IBPBI/1/415-1165/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1165/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 22 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 listopada 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, która wg PKD jest sklasyfikowana pod symbolem 23.12.Z (obróbka szkła płaskiego). W ramach tej działalności zamierza wykonywać zawieszki witrażowe na ściany i do okien oraz witraże. Wnioskodawca jest opodatkowany na tzw. zasadach ogólnych. Jednakże przed wybraniem tej formy opodatkowania zamierzał wybrać kartę podatkową jako formę opodatkowania prowadzonej działalności. Wnioskodawca zamierza wykonywać rzeczy na sprzedaż, a także na wystawy. Nie jest również w stanie ustalić, co nabywca zrobi z jego wyrobami oraz czy będzie je odsprzedawał. W 2014 r. Wnioskodawca chciałby jednak skorzystać z karty podatkowej jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż sklepom w Polsce i za granicą wytworzonych zawieszek szklanych i witrażowych oraz witraży wyklucza możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wymienia wytwarzane przez niego przedmioty ze szkła. Definicja "witrażownictwa" zawarta w ww. ustawie nie wyklucza możliwości sprzedaży wytworzonych przez niego przedmiotów sklepom w Polsce i za granicą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przy czym, w myśl art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Jednocześnie art. 29 ust. 1 tej ustawy stanowi, że wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego.

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy (...), o czym stanowi art. 30 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Załącznik nr 3 do ww. ustawy, tj. Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (dalej: "Tabela"), w części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa w poz. 26, jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, wymienia witrażownictwo. Przy czym w poz. 26 Załącznika Nr 4 do ww. ustawy, zawierającego "Charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej" wskazano, że działalność w zakresie witrażownictwa obejmuje wyrób, rekonstrukcję, naprawę i konserwację witraży, wykonywanie kloszy do lamp lub innych kompozycji ze szkła kolorowego wiązanego metalami; osadzanie witraży; barwienie i wypalanie, matowanie, formatowanie i trawienie szkła, przygotowywanie złączy; wykonywanie towarzyszących robót szklarskich; inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Przy czym, z objaśnień ujętych w pkt 7 objaśnień do Załącznika Nr 3 wynika, że zakres działalności oznaczonej w rubryce 2 ww. tabeli symbolem "*" obejmuje działalność usługową i wytwórczo-usługową (a więc również działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, które są następnie przez podatnika sprzedawane).

Przedstawiona w złożonym wniosku działalność gospodarcza Wnioskodawcy pokrywa się z charakterem i zakresem ww. działalności w zakresie "witrażownictwa", szczegółowo określonym pod poz. 26 Załącznika Nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na wytwarzaniu i sprzedaży zawieszek witrażowych i witraży może w 2014 r. podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej, o ile Wnioskodawca do 20 stycznia br. dokonał wyboru tej formy opodatkowania (formalnego zgłoszenia w Urzędzie Skarbowym) i o ile nie zachodzą wobec niego pozostałe przesłanki negatywne określone w art. 25 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 - 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl