IBPBI/1/415-1189/13/SK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1189/13/SK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 2 grudnia 2013 r.), uzupełnionym 10 i 13 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wydatków związanych z organizacją konkursów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wydatków związanych z organizacją konkursów. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 lutego 2014 r. Znak: IBPBII/1/415-1060/13/MK, IBPBI/1/415-1189/13/SK wezwano do jego uzupełnienia, co tez nastąpiło 10 i 13 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż on-line różnych produktów (sklep internetowy). Jego klientami są nabywcy (konsumenci). Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursów, których celem jest zwiększenie grona klientów, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (sklepu). Konkursy te miałyby polegać na wykonaniu różnych zadań konkursowych (np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytania, stworzeniu pracy artystycznej związanej z asortymentem i prowadzoną działalnością gospodarczą np. zdjęcie, wiersz, obraz, itp.).

W niektórych konkursach warunkiem koniecznym udziału byłoby poza wykonaniem zadania konkursowego również dokonanie zakupu w sklepie internetowym i/lub polecenie go innym osobom celem dokonania zakupu. Zwycięzcy zostaną wybrani przez jury składające się z pracowników firmy - wybrane zostaną najlepsze zdaniem jury prace, zgodnie z regulaminem konkursu. Nagrodami będą zarówno drobne przedmioty (jak np. komplety bielizny, bony rabatowe i zniżkowe do wykorzystania w sklepie), jak i przedmioty droższe, których wartość jednostkowa przekracza 760 zł. Konkursy będą ogłaszane przede wszystkim w internecie, zarówno na stronie internetowej sklepu, jak i na dużych portalach jak np. facebook, onet, itp. mediach masowych. Konkursy będą ogólnodostępne, tzn. nie będą ograniczone do konkretnej grupy osób - udział w konkursie będzie mogła wziąć dowolna osoba poza pracownikami firmy.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 11 lutego 2014 r., Wnioskodawca wskazał, że:

* od 1 października 2010 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów,

* zdarzenia gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą są ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz rejestrze VAT,

* nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym nie będą nagrodami związanym ze sprzedażą premiową,

* droższymi nagrodami mającymi stanowić nagrody w organizowanych przez niego konkursach będą następujące przedmioty: sprzęt AGD, RTV, wycieczki, itp. - o wartości od kilkuset do kilku tysięcy złotych,

* inne koszty związane z organizacją konkursów to koszty reklamy konkursów w mediach zewnętrznych (wykupienie powierzchni reklamowych) i przygotowanie materiałów promocyjnych (kreacje graficzne, banery, ulotki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie zakwalifikowanie wydatków na nabycie nagród w ww. konkursach (we wszystkich opisanych powyżej wariantach), jak i innych kosztów związanych z organizacją konkursów, do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 23 (winno być art. 22) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja opisanych konkursów może doprowadzić do zwiększenia przychodów prowadzonej działalności gospodarczej na podobnej zasadzie jak inne formy reklamy. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że koszt nagród w konkursie, tak jak i inne koszty związane z organizacją konkursów może zakwalifikować, jako koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 23 (winno być art. 22) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Wydatki poniesione na organizację konkursów, w tym i zakup przyznawanych w ramach tych konkursów nagród stanowiących działania reklamowe, czy marketingowe, nie zostały wymienione w art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą zatem stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reklamy, czy też konkursu. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. "Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje "reklamę jako działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków.

Natomiast według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Z kolei według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 1 października 2010 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów (sklep internetowy). Celem zwiększenia grona swoich klientów oraz zwiększenia sprzedaży zamierza zorganizować konkursy, które byłyby ogłaszane zarówno na stronie internetowej sklepu, jak również na innych stronach internetowych. W związku z organizacją konkursów Wnioskodawca poniesie koszty związane z ich organizacją, tj. wydatki z tytułu reklamy w mediach zewnętrznych, wykupienia powierzchni reklamowych, przygotowania materiałów promocyjnych (kreacji graficznych, banerów, ulotek), jak również wydatki na nabycie nagród przyznawanych w ramach ww. konkursów. Konkursy te polegałyby na wykonaniu różnych zadań m.in. udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania, stworzeniu pracy artystycznej tj. wiersza, zdjęcia, obrazu. Poza wykonaniem zadania konkursowego w niektórych konkursach warunkiem koniecznym będzie dokonanie zakupu w sklepie Wnioskodawcy lub polecenie go innym osobom. Zwycięzcy konkursów zgodnie z regulaminem zostaną wybrani przez jury i zostaną nagrodzeni poprzez przyznanie drobnych nagród tj. kompletów bielizny, bonów zniżkowych, bonów rabatowych (do wykorzystania w sklepie Wnioskodawcy), jak również nagród o wartości od kilkuset do kilku tysięcy złotych (sprzęt AGD, RTV, wycieczki). Jak wskazano przy tym we wniosku organizacja ww. konkursów może doprowadzić do zwiększenia przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z konkursami, które zamierza zorganizować, w tym wydatki związane z nabyciem nagród, jako wydatki o charakterze reklamowym (marketingowym), mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Celem powyższych konkursów jest bowiem rozpowszechnianie informacji o firmie i przedmiocie działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz sprzedawanych przez niego produktach poprzez, jak wskazano we wniosku umieszczanie informacji o konkursach na stronach internetowych, banerach, ulotkach itp., jak również poprzez zachęcenie potencjalnych klientów do dokonania zakupu w sklepie internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę, co bez wątpienia może przyczynić się do zwiększenia przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec powyższego skoro Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje konkursy, które skierowane są do potencjalnych klientów i konkursy te mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich organizacja zdaniem Wnioskodawcy może znaleźć odzwierciedlenie we wzroście przychodów ze sprzedaży, to wydatki związane z ich organizacją, w tym wydatki przeznaczone na nabycie przyznawanych w ramach tych konkursów nagród mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl