IBPBI/1/415-1116/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1116/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 października 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 6 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskanych ze świadczenia usług przewozu ładunków samochodem ciężarowym o ładowności przekraczającej 12 ton oraz określenia stawki ryczałtu właściwej do opodatkowania tych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskanych ze świadczenia usług przewozu ładunków samochodem ciężarowym o ładowności przekraczającej 12 ton oraz określenia stawki ryczałtu właściwej do opodatkowania tych przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 8 stycznia 1996 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem H 49.41.Z. (transport drogowy towarów). W ramach powyższej działalności świadczy usług kierowania pojazdami na rzecz innych podmiotów. Dochody uzyskiwane w ww. działalności gospodarczej opodatkowuje na tzw. zasadach ogólnych (prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów). Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegają na świadczeniu usług kierowania pojazdami na terenie kraju i poza granicami. Pojazdy którymi kieruje nie stanowią własności Wnioskodawcy, ale stanowią własność kontrahenta, dla którego świadczy wyżej wymienione usługi. Prowadzone pojazdy posiadają ładowność przekraczającą 12 ton. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że nie posiada licencji na przewóz towarów, a licencje te posiada jedynie firma transportowa zlecająca wykonanie usług. Kontrahent, dla którego wykonuje ww. usługi, jest byłym pracodawcą, od którego Wnioskodawca uzyskiwał wynagrodzenie ze stosunku pracy. Od 2001 r. nie jest już pracownikiem, gdyż umowę o pracę z ww. kontrahentem rozwiązał. Od tego czasu samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyżej opisanym dla tego pracodawcy (kontrahenta).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a po wykonaniu świadczonych usług wystawia dla kontrahenta faktury VAT, które następnie opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób fizycznych uiszczanym na tzw. zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy opisane wyżej usługi kierowania pojazdami świadczone dla byłego pracodawcy mogą być w 2014 r. opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jaką stawkę ryczałtu należy zastosować w 2014 r. dla usług kierowcy świadczonych powierzonymi pojazdami na rzecz innych podatników.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z którego to przepisu wynika, że gdy podatnik uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, to traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca uważa, że art. 8 ust. 1 pkt 6 mówi literalnie o braku możliwości opodatkowania usług świadczonych dla byłego pracodawcy, ale tylko w roku podatkowym przed rozpoczęciem działalności lub w roku poprzedzającym rok podatkowy. Zważywszy, że od 2001 r. minęło już 12 lat, to od 1 stycznia 2014 r. może świadczyć wyżej opisane usługi dla byłego pracodawcy, opodatkowując je zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z chwilą zmiany formy opodatkowania z tzw. zasad ogólnych na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, świadczone przez niego usługi winny być opodatkowane wg stawki ryczałtu 5,5%, w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e oraz pkt 6 tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

* osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e),

* rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki (art. 8 ust. 1 pkt 6).

W ww. załączniku, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie wymieniono usług transportowych, co oznacza, że świadczenie tychże usług nie wyłącza możliwości korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Zaznaczyć jednakże należy, że wykaz ten nie został oparty na Polskiej Klasyfikacji Działalności, której symbol wskazany został we wniosku, (H 49.41.Z transport drogowy towarów), lecz na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU z 2008 r.

Zgodnie bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy. Działalność tę prowadzi od 2001 r., co oznacza, iż na gruncie przedmiotowej sprawy nie zachodzą przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a tej ustawy).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia "tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton". Nie ulega tym samym wątpliwości, że w pojęciu "tabor samochodowy" mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość.

W świetle powyższego, jeżeli w istocie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie w 2014 r., świadczył usługi transportowe w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, niestanowiącym własności Wnioskodawcy, to przychód uzyskany w związku ze świadczeniem tych usług, może podlegać opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem skutecznego dokonania wyboru tej formy opodatkowania w stosownym, a prawem określonym terminie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl