IBPBI/1/415-1037/10/AB - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wkładu rzeczowego wniesionego przez koproducenta w zamian za udział w zysku z dystrybucji filmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1037/10/AB Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wkładu rzeczowego wniesionego przez koproducenta w zamian za udział w zysku z dystrybucji filmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 11 października 2010 r.), uzupełnionym w dniach 23 i 30 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania wkładu rzeczowego wniesionego przez koproducenta, w zamian za udział w zysku z dystrybucji filmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie m.in. dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie konieczności opodatkowania wkładu rzeczowego wniesionego przez koproducenta, w zamian za udział w zysku z dystrybucji filmu.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-1036/10/AB, IBPP3/443-768/10/BWo wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 23 i 30 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów i ich dystrybucji. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się na tzw. zasadach ogólnych. Książka przychodów i rozchodów prowadzona jest wg zasady memoriałowej. Wnioskodawczyni jest obecnie jest w trakcie produkcji filmu dokumentalnego, częściowo finansowanego otrzymanym wkładem finansowym oraz rzeczowym (narzędzia pracy - środki trwałe i wyposażenie) przez koproducentów. Produkcja ma się odbyć wspólnie z dwoma koproducentami w oparciu o środki przewidziane umową i kosztorysem. Pierwszy koproducent wniósł do produkcji wkład własny zgodnie z zawartą umową koprodukcyjną z dnia 26 lipca 2010 r., gdzie dokonał pierwszej wpłaty tego wkładu na konto bankowe producenta. Wniesiony wkład finansowy koproducenta wg umowy, stanowi około 27% całego kosztorysu filmu. W kosztorysie podano specyfikację kosztów produkcji wraz z oznaczeniem finansującego koszt. Koproducent finansuje koszty w wartości netto bez podatku VAT. Natomiast kwotę podatku VAT finansuje producent.

Koproducent jest instytucją kultury zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Województwo X. Producent i koproducent, zgodnie z zawartą umową, podejmują współpracę w dziedzinie produkcji filmowej i zamierzają wyprodukować film dokumentalny. Zamierzają wspólnie organizować, finansować produkcję i uzyskiwać przychody z dystrybucji w proporcjach zgodnie z przysługującym im prawem zawartym w umowie. Drugi z koproducentów wniesie do produkcji wkład rzeczowy w postaci udostępnienia nieodpłatnie sprzętu technicznego, środków trwałych własnych i wyposażenia, w zamian za udział w zyskach z dystrybucji filmu. Z tytułu wniesionych wkładów koproducenci mają nabyć współudział w autorskich prawach majątkowych oraz związany z tym udział w zyskach z tytułu dystrybucji, emisji i wyświetlania filmu.

Przychody z dystrybucji filmu będą przekazywane koproducentowi na podstawie faktur VAT wystawionych w oparciu o raporty sprzedaży przygotowane przez producenta. Producent będzie uzyskiwał przychody w 100%, natomiast koproducenci będą wystawiać faktury na część uzyskanego zysku z dystrybucji. Dodatkowo, producent już w 2010 r. zamierza dokonać sprzedaży reklam na rzecz różnych podmiotów, przed wyprodukowaniem filmu. Zakończenie produkcji filmu planuje się na wiosnę 2011 r. Nie zakłada się w umowie, że koproducenci będą czerpać zyski z przychodu ze sprzedaży reklam. Przychody ze sprzedaży reklam stanowią wyłącznie przychód producenta.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni zaznaczyła, że zgodnie z zawartymi umowami wkład rzeczowy (sprzęt techniczny, środki trwałe, wyposażenie), stanowią własność koproducenta i zostaną zwrócone wnoszącemu po zakończeniu produkcji filmu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wkład rzeczowy w postaci oddania do użytkowania przez koproducenta nieodpłatnie środków trwałych i wyposażenia potrzebnych do produkcji filmu nie stanowi dla producenta przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, wkład rzeczowy wniesiony do produkcji filmu przez koproducenta, nie stanowi dla producenta przychodu z działalności gospodarczej, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowy od osób fizycznych, ponieważ jest to przedsięwzięcie wspólne gdzie strony umowy wnoszą wkład własny w celu realizacji przedmiotu umowy, a co za tym idzie udziału w przyszłych zyskach ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Przy czym, zasady wyrażane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy).

Powyższy przepis nakazuje podatnikom określać przychody i koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do ich praw w udziale w zysku ze współwłasności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub użytkowania rzeczy lub praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę koprodukcyjną. Zgodnie z tą umową, producent i koproducent, podejmują współpracę w dziedzinie produkcji filmowej i zamierzają wyprodukować film dokumentalny. Zamierzają wspólnie organizować, finansować produkcję i uzyskiwać przychody z dystrybucji w proporcjach, zgodnie z przysługującym im prawem zawartym w umowie. Produkcja filmu ma się odbyć wspólnie z dwoma koproducentami w oparciu o środki przewidziane umową i kosztorysem. Jeden z koproducentów wniesie do produkcji wkład rzeczowy w postaci udostępnienia nieodpłatnie sprzętu technicznego, środków trwałych własnych i wyposażenia. Z tytułu wniesionych wkładów koproducenci mają nabyć współudział w autorskich prawach majątkowych oraz związany z tym udział w zyskach z tytułu dystrybucji, emisji i wyświetlania filmu. Zgodnie z zawartymi umowami wkład rzeczowy (sprzęt techniczny, środki trwałe, wyposażenie), stanowią własność koproducenta i zostaną zwrócone wnoszącemu po zakończeniu produkcji filmu.

W świetle powyższego należy uznać, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia ze wspólnym przedsięwzięciem, w którym strony wspólnie, poprzez wkład pracy, wkład finansowy i rzeczowy tworzą wspólne dzieło. Własność tego dzieła przysługuje im w odpowiednich proporcjach, zgodnie z przysługującym im prawem zawartym w umowie. Jeden z koproducentów, wniesie wkład rzeczowy w postaci udostępnienia nieodpłatnie sprzętu technicznego, środków trwałych własnych i wyposażenia, celem wykorzystania ich we wspólnym przedsięwzięciu. Zatem takie wniesienie wkładu rzeczowego przez koproducenta, celem wykorzystania go do produkcji filmu, do którego ww. podmioty (koproducenci i producent) nabywają prawa autorskie, nie spowoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawczyni. Przekazany wkład rzeczowy nadal bowiem będzie własnością koproducenta, jako jego wkład we wspólne przedsięwzięcie. Natomiast po zakończeniu produkcji filmu wkład rzeczowy (sprzęt techniczny, środki trwałe, wyposażenie), zostaną zwrócone wnoszącemu koproducentowi. Tym samym wkład rzeczowy wniesiony przez koproducenta nie będzie stanowił u Wnioskodawczyni przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, przedstawione przez Wnioskodawczynię stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 3-6 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl