IBPB3/423-929/08/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-929/08/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy należy ująć w zeznaniu rocznym kwotę umorzonej pożyczki w związku z realizacją programów restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy należy ująć w zeznaniu rocznym kwotę umorzonej pożyczki w związku z realizacją programów restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik otrzymał 6 września 2005 r. pożyczkę ze Skarbu Państwa - Ministra Finansów, w imieniu którego na podstawie art. 36 ust. 1, 3 Ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych ZOZ-ów (Dz. U. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.) - zwanej "Ustawą" działa Bank Gospodarstwa Krajowego w W. o/w K. ul. X, działający na podstawie ustawy z 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594 z późn. zm.) oraz statutu nadanego Rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z 27 sierpnia 2003 r. w sprawie nadania statutu BGK (Dz. U. Nr 156, poz. 1526 z późn. zm.).

Uzyskaną pożyczkę Wnioskodawca otrzymał w 5 transzach na łączną kwotę 3.066.208,56 zł, którą przeznaczył na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników z tytułu "203" za lata 2001-2004 z odsetkami. Z dniem 3 czerwca 2008 r. BGK o/w K. w "Informacji o umorzeniu" informuje o umorzeniu kwoty pożyczki w wysokości 2.146.345,00 zł - w związku ze spełnieniem warunków określonych w ustawie z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych ZOZ (Dz. U. z 2005, Nr 78, poz. 684 z późn. zm.) dotyczącymi umorzenia części pożyczki Skarbu Państwa na finansowanie programu restrukturyzacyjnego, tj.:

1.

Otrzymaniu przez podatnika decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego,

2.

Spłacie przez podatnika 30% kwoty udzielonej pożyczki w okresie 5 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji,

3.

Oraz przy braku zastrzeżeń Ministra Finansów.

Wobec powyższego w oświadczeniu o umorzeniu pożyczki Skarbu Państwa na restrukturyzację publicznych ZOZ działając na podstawie art. 35 ust. 10a umorzono pozostałą do spłaty kwotę 2.146.345.99 zł z dniem 4 kwietnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeśli do przychodów nie zalicza się kwot umorzonych pożyczek gdy to umorzenie jest związane z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw, to czy nie należy ująć w zeznaniu CIT8 "o wysokości osiągniętych dochodów" kwoty umorzonej pożyczki w wysokości 2.146.345,99 zł w D.1. poz. 27 przychody.

Zdaniem Wnioskodawcy kwota umorzonej pożyczki w wysokości 2.146.345,99 zł wiąże się z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw i nie jest przychodem podatkowym. Zatem nie wykazuje się jej w zeznaniu CIT-8 w poz. D.1. przychody - poz. 27 i nie stanowi ona podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

1.

bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub

2.

postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

3.

realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Jednocześnie wg art. 4a pkt 5 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o programie restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw - oznacza to restrukturyzację na podstawie ustaw:

* z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112 z późn. zm.),

* z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932 z późn. zm.), z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. Nr 74, poz. 856),

* z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.),

* z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196),

* z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawcy została umorzona pożyczka w związku z realizacją programu restrukturyzacji publicznych ZOZ.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 8 ww. ustawy w związku z tym, kwota umorzonej pożyczki w związku z realizacja programu restrukturyzacji nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 w poz. 27 nie ujmuje się przychodów, które na postawie art. 12 ust. 4 ustawy nie zalicza się do przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl