IBPBI/1/415-1082/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1082/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze "sprzedaży publikacji książkowych i nutowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze "sprzedaży publikacji książkowych i nutowych".

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia27 grudnia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-1082/10/WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 10 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą głównie na sprzedaży publikacji książkowych i nutowych (nut). Publikacje te wytwarza na podstawie dostarczonego projektu wybrany przez niego producent (drukarnia). Publikacje otrzymane od producenta (drukarni) w stanie nieprzetworzonym sprzedaje dalszym odbiorcom. Istotne jest to, że elementem sprzedawanej publikacji nie jest ani projekt (utwór), ani jakiekolwiek prawa do niego, czego wyrazem jest zapis w publikacjach: "wszelkie prawa zastrzeżone". Tak więc sprzedaży podlega zadrukowana książka będąca w całości wyrobem producenta i nie jest ona nośnikiem jakichkolwiek wartości niematerialnych (np. praw autorskich).

Uzupełniając wniosek Wnioskodawca podał, że wg Polskiej Klasyfikacja Wyrobówi Usług z 1997 r. prowadzi następującą działalność:

* 52.63 usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową,

* 51.7 usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe.

Całość procesu, którego efektem jest wystawienie przez Wnioskodawcę faktury, klientowi kupującemu książkę, przebiega w sposób następujący:

* Wnioskodawca podpisuje umowę o dzieło z autorem, którego zadaniem poza napisaniem utworu jest przeprowadzenie całości prac wydawniczych, poczynając od składu do korekty technicznej,

* autor zanosi gotowe pliki do drukarni (uwaga: ten punkt oraz poprzedni nie mają zastosowania jeśli materiały są już w drukarni - np. z wydrukowanych wcześniej przez drukarnię nakładów),

* Wnioskodawca zamawia w drukarni określoną ilość publikacji (książek lub nut),

* drukarnia sprzedaje mu je jako swój produkt, czego odzwierciedleniem jest wystawienie faktury z zerową stawką VAT dla książek lub 7% dla nut (do 2010 r. włącznie, a od 2011 z 5% stawką VAT dla obu typów publikacji),

* w postaci niezmienionej publikacje sprzedawane są klientom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo przyporządkowana została stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 3%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo przyporządkował stawkę 3%. W tej materii ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym jest bardzo precyzyjna, ustalając stawkę 3% w stosunku do działalności usługowej w zakresie handlu, jednocześnie precyzyjnie definiując to pojęcie: "działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów".

W opinii Wnioskodawcy dokładnie taka jest sytuacja w tym przypadku. Wnioskodawca nie może być uważany za producenta, gdyż sprzedawane przeze niego publikacje nie zawierają innych składników (w tym wypadku niematerialnych praw autorskich), które pochodzą od innych źródeł niż producent (drukarnia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.

W myśl art. 1 pkt 1 tej ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., gdzie w pkt 3 lit. e), jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił świadczenie usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy),

* 3,0% z działalności usługowej w zakresie handlu. (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy).

Przy czym działalność usługowa w zakresie handlu, to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA Warszawa 2005 str. 797, przetwarzać to "przerabiać, zmieniać, przekształcać".

Przeto, jeżeli jak wskazano we wniosku i jego uzupełnieniu, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie sprzedaży publikacji książkowych i nutowych:

* wykonuje czynności mieszczące się w istocie w grupowaniu PKWiU 51.70 i 52.63 (wg ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r.),

* sprzedaje nieprzetworzone (w ww. rozumieniu) towary (publikacje książkowe i nutowe), uprzednio nabyte od podmiotu, który je wytworzył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (drukarni), to przychód uzyskany ze świadczenia tych usług podlega opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy również mieć na uwadze, iż wykonanie usługi wymienionej w załączniku Nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. pozbawia Wnioskodawcę możliwości opodatkowania w tej formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono plik dokumentów, należy jednak zauważyć, iż wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl