IBPBI/1/415-1092/11/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1092/11/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura dnia 21 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* określenia źródła do którego należy zaliczyć przychody uzyskiwane z tyt. przeniesienia (cesji) prawa najmu lokalu użytkowego na cesjonariusza,

* braku postawy do opodatkowania ww. przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła do którego należy zaliczyć przychody uzyskiwane z tyt. przeniesienia (cesji) prawa najmu lokalu użytkowego na cesjonariusza oraz braku podstawy do opodatkowania ww. przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży. Działalność ta opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W ramach tejże działalności wynajmuje kilka lokali użytkowych.

W ostatnim czasie Wnioskodawczyni zlikwidowała jeden z punktów handlowych, przy czym nie rozwiązała umowy najmu lokalu lecz podpisała umowę przeniesienia praw i obowiązków między wynajmującym, cedentem (podatnik) i cesjonariuszem. Przedmiotem umowy jest odpłatne przeniesienie na cesjonariusza praw i obowiązków cedenta (podatnika) wynikających z umowy najmu. Za przeniesienie ww. praw i obowiązków z umowy najmu cedent (podatnik), otrzymuje opłatę od cesjonariusza na rachunek bankowy. Oplata ta będzie uiszczana w 12 ratach po 800,00 zł każda. Przy czym należy dodać, że Wnioskodawczyni nie zaliczyła prawa najmu lokalu użytkowego do wartości niematerialnych prawnych i nie ujęła tego prawa w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odpłatne przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy najmu podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jeśli tak, to w jaki sposób należy ten przychód udokumentować.

Według jakiej stawki ryczałtu opodatkować.

Jeśli nie, to w jaki sposób należy opodatkować ten przychód.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odpłatne przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy najmu, co do zasady, jako przychód z praw majątkowych, nie podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), odrębnym od pozarolniczej działalności gospodarczej źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że jeżeli ww. ustawa zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolniczą działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wskazane wyłączenie obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc odpłatne zbycie (cesja) prawa majątkowego, jakim jest prawo najmu lokalu użytkowego stanowi przychód z praw majątkowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem odpłatne przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy najmu, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3, 6 i 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłami przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6),

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, iż jeżeli ustawa o podatku dochodowym, zalicza określony przychód do innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodów, to przychód ten stanowi przychód z tego innego źródła, a nie z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 668 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), najemca może rzecz najętą oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania. W razie oddania rzeczy osobie trzeciej zarówno najemca, jak i osoba trzecia są odpowiedzialni względem wynajmującego za to, że rzecz najęta będzie używana zgodnie z obowiązkami wynikającymi z umowy najmu. Umowę podnajmu odróżnić należy od umowy, na postawie której najemca przenosi całość swoich praw i obowiązków wynikających z zawartej umowy najmu na osobę trzecią (zwaną potocznie cesją).

W przypadku zawarcia umowy podnajmu, dotychczasowego najemcę nadal łączy z wynajmującym, stosunek najmu, natomiast zawarcie umowy cesji ogółu praw i obowiązków, wynikających z umowy najmu, powoduje wygaśnięcie umowy najmu pomiędzy dotychczasowym najemcą i wynajmującym. W takim przypadku, w miejsce dotychczasowego najemcy, w zakresie praw i obowiązków wynikających z umowy najmu, wstępuje podmiot trzeci. Wobec powyższego zawarcie umowy podnajmu oraz umowy przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy najmu rodzi odmienne skutki podatkowe. Jak bowiem wynika z cytowanych wyżej przepisów, przychody uzyskane z zawartej umowy podnajmu stanowią przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli przedmiotem podnajmu jest składnik majątku związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast przychód uzyskany z umowy przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy najmu stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 18 tej ustawy, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, dla potrzeb której wynajmuje kilka lokali użytkowych. W ostatnim czasie zlikwidowała jeden z punktów handlowych, przy czym nie rozwiązała umowy najmu lokalu, w którym prowadziła działalność, lecz podpisała umowę przeniesienia praw i obowiązków między nią jako wynajmującym (cedentem) i cesjonariuszem. Przedmiotem umowy jest odpłatne przeniesienie na cesjonariusza praw i obowiązków cedenta (Wnioskodawczyni) wynikających z umowy najmu. Za przeniesienie ww. praw i obowiązków z umowy najmu Wnioskodawczyni otrzymuje zapłatę od cesjonariusza na rachunek bankowy uiszczaną w 12 ratach po 800,00 zł każda.

W świetle przytoczonych przepisów, stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawczyni w istocie zawarła umowę przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy najmu i przestała być stroną umowy najmu (najemcą), a nie umowę podnajmu, to opłaty uiszczane w ratach na Jej konto stanowią przychód ze źródła przychodów jakim są prawa majątkowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (...) (art. 6 ust. 1a ww. ustawy).

Przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1 (art. 6 ust. 1b ww. ustawy).

Jak wynika z treści przytoczonych wyżej przepisów, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają przychody osób fizycznych uzyskane ze źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, a zatem a także przychody z zawartej umowy cesji ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy najmu. W konsekwencji przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię z zawartej umowy przeniesienia ogółu praw i obowiązków wynikających z zawartej umowy najmu (o ile Wnioskodawczyni zawarła tę umowę), jako przychody z praw majątkowych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wg skali określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl