IBPB3/423W-30/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423W-30/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 31 marca 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 6 marca 2008 r. znak IBPB3/423-406/07/AK, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego tj. uznano za prawidłowe stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku z dn. 13 grudnia 2007 r. dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z tytułu:

* odsetek ustawowych uzyskiwanych przez Spółdzielnię z tytułu nieterminowego uiszczania przez mieszkańców opłat za korzystanie z lokali mieszkalnych,

* nadwyżki nad wkładami budowlanymi mieszkań zbywanych w postępowaniu przetargowym

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa podnosi, iż w dacie wydania interpretacji indywidualnej ukazało się pismo Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie dochodów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zwolnionych z podatku CIT/ znak: DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82/.

Zdaniem Spółdzielni pismo to i zawarta w nim interpretacja odnosi się do wniosku Spółdzielni i potwierdza Jej stanowisko zaprezentowane we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. Tym samym niniejsze wystąpienie stało się konieczne i uzasadnione.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 6 marca 2008 r. Znak: IBPB3/423-406/07/AK i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jak stanowi przepis art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.Dokonując oceny zaprezentowanego we wniosku stanowiska organ upoważniony do wydawania interpretacji bierze pod uwagę zarówno stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę jak i wynikające z niego pytanie. Uwzględniając te elementy tj. stan faktyczny jak również pytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego, możliwa jest ocena stanowiska wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie Spółdzielnia przedstawiła następujący stan faktyczny:

1.

Spółdzielnia w przypadku nieterminowego uiszczania przez mieszkańców opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) oraz nieterminowego uiszczania czynszu najmu lokalu mieszkalnego należnego na podstawie Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gmin, o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 26 z późn. zm.) ma prawo żądania odsetek za zwłokę. W związku z tym w przypadku nieterminowej zapłaty należności głównej dłużnik reguluje dług wraz z odsetkami ustawowymi.

2.

Spółdzielnia Mieszkaniowa do dnia 31 lipca 2007 r. czyli do czasu wprowadzenia zmian w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych zbywała własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w postępowaniu przetargowym. Wkład budowlany zgodnie ze statutem Spółdzielni wynosił 50% wartości rynkowej ustalonej przez rzeczoznawcę. W przypadku uzyskania ceny wyższej od wkładu budowlanego nadwyżka przetargowa stanowiła pozostałe przychody operacyjne.

W tak przedstawionym stanie faktycznym zadano następujące pytania:

1.

Czy odsetki ustawowe uzyskane przez Spółdzielnię z tytułu nieterminowego uiszczania przez mieszkańców opłat za korzystanie z lokali mieszkalnych są dochodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy przychody z tytułu uzyskania nadwyżki nad wkładami budowlanymi mieszkań wolnych pod względem prawnym, zbywanych w postępowaniu przetargowym są dochodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu artykułu 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółdzielni, zarówno dochody z odsetek od nieterminowo regulowanych należności jak i dochody z nadwyżki nad wkładami budowlanymi uzyskane w postępowaniu przetargowym są dochodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i jako przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów winne być zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dokonując ponownej oceny stanowiska Spółdzielni zawartego we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. w odniesieniu do sformułowanych powyżej pytań Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów uznaje stanowisko Spółdzielni - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych,

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy rozumieć m.in. lokale mieszkalne, a celem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych ludności przez dostarczenie im m.in. lokali mieszkalnych.Związane z wyżej wymienionymi lokalami czynsze (wraz z odsetkami za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz nadwyżki nad wkładami budowlanymi mieszkań zbywanych w postępowaniu przetargowym uznać należy za przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. W świetle powołanego wyżej przepisu uzyskany z tej gospodarki dochód podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie w dniu 6 marca 2008 r. znak IBPB 3/423-406/07/AK stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl