IBPB3/423-858/08/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-858/08/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania bezzwrotnej dotacji inwestycyjnej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania bezzwrotnej dotacji inwestycyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 22%. Zajmuje się recyklingiem odpadów szklanych. W 2007 r. Spółka rozpoczęła nową inwestycję realizowaną na terenie województwa. Dotychczas nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntów do nieruchomości, na terenie której znajdują się budynki poprzemysłowe wymagające adaptacji i modernizacji. Wnioskodawca planuje przenieść działalność firmy na teren nowej inwestycji i stworzyć tam Centrum Recyklingu Szkła wraz z całą infrastrukturą. Niezbędna również będzie budowa nowoczesnej instalacji do przekształcenia stłuczki szklanej w celu odzysku oraz nabycia odpowiednich maszyn do pełnego funkcjonowania procesu recyklingu (ładowarki, wagi). Efektem niniejszej inwestycji będzie stworzenie nowoczesnego Centrum Recyklingu Szkła, rozszerzenie oferty Spółki o nowe usługi ściśle związane z recyklingiem i działaniami mającymi na celu zwiększenie ochrony środowiska, zwiększenie wydajności w zakresie recyklingu oraz stopnia czystości produkowanej stłuczki szklanej, zwiększenie powierzchni magazynowej dla odpadów szklanych oraz wzrost zatrudnienia w Spółce. Planowane koszty inwestycji szacuje się na kwotę 12,670 mln, która po ukończeniu będzie zaklasyfikowana jako środki trwałe Spółki.

Bieżące środki Spółki nie pozwalają na sfinansowanie ww. inwestycji, w związku z tym Spółka wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie części inwestycji.

Ewentualne wsparcie Wnioskodawca otrzymałby w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytetu IV "Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska" Działanie 4.6. "Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych lub niebezpiecznych". Otrzymana dotacja inwestycyjna miałaby charakter bezzwrotny.

Celem działania jest zwiększenie udziału odpadów poużytkowych i niebezpiecznych podlegających odzyskowi i prawidłowemu unieszkodliwianiu. W związku z powyższym cele podjętej inwestycji oraz otrzymanej dotacji są ze sobą ściśle tożsame, a także zbieżne z działalnością jednostki.

Podmiotem udzielającym wsparcia - wypłacającym środki oraz nadzorującym cały projekt (instytucją wdrażającą i pośrednicząca) będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, natomiast wnioskowana dotacja zostanie przyznana ze środków Funduszu UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Wkład własny wynosi 70%, natomiast do 30% wartości inwestycji pokrywane jest ze środków Funduszu EFRR, gdzie 75% finansowane jest z EFRR i 25% z krajowych środków publicznych w postaci pomocy publicznej. Dofinansowanie będzie polegało na refundacji części kosztów kwalifikowanych inwestycji, zabudżetowanych we wniosku o płatność. Dotacja będzie wypłacana w formie transz po udokumentowaniu wydatku na nabycie środka trwałego i uprzednim uregulowaniu przez Spółkę zobowiązania. Spółka nadmienia, iż Instytucja wdrażająca zwróci tylko wartość netto inwestycji, kwotę VAT wynikającą z faktur Spółka będzie musiała płacić z własnych środków.

Z uwagi na wysoki stopień trudności oraz dużą pracochłonność opracowanie wniosku o udzielenie dotacji Spółka zleciła wyspecjalizowanej firmie doradczej. Zgodnie z zawartą umową należność za sporządzenie powyższego wniosku zostanie wypłacona zleceniobiorcy na podstawie dwóch faktur, z których jedna dotyczyć będzie stałej części wynagrodzenia, ustalonego niezależnie od efektu wykonanej pracy - jest to kwota ok. 3 400 zł netto.

Druga faktura zostanie wystawiona pod warunkiem otrzymania przez Spółkę dotacji w wysokości:

* 6,5% wartości dofinansowania dla dofinansowania do 3 mln zł;

* 6,3% wartości dofinansowania dla dofinansowania powyżej 3 mln zł.

Wydatki na nabycie usług firmy doradczej nie stanowią wydatków kwalifikowanych, za poniesienie których Spółka uzyskałaby zwrot w jakiejkolwiek postaci. Gdyby Spółka nie ubiegała się o dotację, a tym samym nie korzystała z usług firmy doradczej, nie byłoby możliwe zakończenie inwestycji w planowanym czasie, w tak szerokim zakresie, a także wykorzystania pełnych sił wytwórczych jednostki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy bezzwrotna dotacja inwestycyjna, którą uzyska Spółka na pokrycie kosztów związanych z wykonywaną inwestycją na środkach trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Spółki bezzwrotna dotacja inwestycyjna przeznaczona na zwrot wydatków związanych z nabyciem środków trwałych jest przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a)

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej " Sekcja Gwarancji",

b)

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c)

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a)

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4.

inne środki.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).

Powyższe zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.") innych niż wskazane przez wnioskodawcę przepisów tj. art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy. U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. albo art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, gdy środki te wypłacane będą przez agencje rządowe.

Stosownie do treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Konsekwencją zwolnienia dotacji rozwojowych od podatku dochodowego jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych nimi wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż środki które Spółka otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p., a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w zakresie w jakim pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych z bezzwrotnej pomocy lub art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. w zakresie, w jakim pochodzą z dotacji państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl