IBPB3/423-852/08/MO - Prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w postaci zakupu dyspensera kasjerskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-852/08/MO Prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w postaci zakupu dyspensera kasjerskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielczej Kasy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2008 r.) uzupełnionym w dniu 17 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 5 listopada 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 17 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2008 Wnioskodawca zakupił dyspensery kasjerskie typu ProCash 6000 oraz ProCash 6100. Wnioskodawca sfinansował zakup ze środków własnych i nie został on mu zwrócony w jakiejkolwiek formie. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pośrednictwo finansowe - w szczególności udzielanie pożyczek i kredytów oraz przyjmowanie depozytów.

Spółka X uzyskała opinię niezależnej jednostki naukowej, w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, że technologia recyclingu, zastosowana w dyspenserach ProCash 6000 ProCash 6100 spełnia warunki uznania jej za nowe technologie, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. art. 18b ust. 1 i 2. Wnioskodawca posiada tę opinię.

Technologia recyclingu zastosowana została w dyspenserach z zamkniętym obiegiem gotówki w 2005 r. na rynkach światowych.

W związku z zakupem dyspenserów Wnioskodawca:

1.

udoskonalił proces świadczenia usług dla klientów:

-

klient jest obsługiwany na jednym stanowisku, przez jednego doradcę, kompleksowo, oferowany jest pełny wachlarz usług,

-

zmniejszył się znacznie czas obsługi klienta,

-

uzyskano bezpośredni kontakt z klientem, poprzez likwidację boksu kasowego i szyby pancernej,

-

Wprowadzono obsługę na siedząco, tym samym poprawiono komfort i atmosferę oraz poufność informacji,

2.

udoskonalono standard budowy oddziału:

-

zmniejszono nakłady inwestycyjne na budowę oddziału, z powodu eliminacji boksu kasowego,

-

zainstalowano dodatkowe stanowiska obsługi klienta i zwiększono ilość obsługiwanych klientów, a tym samym zwiększono kwoty sprzedaży, proporcjonalnie od wielkości metrażowych oddziału,

-

zlikwidowano samoistne stanowiska kasjerskie, wprowadzono optymalizację zatrudnienia obsługi oddziału,

-

zmniejszono nakłady na zakupy sejfów,

-

wprowadzona technologia pozwala, w przyszłości na automatyczną zmianę waluty na Euro,

3.

udoskonalono standardy bezpieczeństwa:

-

zwiększyło się bezpieczeństwo przechowywania gotówki, ponieważ bezpośredni dostęp do gotówki jest utrudniony,

-

wprowadzono bieżące monitorowanie autentyczności banknotów przez automatyczne skanery, posiadające atesty Europejskiego Banku Centralnego,

-

wprowadzono recycling gotówki, który pozwala na segregację banknotów wg nominałów i wypłatę wskazanej kwoty wg wskazanych nominałów,

-

proces kontroli gotówki został zautomatyzowany i odbywa się bez ręcznego przeliczania,

4.

uzyskano nowe usługi raportowania i zarządzania gotówką:

-

dyspensery raportują na bieżąco o stanie gotówki w urządzeniu, wskazując konkretne nominały w szufladach,

-

oprogramowanie sieci dyspenserów, raportuje do osoby zarządzającej gotówką w centrali Wnioskodawcy, w czasie rzeczywistym,

-

oprogramowanie sygnalizuje maksymalne stany gotówki, w poszczególnych kasetach urządzenia oraz wskazuje lokalizację dyspensera,

-

zoptymalizowano ilość gotówki zamrożonej w sieci oddziałów,

5.

zwiększono konkurencyjność na rynku usług finansowych.

Wydatkiem na nabycie nowych technologii w przypadku Wnioskodawcy jest cena zakupu dyspensera kasjerskiego. Dyspenser zawiera oprogramowanie sterujące z recyclingiem oraz oprogramowanie do monitorowania i zarządzania gotówką, które są jego integralną częścią.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji, Wnioskodawcy przysługuje prawo, wynikające z art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w wysokości 50% wydatków na zakup dyspenserów kasjerskich modele: Procash 6000, Procash 6100, Procash 6000xe, Procash 6100xe. Dyspensery kasjerskie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia wszystkie niezbędne warunki, aby skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.):

1.

Posiada opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, że technologia recyclingu, zastosowana w dyspenserach jest nową technologią.

2.

Technologia recyclingu w dyspenserach z zamkniętym obiegiem gotówki, została wdrożona na rynkach światowych w 2005 r.

3.

Wnioskodawca zakupił dyspensery kasjerskie ze środków własnych i wprowadził do ewidencji środków trwałych.

4.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Do wniosku Spółka dołączyła dokumenty tj. opinie niezależnej jednostki naukowej. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji Podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl