IBPBI/1/415-1276/12/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1276/12/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 12 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z hodowli i sprzedaży zajęcy oraz danieli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z hodowli i sprzedaży zajęcy oraz danieli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada pozwolenie na chów i hodowlę zamkniętą zajęcy i kuropatw do celów zasiedleń i eksportu zwierzyny żywej. Posiada również decyzję powiatowego inspektora weterynarii na podstawie której wpisany jest do wykazu podmiotów prowadzących działalność w zakresie chowu lub hodowli zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka jako gospodarskie (daniele). Hodowla zajęcy odbywa się w klatkach. Obecnie Wnioskodawca posiada jednego gacha i jedną kocicę stada podstawowego. Natomiast daniele hodowane są na wybiegu, a Wnioskodawca posiada jedną łanie i jednego byka stada podstawowego. Do sprzedaży Wnioskodawca oferuje potomstwo zajęcy i danieli. Nie jest płatnikiem podatku rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wyżej opisany chów i sprzedaż zajęcy szaraków oraz danieli jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli tak, to na jakich zasadach iw jakiej formie rozliczać się z urzędem skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, chów i sprzedaż zajęcy oraz danieli nie jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. Nie jest to również działalność gospodarcza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Rozmiary norm szacunkowych obowiązujące w 2012 r. określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 252, poz. 1517). Od dnia 1 stycznia 2013 r. normy te określono w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 1272). Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej. Zatem hodowla lub chów zwierząt, stanowią dział specjalny produkcji rolnej, o ile jej rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Jeżeli zatem dany rodzaj hodowli lub chowu zwierząt nie jest wymieniony w treści ww. załącznika, to należy uznać, że hodowla ta, bądź chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada pozwolenie na chów i hodowlę m.in. zajęcy oraz dzikich zwierząt (danieli). Posiada jedną kocicę oraz gacha stada podstawowego zająca szarego oraz jedną łanie i jednego byka daniela, a do sprzedaży oferuje ich potomstwo.

Hodowla zajęcy i danieli, nie została wymieniona w Załączniku do ww. rozporządzenia, co oznacza, że dochody uzyskane z hodowli tych zwierząt nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przychody uzyskane ze sprzedaży zajęcy i danieli nie stanowią także przychodów z działalności gospodarczej, o ile prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie utraci charakteru działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. przedmiotem sprzedaży nie będą zwierzęta, których okres przetrzymywania przez Wnioskodawcę w trakcie którego nastąpi ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż 2 miesiące od dnia ich nabycia.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż co do zasady hodowla, zajęcy i danieli stanowi działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji do dochodów uzyskanych z tej działalności, z ww. zastrzeżeniem, nie stosuje się przepisów tej ustawy, przeto dochody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl