IBPBI/1/415-1208/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1208/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem, uiszczanym w formie karty podatkowej, przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania robót budowlanych i instalacyjnych, na rzecz członków wspólnot mieszkaniowych:

* mieszczących się w pojęciu "ludność" w rozumieniu ust. 5 Objaśnienia do części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej stanowiącej Załącznik Nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowa,

* nie mieszczących się w ww. pojęciu, w tym m.in. będących osobami prawnymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem, w formie karty podatkowej, przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania robót budowlanych i instalacyjnych, na rzecz wspólnot mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierzał od 2011 r. opodatkowywać prowadzoną działalność w formie karty podatkowej. W ramach działalności gospodarczej świadczy On usługi w zakresie robót budowlanych i instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji grzewczych, gazowych. W 2010 r. Wnioskodawca opodatkowany był na zasadach ogólnych. W ramach działalności gospodarczej wykonuje On usługi na rzecz wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych, urzędu miejskiego, osób fizycznych polegające na wykonywaniu:

* remontów,

* wykonywanie instalacji w mieszkaniach, budynkach jednorodzinnych, budynkach komunalnych.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Ponieważ usługi te mogą być wykonywane w dużym zakresie, Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługi te należy traktować jako usługi dla ludności, czy też usługi dla firm. Do października 2010 r. Wnioskodawca był opodatkowany w formie karty podatkowej. Z uwagi jednak na przekroczenie limitu przychodów rocznych z tytułu świadczeń dla innych odbiorców (gminy-przedszkoli) utracił w 2010 r. prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prace w zakresie robót budowlanych i instalacyjnych, związane z zakładaniem instalacji grzewczych, gazowych na rzecz wspólnot mieszkaniowych należy zakwalifikować jako usługi dla ludności, czy jako usługę dla firm (innych odbiorców).

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie prac na rzecz wspólnot mieszkaniowych mieści się w pojęciu "ludności" określonym w ust. 5 objaśnień Zgodnie z tym objaśnieniem za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Pojęcie "ludność" określone w objaśnieniach obejmuje m.in. osoby fizyczne. Wspólnota mieszkaniowa to ogół właścicieli, których samodzielne lokale wchodzą w skład nieruchomości gruntowej. Wspólnoty się nie zakłada, gdyż powstaje Ona zgodnie z ustawą o własności lokal z chwilą wyodrębnienia jednego lokalu. Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i na gruncie przepisów prawa podatkowego podmiotowość wspólnoty mieszkaniowej nie jest jednolicie traktowana. Wspólnotę mieszkaniową można traktować jako właścicieli będących solidarnymi osobami fizycznymi.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zdarzenie przyszłe, niniejszą interpretację indywidualną oparto o przepisy prawa podatkowego, w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., tj. obowiązującym w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 4) ww. ustawy, działalność wytwórcza to działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Jak wynika natomiast z pkt 4 Objaśnień do części I (Działalność usługowa oraz wytwórczo - usługowa) Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3, do ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest - poza świadczeniami dla ludności - wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 58.277 zł przychodu rocznie. Pod poz. 75 ww. tabeli, ujęto usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych, związanych z zakładaniem instalacji grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, grzewczych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego dla ludności.

Przy czym, za świadczenia dla ludności zgodnie z ust. 5 ww. Objaśnień uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadająca osobowości prawnej (tzw. ułomna osoba prawna) ale ma wiele jej cech. Jest w pewnym sensie "przedsiębiorstwem" lub "spółką", której się nie zakłada ale przystępuje do niej przymusowo w momencie nabycia lokalu. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Współwłaścicielami nieruchomości wspólnej mogą być właściciele lokali będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi nie mającymi osobowości prawnej.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierzał od 2011 r. opodatkowywać prowadzoną działalność w formie karty podatkowej. W ramach działalności gospodarczej będzie świadczył m.in. usługi na rzecz wspólnot mieszkaniowych w zakresie robót budowlanych i instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji grzewczych, gazowych.

W świetle powyższych przepisów prawa podatkowego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, jako wykonawcę robót budowlanych i instalacyjnych dla członków wspólnot mieszkaniowych, którzy mieszczą się w określonym powyżej pojęciu ludności (np. osoby fizyczne, spółki niemające osobowości prawnej), finansowane z funduszy remontowych, pochodzących z zaliczek tych podmiotów (właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych), można traktować jako usługi opłacane ze środków pieniężnych ludności. W konsekwencji przychód uzyskany w wyniku tych świadczeń, nie będzie przychodem limitowanym i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast przychody, z ww. robót świadczone dla członków wspólnot mieszkaniowych nie mieszczących się w ww. pojęciu (np. osób prawnych), finansowane poprzez fundusz remontowy, jako opłacane ze środków pieniężnych nie pochodzących od ludności, będą przychodami limitowanymi i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl