IBPBI/1/415-1062/10/RM - Skutki podatkowe otrzymania i wydatkowania środków finansowych pozyskanych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1062/10/RM Skutki podatkowe otrzymania i wydatkowania środków finansowych pozyskanych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 18 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych pozyskanych wraz z innym podmiotem w ramach zawartej umowy partnerskiej na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych pozyskanych wraz z innym podmiotem w ramach zawartej umowy partnerskiej na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 2 lutego 2009 r. Spółka jawna podpisała umowę partnerską z X Sp. z o.o. o wspólnym przedsięwzięciu, w ramach którego spółki opracowały projekt szkoleniowy na potrzeby innego przedsiębiorstwa tj. Y Sp. z o.o. i złożyły wniosek o dofinansowanie do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wniosek został rekomendowany do wsparcia. W dniu 1 października 2009 r. (wraz z późniejszymi aneksami), została podpisana Umowa o dofinansowanie realizacji projetku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Stronami umowy są:

* Agencja pełniąca funkcję Instytucji Pośredniczącej II stopnia (Instytucji Wdrażającej) oraz

* X Sp. z o.o. - Wnioskodawca/beneficjent pełniący rolę lidera w partnerstwie ze Spółką jawną.

Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet II, działanie 2.1 - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, poddziałanie 2.1.1 - Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach w celu podniesienia i dostosowania kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki.

Zgodnie z umową partnerską beneficjent - X Sp. z o.o. - jest Liderem projektu tj. w całości nim zarządza oraz rozlicza (zarządza przyznanymi środkami finansowymi i składa wnioski o płatność do PARP zawierające zbiorcze rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych zarówno przez Lidera jak i Partnera).

Zadaniem partnera, czyli Spółki Jawnej jest:

* wsparcie Lidera w procesie zarządzania, rekrutacji i ewaluacji projektu realizowanego w ramach otrzymanej dotacji na Projekt dotyczący Y Sp. z o.o.

* zorganizowanie i przeprowadzenie językowych kursów szkoleniowych dla pracowników przedsiębiorstwa Y Sp. z o.o.

Zgodnie z umową o dofinansowanie realizacji projektu, Instytucja Pośrednicząca II stopnia (PARP) przyznała Beneficjentowi wsparcie na realizację projektu w formie:

* płatności ze środków europejskich w kwocie 573.482,10 zł,

* dotacji celowej z budżetu krajowego w kwocie 101.202,73 zł,

* dotacji rozwojowej w kwocie 35.486,32 PLN - dotacja rozwojowa została w całości wydatkowana przez Beneficjenta Sp. z o.o. w 2009 i w żadnej części nie została przekazana czy wydatkowana przez Spółkę jawną.

Spółka jawna rozpoczęła realizację projektu w 2010 r. Środki otrzymywane przez Spółkę jawną są przeznaczone na potrzeby realizacji projektu dla danego przedsiębiorcy - Y Spółka z o.o., który jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej na szkolenia. Spółka jawna nie otrzymała pomocy publicznej i jest jedynie podmiotem organizującym szkolenia dla potrzeb beneficjenta pomocy publicznej na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 20 czerwca 2008 r.

Środki przeznaczone na realizację projektu w części przypisanej dla Spółki jawnej pochodzą w 85% ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny) oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego.

Płatności dokonywane są za pośrednictwem X Sp. z o.o. z dwóch różnych rachunków bankowych:

* z rachunku Bank w części europejskiej (EFS) oraz

* z rachunku Agencji i w części dotacji celowej z budżetu państwa.

Istotne elementy stanu faktycznego zawarto również w części F poz. 55 wniosku, gdzie wskazano m.in., iż koszty pośrednie takie jak opłaty np. za telefon, energię, znaczki, usługę księgową, materiały biurowe itp. nie są pokrywane z dotacji, lecz ze środków własnych firmy i księgowane są jako koszty na bieżąco zgodnie z datą wystawienia faktur dokumentujących fakt ich poniesienia. Refundacja przedmiotowych kosztów z dotacji jest ryczałtem wypłacana po rozliczeniu kolejnych rat płatności tak więc w praktyce może odbywać po kilku miesiącach od daty ich ujęcia w kosztach księgi przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Mając na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy kwota dotacji, która zgodnie z harmonogramem realizacji projektu za pośrednictwem lidera X Sp. z o.o. wpływa na wyodrębnione dla celów projektu konto Spółki jawnej, realizującej przedmiotowy projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Fundusz Społecznego i budżetu państwa jest przychodem firmy korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje nie powinna być ujmowana w książce przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki jawnej, jako przychód firmy a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów Spółki jawnej.

2.

Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez wspólników spółki za wykonywanie czynności koordynatora szkoleń językowych oraz za wykonywanie czynności pracownika administracyjnego bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia, gdyż na zawarcie umów o pracę lub zlecenia nie pozwalają przepisy ustawowe w odniesieniu do wspólników spółek cywilnych, będą one korzystały także ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

3.

Czy wypłata z dotacji na konto Spółki jawnej kwot stanowiących refundację kosztów pośrednich projektu rozliczanych ryczałtem w wysokości 9,69% poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych w ramach projektu bezpośrednich wydatków pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-finansing należy traktować jako przychód firmy, czy też o kwoty te w momencie ich wypłaty winny zostać pomniejszone koszty Spółki jawnej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jawna na chwilę obecną tj. do czasu wyjaśnienia przedmiotowej kwestii traktuje dotację jaka wpływa do Lidera tj. X Sp. z o.o. na konto Partnera jako przychód firmy, jak również wynagrodzenia wypłacane z dotacji na prywatne konta wspólników, jako przychód z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki.

Jednakże zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż środki przelewane przez X Sp. z o.o. stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa i przeznaczone są na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki którego realizacja przewidziana jest na lata 2009 - 2011 dotacja ta stanowi przychód Spółki jawnej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od os. fizycznych i co za tym następuje nie powinna być ewidencjonowana w księdze przychodów - rozchodów Spółki jawnej jako przychód firmy, a koszty z niej pokrywane nie powinny stanowić kosztów uzyskania Spółki.

Również wynagrodzenia wspólników, jako realizujących projekt nie powinny być ewidencjonowane jako przychód w książce przychodów i rozchodów, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej wskazanego przepisu i ich wyplata z dotacji na konto prywatne wspólnika nie rodzi obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Ryczałtowo wypłacane środki z dotacji jako częściowa refundacja kosztów pośrednich projektu winny pomniejszać kwoty kosztów podatkowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w momencie ich wypłaty z konta dotacji na konto spółki bez potrzeby dokonywania jakichkolwiek korekt kosztów w okresach wcześniejszych gdy w momencie ich poniesienia zostały zaewidencjonowane w księdze przychodów-rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z wniosku wynika, iż Spółka jawna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, jest partnerem w projekcie realizowanym wraz z liderem (beneficjentem) projektu w ramach umowy partnerstwa. Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytetu II, działania 2.1 - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałania 2.1.1 - Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach w celu podniesienia i dostosowania kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki, został rekomendowany do wsparcia w dniu 1 października 2009 r. Lider (beneficjent) projektu, który zgodnie z umową partnerską w całości zarządza oraz rozlicza ww. projekt, przekazuje Spółce (partnerowi) część otrzymywanego dofinansowania projektu, z którego są finansowane wydatki kwalifikowane projektu. Ponadto zgodnie z zawartą umową partnerstwa, Wnioskodawca jako wspólnik Spółki jawnej, otrzymuje wynagrodzenie za pracę koordynatora szkoleń językowych oraz za wykonywanie czynności pracownika administracyjnego na rzecz projektu, finansowane z otrzymywanego dofinansowania. Spółka której Wnioskodawca jest wspólnikiem rozpoczęła realizację projektu w 2010 r. Środki przeznaczone na realizację projektu w części przypisanej Spółce jawnej pochodzącej w 25% ze środków europejskich oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego. Płatności dokonywane są za pośrednictwem Lidera projektu:

* z rachunku Banku w części pochodzącej z Europejskiego Funduszu Społecznego,

* z rachunku PARP z części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pt.: "...". Jak wynika z powołanych regulacji partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zatem środki, otrzymane w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w roku 2010 r. w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż jeżeli otrzymanie ww. środków w części pochodzącej z Budżetu państwa, nastąpiło za pośrednictwem Agencji rządowej (np. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) środki te korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl bowiem tego przepisu wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W związku z powyższym otrzymane przez Spółkę jawną, której wspólnikiem jest Wnioskodawca środki pieniężne (krajowe i europejskie) przekazane na realizację projektu wykonywanego wspólnie przez lidera i partnera w ramach umowy o partnerstwie, wolne są od podatku dochodowego na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 47c i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio - w zależności od ich charakteru i źródła pochodzenia). Zatem środki te nie podlegają ujęciu, w prowadzonej przez Spółkę jawną na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

W związku z powyższym, wydatki poniesione z przedmiotowych środków, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie powinny być ujmowane w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opłaty za telefon, energię, znaczki, usługę księgową, materiały biurowe, itp. (tzw. koszty pośrednie) zauważyć należy, iż zważywszy, że zostały one poniesione ze środków własnych Spółki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej o ile spełniają wymogi o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast otrzymanie refundacji części poniesionych przez Spółkę ww. kosztów pośrednich zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, skutkuje obowiązkiem skorygowania bieżących kosztów uzyskania przychodów o kwotę uzyskanego zwrotu w momencie jego otrzymania.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku z wykonywaniem czynności koordynatora szkoleń językowych oraz z wykonywaniem czynności pracownika administracyjnego wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych udziałów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane środki stanowią dla Wnioskodawcy (wspólnika Spółki jawnej) przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, a tym samym skutki podatkowe otrzymania przez Wnioskodawcę wskazanego we wniosku wynagrodzenia będą tożsame ze skutkami otrzymania przez Spółkę jawną (a w istocie wspólników tej Spółki) dofinansowania do ww. projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl