IBPBI/1/415-1110/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1110/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek od wartości przekazanych nieodpłatnie świadczeń osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą oraz złożenia na tę okoliczność stosownej informacji do urzędu skarbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek od wartości przekazanych nieodpłatnie świadczeń osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą oraz złożenia na tę okoliczność stosownej informacji do urzędu skarbowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Spółka z o.o. (dalej Spółka) prowadzi sprzedaż nasienia seksowanego bydła. W ofercie między innymi posiada nasienie seksowane produkowane przez firmę posiadającą swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii. Spółka organizuje wyjazdy na targi hodowców bydła, na które zapraszanych jest kilku potencjalnych klientów Wnioskodawcy. Wybór, którzy klienci zostaną zaproszeni należy do Wnioskodawcy i dokonywany jest na podstawie danych o prognozie sprzedaży jej produktów (nie istnieją żadne porozumienia, umowy które nakładałyby na Spółkę obowiązek skierowania zaproszenia do konkretnego klienta. W imieniu podmiotów korporacyjnych - spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zapraszane są osoby uprawnione do reprezentacji danej spółki (wskazane z imienia i nazwiska). Są nimi przedstawiciele potencjalnych klientów - osób prawnych (członkowie zarządów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością a także osoby pełniące funkcje kierownicze w tych podmiotach). Zapraszani są także potencjalni kontrahenci - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Oprócz klientów uczestnikami wyjazdów są przedstawiciele Spółki (pracownik lub członek zarządu).

Spółkę z klientami nie wiążą umowy o współpracę, na podstawie których ci ostatni byliby zobowiązani do dokonywania zakupów od niej.

Wydatki związane z organizacją wyjazdu na targi w zakresie kosztów przelotu, pokrywane są przez Spółkę.

W trakcie pobytu potencjalni klienci mają okazję zapoznać się procesem produkcji nasienia seksowanego, szeregiem specjalistycznych informacji oraz zaletami wykorzystania go w zacieleniu jałówek. Celem wyjazdu jest promocja genetyki stosowanej przez dostawcę Wnioskodawcy, w wyniku której nierzadko dochodzi do składania przez klientów uczestniczących w wyjeździe zamówień na oferowany przez Spółkę produkt, już podczas pobytu lub po powrocie do Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazywanie świadczeń kontrahentom w postaci pokrycia kosztów zakupu biletów lotniczych, związanych z organizacją przez Spółkę wyjazdów w stanie faktycznym opisanym w poz. 54, rodzi po jej stronie obowiązek informacyjny, bądź podatkowy w przypadku, gdy w wyjeździe uczestniczą m.in. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Zdaniem Spółki, w przypadku, gdy zapraszanymi kontrahentami byłyby osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nieodpłatne świadczenie stanowiłoby przychód z działalności gospodarczej tego podmiotu, świadczenia te pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. W związku z tym należy je kwalifikować, jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa ta nie nakłada na podmioty, generujące takie przychody obowiązków płatnika. W związku z tym wypłata przedstawionych we wniosku świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania podatku, czy też obowiązku złożenia informacji wg wzoru PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zdarzenie przyszłe, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., tj. obowiązującym w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 9 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jako odrębne źródło przychodów wymieniono inne źródła. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast pozarolnicza działalność gospodarcza, jako odrębne źródło przychodów, została wymieniona przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskane przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią co do zasady przychód z tego właśnie źródła, zdefiniowanego w art. 14 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Jednocześnie ustawodawca nie sprecyzował, co należy rozumieć poprzez pojęcie "nieodpłatny". Przepisy ustawy o podatku dochodowym określają jedynie sposoby i kryteria ustalania wartości nabytych nieodpłatnie rzeczy (praw) albo nieodpłatnych świadczeń. Na gruncie języka polskiego "nieodpłatny" znaczy tyle co: "nie wymagający opłaty; taki, za który się nie płaci; bezpłatny" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, 2003 r.) Przez pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa wyżej należy zatem rozumieć te wszystkie zjawiska, których następstwem jest uzyskanie korzyści, kosztem innego podmiotu.

W świetle powyższego, uznać należy, iż dla celów podatkowych, przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi sprzedaż nasienia seksowanego bydła. W ofercie między innymi posiada nasienie seksowane produkowane przez firmę posiadającą swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii. Spółka organizuje wyjazdy na targi hodowców bydła, na które zapraszanych będzie kilku potencjalnych klientów Spółki. Zapraszani to potencjalni kontrahenci, w tym - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Wydatki związane z organizacją wyjazdu na targi w zakresie kosztów przelotu, pokrywane będą przez Spółkę.

Mając na względzie treść powyższych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Spółka nie będzie miała obowiązku pobierać zaliczek na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. W związku z uzyskiwaniem (otrzymywaniem) przez nich nieodpłatnych świadczeń, przychód z tego tytułu zawsze stanowić będzie dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe wyklucza również obowiązek składania przez płatnika (na formularzu PIT-8c) - Informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W myśl bowiem art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-362 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl