na zakup działki, na której powstanie samochodowa myjnia ręczna, która będzie poszerzeniem istniejącej działalności. Budowa inwestycji objęta będzie leasingiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności gospodarczej koszty związane z zaciągnięciem kredytu oraz zapłacone odsetki od kredytu, począwszy od dnia zapłaty pierwszej raty.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od zaciągniętego kredytu oraz koszty z tym związane można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów firmy, gdyż zakup działki będzie bezpośrednio związany z powstałą inwestycją. Odsetki będzie można zaliczać w koszty uzyskania przychodów od dnia spłaty pierwszej raty, gdyż nie będą zwiększać kosztów inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione i racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu każdorazowo spoczywa na podatniku.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), (...).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów naliczone, lecz nie zapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków z tytułu odsetek od udzielonego kredytu oraz innych wydatków związanych z jego zaciągnięciem, zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uzależniają możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, ww. wydatków dotyczących kredytów przeznaczonych na sfinansowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, od klasyfikacji czy nazwy kredytów stosowanych przez instytucje finansowe, jak również od rodzaju zaciągniętego kredytu. Warunkiem uznania za koszt uzyskania przychodów, odsetek od kredytu oraz innych wydatków związanych z zaciągnięciem tego kredytu (np. prowizji) jest przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem, a przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy.

Decydujące znaczenie dla ustalenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ma więc faktyczne przeznaczenie kredytu, a nie treść umowy kredytowej zawartej z bankiem. Oznacza to, że nie można odmówić prawa do zaliczenia w koszty odsetek i innych kosztów związanych z zaciągnięciem kredytu (np. prowizji) od kredytu zaciągniętego na imię i nazwisko podatnika, w sytuacji gdy wykaże on związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem.

Z powyższego wynika, iż odsetki oraz ww. koszty związane z zaciągnięciem kredytu mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz zaciągnięty kredyt musi pozostawać w związku z uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę z tego źródła przychodami, przy czym odsetki od kredytu w celu ich zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodu muszą zostać faktycznie zapłacone. Odsetki i prowizja nie mogą również zwiększać kosztów inwestycji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza poszerzyć obecnie prowadzoną działalność gospodarczą i w związku z tym planuje poza prowadzoną działalnością gospodarczą, zaciągnąć kredyt hipoteczny, który przeznaczony będzie na zakup nieruchomości gruntowej na której powstanie samochodowa myjnia ręczna.

Biorąc pod uwagę cytowanej wyżej przepisy stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa nieruchomość gruntowa, której zakup zostanie sfinansowany kredytem hipotecznym zostanie przeznaczona na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w związku z planem wybudowania na niej budynku myjni samochodowej, to koszty związane z zaciągnięciem ww. kredytu (np. prowizja) oraz zapłacone odsetki od kredytu będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Zważywszy na sposób wykorzystania przedmiotowej nieruchomości gruntowej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, zauważyć należy, iż stanowić ona będzie w istocie środek trwały w tej działalności, choć nie podlegający amortyzacji stosowanie do treści art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tej też przyczyny, odnosząc się do momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, odsetek od ww. kredytu, zauważyć należy, iż Wnioskodawca będzie mógł "od dnia spłaty pierwszej raty" zaliczyć zapłacone odsetki od kredytu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, o ile zapłata tej (i następnych rat) nastąpi po uznaniu gruntu za środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej (po przekazaniu do używania). Zgodnie bowiem z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych, z uwzględnieniem ust. 2 -18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia. Przy czym, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

Z powyższym zastrzeżeniem przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl