IBPBI/1/415-1040/12/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1040/12/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych z rachunku spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31sierpnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych z rachunku spółki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 października 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1040/12/KB, IBPBI/1/415-1041/12/KB, IBPBI/1/415-1042/12/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 15 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, wraz z trzema innymi osobami, jest wspólnikiem spółki komandytowej. Spółka powstała w czerwcu 2011 r. (wpis spółki do rejestru przedsiębiorców KRS nastąpił w dniu 14 czerwca 2011 r.).

Niezwłocznie po powstaniu spółki wspólnicy podjęli uchwałę, do której podjęcia upoważniała ich umowa spółki, postanawiającą, że wspólnikom wypłacane będą comiesięczne zaliczki na poczet przewidywanego zysku oraz że zaliczki te wypłacane będą przez spółkę wspólnikom w następujący sposób:

* część zaliczki na pokrycie zobowiązań wspólnika względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tj. składka na ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe chorobowe oraz wypadkowe), Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, płatna będzie na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (kwota zaliczek księgowana jest przez spółkę, jako wypłata na poczet zysku udziałowca),

* pozostała część wypłacana będzie na osobisty rachunek bankowy wspólnika.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 8 listopada 2012 r., wskazano m.in., iż:

* Wnioskodawczyni nie zalicza składek na ubezpieczenie społeczne do kosztów uzyskania przychodu, odlicza je od swojego dochodu; do swoich kosztów uzyskania przychodu (a nie spółki) zalicza składki na Fundusz Pracy,

* na podstawie art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej "USUS"), wspólnik spółki komandytowej uważany jest na potrzeby tej ustawy za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, a osoba taka zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Zgodnie z art. 16 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne za osoby prowadzące pozarolniczą działalność, finansują w całości, z własnych środków, sami ubezpieczeni. Zgodnie z art. 17 ust. 3 USUS, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne ubezpieczeni prowadzący pozarolnicza działalność sami obliczają i przekazują co miesiąc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zobowiązanym do opłacania składek jest zatem Wnioskodawczyni, a nie spółka, której jest wspólnikiem,

* USUS nie reguluje sytuacji, gdy składki za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność zapłaci inny podmiot, a w szczególności gdy za wspólnika zapłaci spółka, w której on uczestniczy. USUS nie daje odpowiedzi na pytanie, czy taka zapłata spowoduje skuteczne wygaśnięcie zobowiązania z tytułu tych składek. USUS nie przewiduje także instytucji wiążących interpretacji dotyczących przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych dokonywanych przez ZUS, bądź inny organ. Do chwili obecnej ZUS nie ustalił po stronie Wnioskodawczyni jakichkolwiek zaległości w zapłacie składek (składki płacone za pośrednictwem spółki),

* środki pieniężne, które przelewane są przez spółkę do ZUS tytułem zapłaty składek Wnioskodawczyni, na podstawie uchwały wspólników o wypłatach comiesięcznych zaliczek na poczet zysku, stanowią w chwili przelania środki finansowe Wnioskodawczyni. Część zaliczki zamiast trafić na Jej rachunek bankowy, trafia do ZUS na pokrycie Jej zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne, chorobowe i wypadkowe z opisem przelewu, że zapłata dotyczy Wnioskodawczyni, z podaniem Jej numeru NIP i PESEL,

* dochody z prowadzonej w formie spółki komandytowej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni opodatkowuje zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wpłaca zaliczki zgodnie z art. 44 ust. 3f tej ustawy (zaliczki miesięczne).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwota zapłacona w powyższy sposób przez spółkę z pieniędzy Wnioskodawczyni, tytułem Jej składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pomniejsza kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych (w części dozwolonej do odliczenia od podatku tj. 7,75% podstawy wymiaru).

(pytanie oznaczone we wniosku Nr I.2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, zapłata składki na ubezpieczenie zdrowotne w sposób opisany wyżej pomniejsza kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f."), podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, (...). Użyte w przepisie słowo "bezpośrednio" nie oznacza, że podatnik może odliczyć od dochodu zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne tylko w sytuacji, gdy samodzielnie dokonał ich zapłaty, tj. bez udziału jakichkolwiek innych podmiotów. Twierdzenie przeciwne oznaczałoby, że składka zapłacona osobiście przez podatnika przelewem bankowym z jego rachunku bankowego na rachunek ZUS nie byłaby również dokonana "bezpośrednio", gdyż czynności techniczne wykonał pośrednik - bank. Prowadziłoby to do absurdalnej sytuacji, iż sformułowaniu "bezpośrednio" odpowiadałaby tylko wpłata przez podatnika gotówki w kasie ZUS, a takie z pewnością nie było zamierzenie racjonalnego ustawodawcy. Zdaniem Wnioskodawczyni, słowo "bezpośrednio" użyte w ww. przepisie oznacza, że składka zapłacona ma być ze środków finansowych należących do podatnika, tak aby wydatek ten mógł być potraktowany analogicznie do kosztów uzyskania przychodu. Pieniądze, które przelewane są przez spółkę do ZUS tytułem składek, na podstawie opisanej uchwały wspólników o wypłacie zaliczek, stanowią już w chwili przelania środki finansowe wspólnika. Zgodnie z dyspozycją wspólnika środki te nie są przekazywane na jego osobisty rachunek bankowy, a na uregulowanie jego zobowiązań względem ZUS.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-630/12/KB, IBPBI/1/415-631/12/KB, IBPBI/1/415-632/12/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 ww. ustawy).

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie (art. 27b ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki komandytowej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Dochody z tej działalności opodatkowuje tzw. podatkiem liniowym. Z tego tytułu zobowiązana jest do opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Kluczową kwestią do rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie jest zatem ustalenie znaczenia pojęcia "składki opłaconej bezpośrednio przez podatnika". Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują tego pojęcia. Za składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacone bezpośrednio przez podatnika należy uznać takie składki, które zostały faktycznie zapłacone ze środków pieniężnych podatnika. Przy czym, za składki zapłacone należy uznać jedynie te składki, których uregulowanie spowodowało wygaśnięcie zobowiązania podatnika z tego tytułu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wspólnicy spółki komandytowej (w tym Wnioskodawczyni) podjęli uchwałę, na mocy której co miesiąc przyznawana jest im i wypłacana zaliczka na poczet przyszłych zysków. Kwota przyznanej zaliczki na poczet zysku jest dzielona w ten sposób, że część odpowiadająca wysokości zobowiązań Wnioskodawczyni względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych tytułem składki na ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe chorobowe oraz wypadkowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych płatna jest na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (księgowana jest przez spółkę, jako wypłata na poczet zysku udziałowca), a pozostała część wypłacana jest na osobisty rachunek bankowy Wnioskodawczyni. Właścicielem środków pieniężnych przeznaczonych na zapłatę tych składek jest Wnioskodawczyni, a nie spółka, która jest jedynie pośrednikiem w regulowaniu tych składek.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż jeżeli w świetle przepisów regulujących funkcjonowanie spółek komandytowych, niebędących przepisami prawa podatkowego i nie mogących być przedmiotem interpretacji, podjęcie opisanej we wniosku uchwały, jest prawnie dopuszczalne i skuteczne, w wyniku czego składki na ubezpieczenie zdrowotne Wnioskodawczyni są odprowadzane ze środków stanowiących własność Wnioskodawczyni (a nie z majątku spółki komandytowej), a zapłata tych składek za pośrednictwem spółki spowoduje skuteczne wygaśnięcie zobowiązania Wnioskodawczyni wobec ZUS, to w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni może odliczyć od podatku 7,75% kwoty zapłaconej składki zdrowotnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl