IBPB3/423-97/08/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-97/08/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 5 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów straty w środkach obrotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów straty w środkach obrotowych.Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 26 lutego 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie. Braki te uzupełniono 6 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka przeprowadziła w dniu 30 listopada 2007 r. inwentaryzację zapasu magazynowego towaru zabawek sprowadzonych w ramach importu z Chin. W wyniku dokonanego spisu z natury Komisja Inwentaryzacyjna stwierdziła, iż wymienione zabawki należy wycofać z obrotu ze względu na ich wady techniczne i sporządziła remanent likwidacyjny towarów.Przyczyny wad technicznych to:

* uszkodzenia zabawek polegające na tym, iż odkleja się taśma bezbarwna mocująca przewody od diod świecących i antenę (ze względu na złej jakości podłoże klejowe).

Wymiana taśmy nie jest możliwa, bo taśma odchodzi razem z farbą i kawałkami styropianu. Powoduje to, że zabawki stają się zupełnie niestabilne i w ogóle nie działają tak jak powinny,

* wadliwe zamontowane mechanizmy obrotu łopatek wirnika, zabawki nie unoszą się w powietrze tylko pęd rzuca nimi o podłoże,

* wadliwe baterie (akumulatorki) zasilające, faktyczna pojemność bardzo niska co powoduje, że nie ma dość energii, żeby zabawka w ogóle zadziałała, zamiast 4-6 minut działania jest tylko ok. 10-30 sekund. Wymiana nie jest absolutnie możliwa - montaż tych subminiaturowych akumulatorków polega na ich zgrzewaniu w fabryce, stąd niebezpieczne: istniejące uszkodzenia i wady nawet przy próbie eksploatacji mogą spowodować nieskoordynowane ruchy zabawki a w konsekwencji grozi to wyrządzeniem krzywdy bawiącemu się dziecku,

* złej jakości akumulatorki grożą wylaniem elektrolitu bądź szkodliwymi wyziewami. Podzespoły elektroniczne nie działają. Istnieje również niebezpieczeństwo dla dzieci. Normalnie zużyte ogniwa przeznacza się do utylizacji, tutaj jednak nie jest to możliwe ze względu na to, że nie ma do nich dostępu - nie są wymienne.

Po stwierdzeniu wadliwości towaru nasi kontrahenci zrezygnowali z dalszej współpracy.Powołana Komisja Inwentaryzacyjna przekazała uszkodzoną partię zabawek do likwidacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na nabycie partii zabawek, które następnie okazały się stratą w środkach obrotowych, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki przepisy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależniają możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat w majątku obrotowym od niezawinionych strat. Zatem skoro okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach jako koszty niestanowiące uzyskania przychodów, a towary zostały nabyte w celu uzyskania przychodów, to brak jest podstaw prawnych do wyłączenia niezawinionych strat z kosztów uzyskania przychodów.Spółka dokonała importu zabawek w celu otrzymania w przyszłości przychodu. Nie mogła przewidzieć, iż w partii sprowadzonych zabawek, znajdą się zabawki wadliwe i uszkodzone. Straty te powstały poza wolą podatnika w sposób od niego niezależny przy zachowaniu wszelkiej staranności w ich składowaniu i magazynowaniu. Powstałe straty zostały należycie udokumentowane i są niezawinione w wykonywanej działalności gospodarczej podatnika.Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zdaniem podatnika powyższa strata, jako strata niezawiniona daje podstawę do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wśród wymienionych w tzw. negatywnym katalogu kosztów ujętym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie wyszczególniono strat w środkach obrotowych. Oznacza to, iż co do zasady straty te, jako związane z prowadzoną działalnością, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Zaliczenie strat w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów powinno być jednak każdorazowo oceniane w aspekcie:

* całokształtu prowadzonej przez podatnika działalności,

* okoliczności, które spowodowały powstanie straty,

* udokumentowania straty,

* podjętych przez podatnika działań zabezpieczających.

Przyjmuje się, iż dla celów podatkowych tylko stratę powstałą na skutek zdarzeń nieprzewidywalnych, nie do uniknięcia przez racjonalnie działający podmiot można uznać za zdarzenie, które uzasadnia zaliczenie powstałej straty w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Należy podkreślić, iż jedynie straty w środkach obrotowych powstałe w trakcie normalnego, racjonalnego działania podatnika, ze szczególnym uwzględnieniem dochowania należytej staranności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu. Każdy przypadek straty w środkach obrotowych, należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności faktycznych towarzyszących sprawie i oceniać pod kątem całokształtu działalności prowadzonej przez Podatnika.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, Wnioskodawca powinien udowodnić, iż dochował należytej staranności nie tylko odnośnie składowania i magazynowania partii towaru, która okazała się wadliwa, ale także w trakcie wyboru kontrahenta, zawarcia umów zabezpieczających swoje interesy w kontaktach handlowych, transportu ww. towaru, jak i jego odbioru.

Możliwość uznania strat w środkach obrotowych za koszty uzyskania przychodów wymaga także odpowiedniego ich udokumentowania w sposób nie budzący wątpliwości, za niewystarczające w tym względzie uznać należy zakwalifikowanie uszkodzonej partii zabawek do likwidacji przez Komisję Inwentaryzacyjną. W zależności od rodzaju straty dokumentami potwierdzającymi jej poniesienie mogą być np. protokoły z dokonania fizycznej likwidacji, uzupełnione opisem przyczyn likwidacji, sporządzony przez powołaną przez Spółkę Komisję o ile stosowne przepisy dopuszczają możliwość takiej likwidacji we własnym zakresie lub dokumenty potwierdzające przekazanie do likwidacji przez uprawniony podmiot.

Jeżeli zatem zostaną spełnione powyższe warunki, to stanowisko Spółki można uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl