IBPBI/1/415-1100/10/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1100/10/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 27 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* braku obowiązku opodatkowania tym podatkiem otrzymanego zwrotu podatku VAT po zmarłym ojcu - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej wyłączenia ww. obowiązku - jest nieprawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu podatku VAT po zmarłym ojcu.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-1100/10/ZK, IBPP3/443-793/10/PK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 19 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 25 marca 2010 r. Wnioskodawczyni "nabyła spadek" po ojcu, zmarłym w dniu 29 grudnia 2009 r. Ojciec posiadał firmę. W deklaracji VAT za październik 2009 r. ojciec wykazał nadwyżkę podatku naliczonego w kwocie 6.751 zł Z tego wykazał 5.000 zł do zwrotu, a 1.751 zł do przeniesienia. Po śmierci ojca, we wrześniu 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Skarbowego kwotę 5.000 zł i jednocześnie poinformowano Ją, że pozostała kwota 1.751 zł przepada na rzecz Skarbu Państwa.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż po śmierci ojca Wnioskodawczyni nie kontynuuje jego działalności, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami była to działalność osobista, zarejestrowana w Urzędzie Miasta i wraz ze śmiercią właściciela działalność została zlikwidowana.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zwrot kwoty 5.000 zł na rachunek Wnioskodawczyni, wynikający z deklaracji za październik 2009 r. (złożonej za życia ojca), otrzymany po jego śmierci, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwrócona kwota nie podlega opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż każdy spadek, bez względu na przedmiot spadku, otrzymany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość jego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Przy czym, stosownie do treści art. 105 § 2 Ordynacji podatkowej, przypadające na rzecz spadkodawcy nadpłaty oraz zwroty podatków, a także oprocentowanie z tych tytułów zwracane są poszczególnym spadkobiercom w proporcji określonej w ich zgodnym oświadczeniu woli, pod warunkiem złożenia w organie podatkowym:

1.

prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,

2.

zgodnego oświadczenia woli wszystkich spadkobierców o podziale tych należności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 25 marca 2010 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym ojcu. We wrześniu 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Skarbowego kwotę 5.000 zł, stanowiącą wykazaną przez ojca w deklaracji VAT złożonej za miesiąc październik 2009 r. nadwyżkę podatku naliczonego.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż ww. kwota wchodzi w skład masy spadkowej po ojcu, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącza z opodatkowania przychody, podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wskazany we wniosku art. 14 ust. 3 pkt 7 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z jego treścią, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 (z działalności gospodarczej), nie zalicza się zwolnionych od wpłat należności z tytułu podatku od towarów i usług, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl