IBPB3/423-921/08/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-921/08/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu pod nazwą "E." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu pod nazwą "E.".

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP 30 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka realizuje projekt pod nazwą "E.", w którym występuje jako Partner, Liderem projektu jest Uczelnia P. Sieć "E." powstała na bazie dotychczas istniejących sieci "I." i pod nazwą "E." rozpoczęła swoją działalność od stycznia 2008 r. Sieć składa się z 500 punktów zlokalizowanych w prawie 40 krajach Europy i świata i jest największą w Europie siecią, dostarczającą wiedzę i świadczącą usługi na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

W Polsce ośrodki sieci są skupione w czterech Konsorcjach obejmujących swym zasięgiem terytorium całego kraju. W skład Konsorcjum działającego na terenie Polski południowej wchodzi dziewięciu partnerów instytucjonalnych z czterech województw: Ś., M., Ś. i P., z Uczelnią P. w roli Lidera. Projekt finansowany jest w 60% z Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności innowacji (CIP) oraz w 40% ze środków krajowych - PARP. Każdy z partnerów realizuje działania zapisane w tzw. "Technical Anex" w umowie z Komisją Europejską.

Zadania są podzielone na 3 moduły:

a.

informacyjny,

b.

transferu technologii, i

c.

programów badawczych.

Spółka realizuje moduł b) i c), czyli działania związane z podnoszeniem innowacyjności przedsiębiorstw, dostarczaniem instrumentów umożliwiających nawiązywanie zagranicznych kontaktów i pomoc w procesie transferu wiedzy i technologii. W module c) szczególną uwagę przypisuje się działaniom mającym na celu pomoc przedsiębiorcom w pisaniu wniosków i szukaniu partnerów w 7 Programie Ramowym UE. Usługi świadczone przez Spółkę są kierowane do sektora MŚP, uczelni, jednostek badawczo-rozwojowych, centrów badawczych i klastrów przemysłowych i naukowych. Spółka z tytułu realizacji projektu otrzymuje refundację poniesionych wydatków. Pomoc świadczona w ramach projektu jest bezpłatna i niekomercyjna. Umowa na dofinansowanie 60% projektu ze środków unijnych została zawarta pomiędzy koordynatorem reprezentującym wszystkie instytucje w konsorcjum a Agencją E. Środki pieniężne są przekazywane w postaci zaliczek (pierwsza zaliczka 45% całego budżetu programu CIP) na konta poszczególnych koordynatorów w E. Koordynator przelewa na konto poszczególnych instytucji kwotę proporcjonalną do założonego budżetu i okresu działania.

Podobnie w przypadku środków krajowych - 40% dofinansowania - Polska Agencja, podpisze umowę z koordynatorami wszystkich czterech Konsorcjów. Umowa zostanie zawarta na czas określony, do dnia 31 marca 2011 r. i obejmie działania realizowane przez beneficjentów w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Większość wydatków pokrywana jest z konta bankowego bieżącego Spółki, następnie jest refundowana z wyodrębnionego dla celów projektu konta bankowego, na które Spółka otrzymała dofinansowanie bezpośrednio od Uczelni P.

Z pisma z dnia 29 grudnia 2008 r. stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, iż umowa dotycząca udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków "E." została zawarta pomiędzy Agencją E. a Uczelnią P., będącą koordynatorem projektu. Koordynator działa w imieniu i na rzecz podmiotów będących członkami Konsorcjum, na podstawie udzielonych przez nie pełnomocnictw. Zgodnie z zapisami umowy Koordynator i członkowie Konsorcjum są beneficjentami dofinansowania.

Koordynator przekazuje poszczególnym beneficjentom wsparcie w wysokości określonej w budżecie projektu. Wsparcie przeznaczone jest na realizację zadań związanych ze świadczeniem przez beneficjentów usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w zakresie:

A. udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi,

B. wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii,

C. zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

Ww. usługi świadczone są bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane dofinansowanie korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. Jednocześnie wszystkie koszty związane z realizacją projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Z powyższego wynika, że wolne od podatku są dochody podatników, pochodzące ze środków pomocowych, uzyskane albo od wymienionych podmiotów zagranicznych, albo od tych podmiotów ale za pośrednictwem podmiotu (np. wyspecjalizowanej agencji rządowej) upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz tych, którym ta pomoc ma służyć.

Wynika z tego, że podatnik, aby skorzystać z tego zwolnienia przedmiotowego powinien jednocześnie spełniać dwa warunki.

Po pierwsze - uzyskać środki od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Może bowiem zaistnieć sytuacja, że w przekazaniu środków do podatnika realizującego zadanie finansowane ze środków pomocowych będzie uczestniczyło więcej jednostek, np. przy przepływie środków w ramach kontraktów wojewódzkich.

Po drugie - środki te muszą mieć określony w tym przepisie charakter, tj. stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną na rzecz tego podmiotu, któremu ta pomoc ma służyć.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z zapisami umowy zawartej między Agencją E. a Koordynatorem, Koordynator i członkowie konsorcjum są beneficjentami dofinansowania. Koordynator przekazuje poszczególnym partnerom wsparcie w wysokości określonej w budżecie projektu. Przedmiotową umową objęte są działania realizowane przez beneficjentów. Ze stanu faktycznego wynika ponadto, iż projekt E. jest dofinansowany w 60% ze środków unijnych a pozostałe 40% dofinansowania pochodzi ze środków krajowych (Polskiej Agencji).

Biorąc pod uwagę powyższe otrzymane przez Spółkę, jako beneficjenta, środki unijne w ramach 7 Ramowego Programu Unii Europejskiej z Agencji E. za pośrednictwem Koordynatora - Uczelni P. korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na to, że projekt E. jest finansowany w 60% ze środków unijnych, Spółka otrzymuje również środki pieniężne na realizację projektu ze środków krajowych. Środki pomocowe otrzymane ze środków krajowych przeznaczone na realizację Programów Ramowych będą wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe zgodnie z przepisem art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Wobec tego u beneficjentów środków pomocowych przychody pochodzące z dotacji rozwojowych i celowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do tego przepisu wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. A zatem dofinansowanie otrzymywane od Polskiej Agencji korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

Uznanie środków unijnych i krajowych za przychód Wnioskodawcy podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym rzutuje na kwestię wydatków sfinansowanych powyższymi środkami. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno wydatki sfinansowane z dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 (środki unijne) oraz art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy (środki krajowe) nie stanowią kosztów podatkowych.

A zatem stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl