IBPBI/1/415-1072/09/BK - Skutki podatkowe realizacji projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1072/09/BK Skutki podatkowe realizacji projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 8 grudnia 2009 r.), dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu "Języki obce - szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw na jednolitym Rynku Europejskim" współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu "Języki obce - szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw na jednolitym Rynku Europejskim" współfinansowanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 października 2009 r. Spółka jawna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, podpisała umowę o dofinansowanie projektu "Języki obce - szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw na jednolitym Rynku Europejskim", w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwaną w dalszej części umowy Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia).

Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia), przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu, zwaną "wsparciem", w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.403.130,10 zł oraz, że Instytucja Wdrażająca (Pośrednicząca II stopnia) w ramach kwoty wsparcia udziela Beneficjentowi pomoc publiczną na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.500 zł, na zakup szafy, niezbędnej do realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, która zostanie zaliczona do środków 1) trwałych firmy.

Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem.

Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być małe i średnie firmy. Firmy te będą dokonywały wpłat własnych za uczestnictwo w kursie, a ich wkład ma wynieść 218.020,00 zł, stanowiąc wkład prywatny Spółki jawnej.

Koszty pośrednie projektu zdefiniowane w wytycznych, do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługa księgowa, zakup znaczków itp. będą rozliczane ryczałtem, stanowić będą nie więcej niż 7,36% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy kwota dotacji, która ma wpłynąć na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki jawnej realizującej przedmiotowy projekt w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest przychodem firmy korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinna być ujmowana w książce przychodów - rozchodów prowadzonej dla Spółki jawnej, jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy...

Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez wspólników Spółki, jako osób realizujących projekt bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, gdyż na zawarcie umów o pracę lub zlecenia nie dozwalają przepisy ustawowe w odniesieniu do wspólników spółek cywilnych, będą one korzystały także ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym...

Czy wpłata z dotacji na konto Spółki jawnej kwot stanowiących refundację kosztów pośrednich projektu rozliczaną ryczałtem w wysokości 7,36% kosztów bezpośrednich występujących w firmie w latach poprzednich należy traktować jako przychód firmy, czy też o kwoty te w momencie ich wypłaty winny zostać pomniejszone koszty firmy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Koszty pośrednie takie jak opłaty np. za telefony, energię, znaczki, usługę księgową, materiały biurowe itp. nie są pokrywane z dotacji, lecz ze środków własnych firmy i księgowane są jako koszty na bieżąco zgodnie z datą wystawienia faktur dokumentujących fakt ich poniesienia. Refundacja przedmiotowych kosztów z dotacji jest ryczałtem wypłacana po rozliczeniu kolejnych rat płatności, tak więc w praktyce może odbywać się po kilku miesiącach od daty ich ujęcia w kosztach księgi przychodów rozchodów.

Z uwagi na fakt, że część przyznanej dotacji w wysokości 1.500 zł jest przeznaczona na zakup środka trwałego (szafy), to czy ta część dotacji jest zwolniona z opodatkowania a odpisy amortyzacyjne nie są kosztami podatkowymi...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Spółka jawna bezpośrednio będzie realizowała cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa i są dotacją rozwojową, jak również, iż przeznaczone są na realizację Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", którego realizacja rozpocznie się w 2009 r., a jej realizacja przewidziana jest na lata 2009-2011, dotacja ta będzie stanowić przychód Spółki jawnej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższego jest brak konieczności jej ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów Spółki jawnej, jako przychód firmy, a koszty z niej pokrywane nie powinny stanowić kosztów uzyskania firmy.

Także ewentualne wynagrodzenia wspólników, jako bezpośrednio realizujących projekt "Języki obce szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw na jednolitym Rynku Europejskim" korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej wskazanego przepisu i ich wypłata z dotacji na konto prywatne wspólnika nie rodzi obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Ryczałtowo wypłacane środki z dotacji jako częściowa refundacja kosztów pośrednich projektu winny pomniejszać kwoty kosztów podatkowych w podatkowej księdze przychodów - rozchodów w momencie ich wypłaty z konta dotacji na konto Spółki, bez potrzeby dokonywania jakichkolwiek korekt kosztów w okresach wcześniejszych, gdy w momencie ich poniesienia zostały zaewidencjonowane w księdze przychodów i rozchodów.

Nie stanowi przychodu także dotacja w części przeznaczonej na zakup środków środka trwałego - szafy o wartości 1.500 zł, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu podlegają wyłącznie wpłaty własne firm uczestniczących w projekcie, a koszty pokrywane z wpłat własnych stanowią koszty w podatkowej księdze przychodów - rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

*

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

*

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w ww. brzmieniu), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w ww. brzmieniu, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jawna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, podpisała umowę o dofinansowanie (w formie dotacji rozwojowej) na realizację projektu wdrażanego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki". Program ten, jest jednym z programów operacyjnych stanowiących realizację Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013, które zostały przyjęte decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4557 z dnia 28 września 2007 r.

W czasie realizacji projektu poniesiony został wydatek na nabycie środka trwałego oraz wydatki pośrednie, do których należą przykładowo opłaty za telefony, energię, usługę księgową, zakup znaczków itp. Zakupiony środek trwały (szafa) został wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te:

*

w części przeznaczonej na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektów, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129,

*

w części przeznaczonej na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych tj. zakup środka trwałego (szafy), nie stanowią na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od ww. zakupionych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zauważyć jednakże należy, iż otrzymanie refundacji części poniesionych przez Spółkę kosztów pośrednich takich jak opłaty za telefony, energię, znaczki, usługę księgową, materiały biurowe, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, skutkuje obowiązkiem skorygowania bieżących kosztów uzyskania przychodów o kwotę uzyskanego zwrotu w momencie jego otrzymania.

Odnosząc się natomiast, do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej, uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako pracownicy spółki, czy też jej zleceniobiorcy. Zatem otrzymane dofinansowanie, nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy (wspólnika Spółki jawnej), lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Spółkę jawną na potrzeby działalności gospodarczej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Skoro, jak wskazano, otrzymane dofinansowanie w zakresie w jakim stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest zwolnione z opodatkowania na podstawie ww. przepisu prawa, bezprzedmiotowym jest badanie, czy przychód ten jest zwolniony na podstawie wskazanego w części D.3. wniosku art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który na gruncie przedmiotowej sprawy nie ma zastosowania.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wpłaty dokonywane przez uczestników kursów szkoleniowych nie zostały zwolnione z opodatkowania na mocy ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też wyłączone z kategorii przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem przedmiotowe wpłaty stanowią przychód wspólników z prowadzonej, w formie Spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji poniesione z tychże wpłat wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności o ile spełnią przesłanki ogólne, określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl