IBPBI/1/415-1156/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1156/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 29 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 17 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przekazaniem samochodu, o którym mowa we wniosku, w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych związanych z przekazaniem samochodu, o którym mowa we wniosku, w drodze darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-778/12/AP, IBPBII/1/436-230/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 11 i 17 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W działalności tej wykorzystuje m.in. samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Pod koniec lipca 2012 r. planował wykupić ten samochód z cenę 1.000 zł netto + podatek VAT w wysokości 23% i przeznaczyć go na cele prywatne, co oznacza, że nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych, ani wyposażenia, a poniesione na jego nabycie i dalszą eksploatację wydatki nie będą stanowić kosztów podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 10 września 2012 r., wskazano m.in., iż samochód, o którym mowa we wniosku, po wykupie z leasingu został zaliczony do środków trwałych i zamortyzowany jednorazowo, zgodnie z art. 22f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zakłada, że po okresie co najmniej półrocznym od daty wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, samochód ten z uwagi na planowane zmiany w zakresie niektórych rodzajów usług utraci przydatność w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca rozważa zatem możliwość wykreślenia (po upływie ww. okresu) przedmiotowego samochodu z ewidencji środków trwałych i jego przeznaczenie na cele prywatne, a także dokonanie jego darowizny na rzecz syna.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy darowizna samochodu na rzecz syna, który będzie już samochodem prywatnym, spowoduje obowiązek uiszczenia przez darczyńcę podatku dochodowego od osób fizycznych.

(pytanie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 17 września 2012 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 10 ust. 2 pkt 3 oraz art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u darczyńcy przychód nie wystąpi, gdyż nie dojdzie do odpłatnego zbycia, a jedynie do nieodpłatnego przekazania. Będzie to skutkować brakiem obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy od spadków i darowizn.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż każda darowizna, bez względu na jej przedmiot, a zatem również darowizna samochodu stanowiącego środek trwały, wykorzystywany na potrzeby prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość jej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wykorzystywał na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy. Po zakończeniu jego leasingu został on wykupiony i zaliczony do środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz zamortyzowany, zgodnie z art. 22f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zakłada, że po okresie co najmniej półrocznym od daty wprowadzenia ww. samochodu do ewidencji środków trwałych, z uwagi na planowane zmiany w zakresie niektórych rodzajów usług samochód ten utraci przydatność w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza więc po tym okresie wykreślić ww. samochód z ewidencji środków trwałych i przekazać go na cele prywatne, a następnie dokonać jego darowizny na rzecz syna.

Mając na względzie, iż przekazanie wskazanego we wniosku samochodu na rzecz syna nastąpi nieodpłatnie (w drodze darowizny), stwierdzić należy, iż w związku z dokonaniem tej czynności prawnej nie powstanie przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w cyt. powyżej art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie dot. skutków podatkowych sprzedaży samochodu osobowego wykupionego po zakończeniu jego leasingu oraz w zakresie skutków darowizny tego samochodu dla syna Wnioskodawcy zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl