IBPB3/423-856/08/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-856/08/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji przychodów:

* z opłat, wpłacanych przez inwestora za okres prac adaptacyjnych na strychu do momentu jego wykupu, do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest prawidłowe,

* uzyskanych ze sprzedaży tego strychu zaadaptowanego na lokal mieszkalny do innych przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji przychodów:

* z opłat, wpłacanych przez inwestora za okres prac adaptacyjnych na strychu do momentu jego wykupu, do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* uzyskanych ze sprzedaży tego strychu zaadaptowanego na lokal mieszkalny do innych przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka powstała w 1997 r. w wyniku przekształcenia Zakładu Budżetowego. Podstawowym przedmiotem działalności jest zarządzanie w imieniu i na rzecz Gminy komunalnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi stanowiącymi własność Gminy jako jedynego wspólnika Spółki.

Spółka zajmuje się zarządzaniem 105 wspólnotami mieszkaniowymi powstałymi i działającymi na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Wspólnoty mieszkaniowe podejmują uchwałę zezwalającą na udostępnienie i sprzedaż części nieruchomości wspólnej w postaci pomieszczeń strychu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej. Zgodnie z umową wspólnota udostępniła strych w celu jego adaptacji na lokal mieszkalny a inwestor wykonał prace adaptacyjne na własny koszt oraz zakończył prace w okresie 24-miesiące od daty uzyskania pozwolenia na budowę. Inwestor zobowiązuje się w ciągu 6-miesięcy od daty uzyskania zgody na użytkowanie ustanowić aktem notarialnym odrębną własność lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej. Jednocześnie inwestor zobowiązuje się zaadoptowany lokal wykupić na własność.

W okresie od uzyskania zgody na użytkowanie pomieszczenia na cele mieszkalne do czasu podpisania notarialnego aktu sprzedaży, inwestor będzie płacił na rzecz wspólnoty (właściciela) opłatę według stawki uchwalonej i wnoszonej przez właścicieli lokali zaliczce na koszty zarządu i remonty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód jaki wspólnota uzyskuje ze sprzedaży części nieruchomości wspólnej w postaci pomieszczeń strychu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, zaś środki które stanowią źródło dodatkowego przychodu wspólnoty przeznaczanego na remonty należy zakwalifikować do przychodów z gospodarki zasobem mieszkaniowym podlegającym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44.

Wg oceny Wnioskodawcy opłaty wnoszone przez inwestora do czasu wykupu lokalu stanowią przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi który podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast przychody uzyskiwane ze sprzedaży części wspólnej nieruchomości mimo, że wspólnota uzyskane środki przeznacza na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Przychód uzyskany ze sprzedaży strychu jest innego rodzaju przychodem niż zaliczki uiszczane przez członków wspólnoty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strych, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.),budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Na zasoby mieszkaniowe składają się nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia, jak piwnice, sutereny, strychy czyli pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców.

Wprawdzie w okresie prowadzenia prac adaptacyjnych w celu przystosowania strychu na lokal mieszkalny, nie był on użytkowany w celach mieszkalnych. Jednakże prowadzone w nim prace miały na celu stworzenie lokalu mieszkalnego który niewątpliwie wchodzi w skład zasobów mieszkaniowych Wspólnoty zarówno przed tymi pracami jak i po uzyskaniu zgody na jego użytkowanie jako lokal mieszkalny. Dlatego też opłaty wnoszone przez inwestora do czasu wykupu tego lokalu są przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Także przychód ze sprzedaży strychu, uprzednio zaadaptowanego na lokal mieszkalny, jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niewłaściwy jest więc pogląd Wnioskodawcy, że przychód uzyskany z tytułu sprzedaży strychu, zaadaptowanego na lokal mieszkalny, nie jest uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zarówno uzyskane przez Wspólnotę przychody z opłat wnoszonych przez inwestora w trakcie prac adaptacyjnych jak i ze sprzedaży tego strychu są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, co oznacza iż uzyskane z tego tytułu dochody mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie kwalifikacji przychodów:

* z opłat, wpłacanych przez inwestora za okres prac adaptacyjnych na strychu do momentu jego wykupu, do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest prawidłowe,

* uzyskanych ze sprzedaży tego strychu zaadaptowanego na lokal mieszkalny do innych przychodów - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl