IBPBI/1/415-1024/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-1024/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu sporządzenia spisu z natury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu sporządzenia spisu z natury.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 11 lutego 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 25 lutego 2009 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka cywilna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą - sklep z odzieżą nową. Towar kupuje od różnych firm. Niektóre z nich wystawiają faktury za odzież w sztukach, inne jako jednostkę miary wpisują kg - dotyczy to zakupu odzieży mix w workach. Na dzień 18 września 2008 r. Spółka sporządziła remanent na okoliczność przekroczenia kwoty 50.000 zł powodującej utratę zwolnienia z podatku od towarów i usług. Remanent sporządzono w takich samych jednostkach miary jakie widniały na fakturach zakupów, to znaczy część w sztukach, a część w kilogramach. Przeprowadzona w Spółce kontrola podatkowa zakwestionowała sposób sporządzenia remanentu. W protokole pokontrolnym wskazano, iż w spisie z natury brak jest szczegółowych nazw towarów umożliwiających ich identyfikację - czym naruszono § 27 ust. 1 i 2, § 29 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Ponadto stwierdzono, iż zakupiony towar w workach jako "Odzież mix nowa" w kilogramach, należało wycenić i podpiąć pod fakturę zakupu szczegółowy wykaz towarów w sztukach i cenach jednostkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należało wycenić ww. a zakupiony na kg towar i ująć go w remanencie w sztukach oraz cenach jednostkowych.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka nie ma uprawnień do wyceny zakupionego towaru. W workach, które kupuje jako odzież mix znajdują się np. kurtki, spódnice, paski, szaliki. W fakturze zakupu widnieje łączna wartość tych towarów. Spis z natury powinien być sporządzony zgodnie z fakturami zakupu w tych samych jednostkach miary.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.)

Zgodnie z definicją określoną w § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia towary - to towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że w myśl pkt a) tego przepisu towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

Stosownie do § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów1), produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. W myśl § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.

Ponadto zgodnie z § 28 ust. 2 ww. rozporządzenia spis z natury powinien zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko właściciela zakładu (nawę firmy), datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w § 27, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszy za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę "Spis zakończono na pozycji...", podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników) (...).

Stosownie do treści § 29 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnik jest obowiązany m.in. wycenić towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.

Zgodnie natomiast z § 29 ust. 5 ww. rozporządzenia spis z natury musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą.

Jak wynika z wniosku Spółka prowadzi działalność handlową tj. sklep z odzieżą nową. Specyfika prowadzenia tego rodzaju działalności charakteryzuje się sprzedażą detaliczną. Jednakże jak wskazano we wniosku Spółka dokonuje zakupu towarów handlowych zarówno w sztukach, jak i w kilogramach. Towar handlowy (odzież), który nabywa w kilogramach otrzymuje "w worku jako odzież mix". Odzież znajdująca się w tym worku to m.in. kurtki, spódnice, paski, szaliki, czyli są to rzeczy zróżnicowane co do rodzaju i z pewnością co do wartości. Jak wskazano powyżej Spółka prowadzi sklep, a więc sprzedaż detaliczną, nie hurtową, zatem nie sprzedaje całych worków z odzieżą, tylko poszczególne jednostki towaru znajdującego się w nim, za określoną cenę jednostkową.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w sporządzonym spisie z natury, Spółka zobligowana była odzwierciedlić jednostkową cenę towaru handlowego (odzieży), co wiązało się z obowiązkiem uprzedniej wyceny poszczególnych towarów znajdujących się worku (odzież mix), na podstawie otrzymanej faktury. Wyceny należało dokonać w taki sposób, aby łączna wartość znajdujących się w worku towarów handlowych (odzieży) nie przekroczyła wartości zakupu (nabycia) wynikającej z otrzymanych faktur.

W świetle ww. przepisów przy sporządzeniu spisu z natury podatnik zobowiązany jest m.in. do szczegółowego określenia nazwy towaru. W sporządzonym spisie z natury nie wystarczyło zatem wskazać, jako określenie towaru - odzieży mix. Należało wskazać konkretny towar, który wchodzi w skład tej odzieży mix, tj. kurtki, spódnice, paski, szaliki itp., wraz z określeniem ich ilości i ceny jednostkowej za poszczególną jednostkę towaru.

Mając powyższe na względzie, stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Cywilna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki, co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl