IBPB3/423-914/08/CzP - Czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich wypłaty, koszty dotyczące wypłaconych nagród, składek na PPE oraz dodatkowego (przekazanego) odpisu na ZFŚS – sfinansowanych z podziału zysku netto?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-914/08/CzP Czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich wypłaty, koszty dotyczące wypłaconych nagród, składek na PPE oraz dodatkowego (przekazanego) odpisu na ZFŚS – sfinansowanych z podziału zysku netto?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu wypłaconych nagród, składek do Pracowniczego Programu Emerytalnego oraz dodatkowego (przekazanego) odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych - sfinansowanych z podziału zysku netto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu wypłaconych nagród, składek do Pracowniczego Programu Emerytalnego oraz dodatkowego (przekazanego) odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych - sfinansowanych z podziału zysku netto.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka za lata 2003-2005 przeznaczała część wypracowanego zysku na nagrody dla pracowników, opłacenie od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składek na realizację Pracowniczego Programu Emerytalnego, jak również na zwiększenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Podstawą do przedstawionego wyżej podziału zysku były każdorazowo uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników o podziale zysku za rok poprzedni. Prawo do tego, że pracownik może otrzymywać premie i nagrody wynika z zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zgodnie z którym Dyrektor Generalny uzgadnia ze związkami zawodowymi działającymi w Spółce zasady przyznawania premii i nagród pieniężnych. Sposób podziału nagrody z zysku przyznanej przez Zgromadzenie Wspólników dla pracowników Spółki został określony w "Regulaminie podziału nagrody z zysku". Wypłata nagród dokonana została każdorazowo w roku następnym po zakończeniu danego roku obrotowego zgodnie z zasadami przyznawania nagrody z zysku dla pracowników ze środków przeznaczonych z podziału zysku netto. Dla pracowników wypłata nagrody z zysku za rok poprzedni, jest dodatkowym przychodem obciążonym składką ZUS i podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tak jak każde inne wynagrodzenie. Dla pracodawcy jest to dodatkowy koszt powiązany z osiągniętym przychodem, a jego wysokość uzależniona jest od osiągniętego zysku netto za miniony rok. Spółka od tego wynagrodzenie odprowadziła składki ZUS, na FP, FGŚP oraz PPE (uprawnionym do otrzymania świadczeń z tytułu zawartej umowy PPE nie jest pracodawca i zawarta umowa w okresie pięciu lat licząc od końca r. kalendarzowego, w którym ją zawarto wyklucza: wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy, wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie).

W związku z tym, że możliwość wypłaty nagród jest zagwarantowana zapisem w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, tytuł ten ma charakter roszczeniowy. Odpis z zysku na ZFŚS został przelany na wyodrębniony rachunek bankowy. W księgach rachunkowych Spółka powyższą wypłatę nagród dla pracowników wraz pochodnymi (składki na ubezpieczenia społeczne, FP, FGŚP oraz składki na PPE) oraz odpis na ZFŚS ujęła na kontach: grup 860 "Wynik finansowy", 820 "Rozliczenie wyniku finansowego", 853 "Fundusz nagród", 851 "Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych"

.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle obowiązujących przepisów, a w szczególności art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich wypłaty, koszty dotyczące wypłaconych nagród, składek na PPE oraz dodatkowego (przekazanego) odpisu na ZFŚS - sfinansowanych z podziału zysku netto.

Zdaniem Spółki, koszt nagród wypłaconych pracownikom, jak również sfinansowanie składek na Pracowniczy Program Emerytalny, których źródłem finansowania jest zysk Spółki i które są na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników wypłacane w r. następnym po r., w którym powstał zysk, stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów w dacie ich faktycznej wypłaty. Również dodatkowy odpis na ZFŚS z zysku netto, w przypadku gdy jego równowartość w środkach pieniężnych została przelana na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS, stanowi koszt uzyskania przychodów. Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne, na FP oraz FGŚP nie stanowią, zdaniem Spółki, kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) Należy przede wszystkim zauważyć, że nagroda dla pracowników stanowi - niezależnie od źródła finansowania - jego wynagrodzenie, co potwierdza treść art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jako jeden z rodzajów przychodów ze stosunku pracy wymienia "nagrody". Wynagrodzenia pracownicze uznawane są za koszty uzyskania przychodów pracodawcy, również zatem nagrody dla pracownika, jako składnik jego wynagrodzenia, stanowią koszt uzyskania przychodów pracodawcy. Nie ma, zdaniem Spółki, znaczenia, że źródłem finansowania tych nagród jest zysk po opodatkowaniu. Zaliczenie wynagrodzenia pracownika do kosztów uzyskania przychodów nie jest uzależnione od funduszu, z którego pochodzi. Spółka uważa, że dla możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przedmiotowych kosztów i wydatków nie ma również istotnego znaczenia sposób ujęcia ich w księgach rachunkowych. Należy przy tym zauważyć, że Spółka stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obowiązana do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Oznacza to, że nie każdy koszt ujęty w ewidencji rachunkowej jest kosztem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, gdyż przepisy rachunkowe - jakkolwiek bardzo ważne dla ekonomicznej oceny przedsiębiorstwa - nie mają i mieć nie mogą charakteru podatkotwórczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl