IBPBI/1/415-1085/09/AP - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty odpisu amortyzacyjnego od nowo zakupionego środka trwałego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1085/09/AP Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty odpisu amortyzacyjnego od nowo zakupionego środka trwałego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej, całości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości początkowej wskazanego we wniosku środka trwałego (tachimetru elektronicznego wraz z osprzętem) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej, całości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości początkowej wskazanego we wniosku środka trwałego (tachimetru elektronicznego wraz z osprzętem).

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-1085/09/AP, wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 5 lutego 2010 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnicy Spółki cywilnej prowadzą działalność gospodarczą w zakresie usług geodezyjno-kartograficznych. 28 maja 2009 r. podpisali ze Starostą umowę o refundację ze środków funduszu pracy kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, na podstawie której otrzymali refundację na zakup środków trwałych, w tym zakup tachimetru elektronicznego wraz z osprzętem. Tachimetr ten wprowadzono do ewidencji środków trwałych 29 maja 20009 r. przyjmując stawkę amortyzacyjną w wysokości 18%. Ze względu na refundację zakupu tego środka trwałego, kosztów amortyzacji nie wliczano do kosztów uzyskania przychodów. W listopadzie 2009 r. tachimetr uległ zniszczeniu. Niezamortyzowaną część wartości początkowej zaliczono do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie, z uwagi na zapisy umowy o refundację wyposażenia stanowiska pracy, Spółka zobowiązana była do zachowania mienia zakupionego za środki z dotacji lub mienia tego samego rodzaju i tej samej wartości. Stąd też, w zamian za zniszczony środek trwały, zakupiono z własnych środków nowy tachimetr, który wprowadzono do ewidencji środków trwałych i amortyzowano wg zasad określonych w art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. całą kwotę amortyzacji zaliczano do kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż cena nabycia środka trwałego wyniosła 12.345 zł. Środek trwały został zaliczony do grupy 5, podgrupy 51, rodzaju 518 Klasyfikacji Środków Trwałych i jest amortyzowany metodą liniową 18% w stosunku rocznym. Ponadto Spółka w 2009 r. nie była podmiotem rozpoczynającym działalność gospodarczą oraz spełniała kryteria małego podatnika zawarte w art. 5a ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota odpisu amortyzacyjnego od nowo zakupionego środka trwałego (w zamian za zrefundowany, zniszczony środek trwały), może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, oceniając ten stan faktyczny należy stwierdzić, że w zaistniałej sytuacji art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania, gdyż dotacja ze środków funduszu pracy była przyznana na zakup pierwotnie wykorzystywanego w działalności gospodarczej tachimetru, który uległ przypadkowemu zniszczeniu. Nowy tachimetr został zakupiony za własne środki pieniężne i pomimo tego, że do jego zakupu wspólników Spółki cywilnej zobowiązuje umowa o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy, to na jego nabycie nie otrzymali żadnych środków, dlatego zdaniem Wnioskodawcy cały odpis amortyzacyjny od nowo zakupionego tachimetru mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważyć należy, iż kwestia dotycząca możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej niezamortyzowanej wartości początkowej uszkodzonego środka trwałego (tachimetru elektronicznego wraz z osprzętem), nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż Wnioskodawcą jest Spółka Cywilna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tej Spółki, co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla jej wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl