IBPBI/1/415-1089/10/SK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1089/10/SK Możliwość zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 26 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia w odniesieniu do środków pozyskanych:

- z budżetu państwa - jest prawidłowe,

- z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku ujmowania przychodów z ww. tytułu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2010 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Od 1 maja 2010 r. współpracę w ramach wskazanej działalności gospodarczej (jako osoba współpracująca w prowadzeniu działalności gospodarczej) prowadzi żona Wnioskodawcy pozostająca z nim we wspólnym gospodarstwie domowym. Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie projektu szkoleniowego. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie umowy z dnia 15 kwietnia 2010 r. o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowę zawarto pomiędzy Wnioskodawcą, a Samorządem Województwa. Na podstawie umowy Instytucją Pośredniczącą jest Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Instytucją zarządzającą Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, Beneficjentem jest Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą. Umowa dotyczy realizacji projektu szkoleniowego "Gmina X dawniej i dziś - sposobem na integrację społeczną mieszkańców" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytetu VII "Promocja integracji społecznej" - Działania 7.3 "Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Okres realizacji Projektu trwa od 1 maja 2010 r. do 31 października 2010 r. Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi na realizację projektu dofinansowanie w kwocie nie przekraczającej 49.839,61 zł W tym płatność ze środków europejskich w kwocie 42.363,67 zł, dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 7.475,94 zł.

Dofinansowanie na realizację projektu wypłacone zostało w 100% na rachunek bankowy projektu. W ramach projektu, Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu. Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób zamieszkałych na terenie gminy "X". Na realizację projektu, składają się następujące zadania: promocja projektu, rekrutacja, realizacja szkoleń, zarządzanie projektem (w tym prace organizacyjne, obsługa szkoleń, monitoring i sprawozdawczość). Działania projektu realizowane są przez personel projektu oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - za wykonywanie pracy Koordynatora współmałżonkowi Wnioskodawcy - osobie współpracującej - przysługuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie koordynatora jest kosztem kwalifikowanym projektu i finansowane jest ze środków otrzymanego dofinansowania (podstawą rozliczenia jest miesięczna karta pracy i nota księgowa - obciążeniowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania pracy koordynatora projektu jest zwolnione z opodatkowania oraz czy ww. przychód osoby współpracującej powinien być ujmowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów osoby prowadzącej działalność.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zatem zarówno otrzymana dotacja na realizacje projektu "Gmina "X" dawniej i dziś - sposobem na integracje społeczna mieszkańców" jak i wypłacone w ramach jej wynagrodzenie dla osoby współpracującej (związane z realizacja zadań w Projekcie - koordynatora) jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Ujmowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (program komputerowy) powoduje, iż przychód dodawany jest do opodatkowania, lecz nie powinien. Wnioskodawca uważa, iż nie powinien być wprowadzony do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Zauważyć należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dotacji w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków, europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodane zostały cytowane uprzednio pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.

Zatem środki, otrzymane w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w roku 2010 r. w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń. W 2010 r. realizował projekt współfinansowany w Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki". Wnioskodawca jest bezpośrednim Beneficjentem przyznanego mu dofinansowania, które częściowo pochodzi ze środków europejskich, a częściowo z dotacji celowej z budżetu krajowego.

We wniosku wskazano również, iż koordynatorem ww. projektu jest żona Wnioskodawcy jako osoba współpracująca przy prowadzeniu działalności gospodarczej, której wynagrodzenie sfinansowane zostało ze środków otrzymanych przez Wnioskodawcę na realizację projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż środki jakie otrzymał w 2010 r. Wnioskodawca również w części przeznaczonej na wynagrodzenie małżonki, stanowią przychód z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

* art. 21 ust. 1 pkt 129 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa,

* art. 21 ust. 1 pkt 136 - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków europejskich (zważywszy, iż jak wskazano we wniosku Wnioskodawca był beneficjentem tych środków)

W konsekwencji przychód ten (dochód) nie podlega ujęciu w prowadzonej przez Wnioskodawcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ponieważ nie ma on wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego. Przychód (dochód) ten może być jednak ujęty w kolumnie 16 Księgi "Uwagi".

Pamiętać przy tym należy, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 i 137.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia w odniesieniu do środków pozyskanych:

- z budżetu państwa - jest prawidłowe,

- z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku ujmowania przychodów z ww. tytułu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie określenia, czy wynagrodzenie wypłacone żonie Wnioskodawcy jako osobie współpracującej przy prowadzeniu działalności gospodarczej, ze środków otrzymanego dofinansowania stanowi dla Niej przychód zwolniony z opodatkowania wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl