IBPBI/1/415-1179/13/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1179/13/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 27 listopada 2013 r.), uzupełnionym 9 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki jawnej proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku tej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki jawnej proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku tej spółki. Dnia 9 grudnia 2014 r. wniosek uzupełniono o pełnomocnictwo.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje przystąpić do spółki jawnej. Obecnie spółka jawna ma dwóch wspólników, z których jednym jest ojciec Wnioskodawcy. Każdy z obecnych wspólników spółki posiada równy udział kapitałowy w spółce jawnej (po 50%). Oprócz Wnioskodawcy, przystąpienie do spółki jawnej planuje inna osoba (dalej: "Y"), będąca synem drugiego z obecnych wspólników spółki jawnej.

W przypadku wstąpienia Wnioskodawcy oraz Y do spółki jawnej w charakterze wspólników, dojdzie do zmiany postanowień umowy spółki, dotyczących w szczególności udziałów kapitałowych wspólników oraz prawa wspólników do udziału w zysku. Planowana zmiana polegać będzie na tym, że Wnioskodawca oraz Y otrzymają prawa do udziałów w zysku spółki jawnej znacznie przekraczające wartość wniesionych przez siebie wkładów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób należy określić podlegający opodatkowaniu dochód Wnioskodawcy z tytułu planowanego uczestnictwa w spółce jawnej.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, na moment przystąpienia do spółki jawnej nie powstanie po jego stronie przychód podatkowy. Wnioskodawca będzie bowiem rozpoznawał przychody i koszty wypracowane przez spółkę jawną proporcjonalnie do udziału w zyskach.

Spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, wypracowany przez nią zysk podlega opodatkowaniu, jako przychód na poziomie wspólników, stosownie do ich prawa do udziału w zysku spółki jawnej (art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - dalej: "ustawa o PIT")).

W odniesieniu do spółek niemających osobowości prawnej - takich jak spółka jawna - przyjmuje się, że dochody (przychody) z udziału w takiej spółce są zaliczane do tego źródła przychodów, do którego byłyby zaliczone, gdyby podatnikiem była spółka. Powyższe znajduje uzasadnienie normatywne w przepisie art. 5b ust. 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemąjąca osobowości prawnej (zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. winno być: niebędąca osobą prawną), przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Wnioskodawca stoi tym samym na stanowisku, że uzyskany przez niego dochód (przychód) z tytułu udziału, w spółce jawnej będzie zakwalifikowany do źródła przychodów, jakim jest pozarolniczą działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Zasady funkcjonowania spółki jawnej, w tym dotyczące zasad udziału wspólników w jej zyskach i stratach, są regulowane przez przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm. - dalej: "k.s.h.").

Zgodnie z art. 25 pkt 2 k.s.h., umowa spółki jawnej powinna zawierać m.in. określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość. Jednocześnie art. 37 § 1 k.s.h. zezwala wspólnikom spółki jawnej na umowne uregulowanie stosunków wewnętrznych spółki - odnoszących się m.in. do prawa do udziału w zysku w sposób odmienny aniżeli wynikający z względnie obowiązujących przepisów k.s.h. Zgodnie z art. 50 § 1 k.s.h., udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. W doktrynie wskazuje się, że nie budzi wątpliwości, że wobec dyspozytywności komentowanego przepisu wielkości udziałów mogą być w umowie określone inaczej (tak np. T. Siemiątkowski, R. Potrzeszcz, J. P. Naworski, K. Strzelczyk, Komentarz do kodeksu spółek handlowych, wyd. LexisNexis, Warszawa 2011).

Kolejnym rozwiązaniem, wynikającym z art. 51 § 1 k.s.h., jest równa partycypacja wspólników spółki jawnej w zyskach i stratach, niezależnie od różnic w wartościach wkładów poszczególnych wspólników. Umowa spółki może jednak ustanowić odmienne zasady partycypacji w zysku i stracie, zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie spółki. Oznacza to, że ustawodawca wprost zezwolił wspólnikom spółki osobowej (w opisywanym zdarzeniu przyszłym - wspólnikom spółki jawnej) na dowolne, umowne ukształtowanie zasad udziału wspólników w zyskach i stratach spółki (w tym także na możliwość zwolnienia wspólnika z udziału w stratach - art. 51 § 3 k.s.h.).

Powyższe oznacza, że przychody z udziału w spółce osobowej podlegają opodatkowaniu u każdego wspólnika proporcjonalnie do jego prawa w zysku, ustalanego na podstawie umowy spółki osobowej. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, każdy wspólnik ma prawo do równego udziału w zyskach. Organy podatkowe nie mają obowiązku określania w odrębnej decyzji dochodu spółki, skoro spółka osobowa nie jest podmiotem stosunków prawno podatkowych. Nie ma w prawie podatkowym przepisu, który dawałby podstawę do wydania takiej decyzji.

Wnioskodawca uważa, że ustalenie podziału zysku w spółce jawnej w oderwaniu od wartości wnoszonych wkładów nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania z tego tytułu przychodu. Stanowisko to znajduje uzasadnienie normatywne, wynikające z braku w przepisach ustawy o PIT przepisu, który uzależniałby podział przychodów wspólników spółki jawnej od wysokości wniesionego wkładu. Co więcej, przepisy podatkowe - wspomniany już art. 8 ust. 1 ustawy o PIT - odnoszą się w tym względzie wyłącznie do wartości ustalonego prawa do udziału w zysku takiej spółki. Brak jest również postanowień wskazujących na to, że sam fakt podziału zysku w spółce osobowej, który jest nieproporcjonalny do wartości wniesionych wkładów, może oznaczać powstanie przychodu po stronie wspólnika uzyskującego w efekcie proporcjonalnie wyższy udział w zyskach, niż wielkość jego wkładów w proporcji do wszystkich wkładów wnoszonych do spółki osobowej.

Podsumowując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, jako wspólnik spółki jawnej będzie uczestniczył w przychodach i kosztach uzyskania przychodów tej spółki proporcjonalnie do udziału w zyskach spółki, przewidzianego w umowie spółki jawnej, niezależnie od wysokości swojego udziału kapitałowego w spółce jawnej.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 kwietnia 2013 r., nr IPPB1/415-172/13-2/KS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 stycznia 2012 r., nr ILPB3/423-488/11-2/JG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że postępowanie o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego sprowadza się w istocie do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku, w kontekście opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz zadanego pytania. Zatem, wszystkie elementy składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (zdarzenie przyszłe, zadane pytanie i stanowisko w sprawie) muszą być spójne, tj. zadane pytanie i przedstawione własne stanowisko w sprawie musi być adekwatne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Z tej też przyczyny, stosownie do zadanego pytania (wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku), w kontekście opisanego zdarzenia przyszłego, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była wyłącznie ww. kwestia dotycząca możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki jawnej proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku tej spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać także należy, że zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl