IBPB3/423-90/08/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-90/08/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 4 lutego 2008 r.), uzupełnionego pismem z 3 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwróconych pracownikowi wydatków dotyczących kursu na prawo jazdy kat. C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwróconych pracownikowi wydatków dotyczących kursu na prawo jazdy kat. C.Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 28 marca 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie. Braki te uzupełniono 3 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wykonującą działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest badanie wytrzymałości konstrukcji budowlanych, poprzez wykonywanie próbnych obciążeń, badanie fundamentów etc. Zlecenia w tym zakresie Spółka wykonuje na całym terytorium RP, a także za granicą. Prace wymagają przewożenia na miejsce specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, a potrzeby transportowe Spółka zabezpieczała do tej pory głównie z wykorzystaniem własnych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Z uwagi na relatywnie niewielki stan zatrudnienia pracownicy Spółki wyspecjalizowani w wykonywaniu powyżej opisanych pomiarów budowlanych, wykonują jednocześnie obowiązki pracownicze w charakterze kierowców wyżej wymienionych pojazdów. Z uwagi na rosnące potrzeby transportowe Spółka planuje w niedługim czasie zakup cięższego pojazdu do transportu sprzętu, prowadzenie którego wymaga prawa jazdy kat. C. Spółka planuje skierować trzech pracowników na kursy prawa jazdy kat. C i sfinansować koszty tych kursów. W umowach o pracę zawartych z tymi pracownikami występuje zapis o włączeniu do obowiązków pracowniczych obowiązku prowadzenia pojazdów powierzonych pracownikowi do wykonywania pracy. Wnioskodawca rozważa zaliczenie w koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych na szkolenie pracowników w zakresie prawa jazdy kat. C.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki tytułem zwrotu na rzecz pracowników kosztów kursu na prawo jazdy kat. C stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy regulacja art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przemawia za zaliczeniem wydatków tytułem zwrotu na rzecz pracowników kosztów kursu na prawo jazdy kat. C do kosztów uzyskania przychodów. Przedmiot działalności Spółki wymaga, aby kwalifikacje zawodowe pracowników pozwalały im wykonywać w charakterze kierowców przewóz sprzętu na miejsce prac. Praca wykonywana jest przez nich w ramach stosunku pracy i na rzecz pracodawcy. Uprawnienia pracowników do prowadzenia pojazdów w zakresie kategorii C są niezbędne do funkcjonowania firmy i uzyskiwania przychodów (stanowisko Wnioskodawcy potwierdza między innymi Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach - informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego US./423/4/2004 Z DNIA 19 kwietnia 2004R r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl