IBPB3/423-852/08/MO - Prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w postaci zakupu dyspensera kasjerskiego.
Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-852/08/MO Prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w postaci zakupu dyspensera kasjerskiego.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielczej Kasy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2008 r.) uzupełnionym w dniu 17 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 5 listopada 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 17 listopada 2008 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W roku 2008 Wnioskodawca zakupił dyspensery kasjerskie typu ProCash 6000 oraz ProCash 6100. Wnioskodawca sfinansował zakup ze środków własnych i nie został on mu zwrócony w jakiejkolwiek formie. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pośrednictwo finansowe - w szczególności udzielanie pożyczek i kredytów oraz przyjmowanie depozytów.
Spółka X uzyskała opinię niezależnej jednostki naukowej, w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, że technologia recyclingu, zastosowana w dyspenserach ProCash 6000 ProCash 6100 spełnia warunki uznania jej za nowe technologie, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. art. 18b ust. 1 i 2. Wnioskodawca posiada tę opinię.
Technologia recyclingu zastosowana została w dyspenserach z zamkniętym obiegiem gotówki w 2005 r. na rynkach światowych.
W związku z zakupem dyspenserów Wnioskodawca:
udoskonalił proces świadczenia usług dla klientów:
klient jest obsługiwany na jednym stanowisku, przez jednego doradcę, kompleksowo, oferowany jest pełny wachlarz usług,
zmniejszył się znacznie czas obsługi klienta,
uzyskano bezpośredni kontakt z klientem, poprzez likwidację boksu kasowego i szyby pancernej,
Wprowadzono obsługę na siedząco, tym samym poprawiono komfort i atmosferę oraz poufność informacji,
udoskonalono standard budowy oddziału:
zmniejszono nakłady inwestycyjne na budowę oddziału, z powodu eliminacji boksu kasowego,
zainstalowano dodatkowe stanowiska obsługi klienta i zwiększono ilość obsługiwanych klientów, a tym samym zwiększono kwoty sprzedaży, proporcjonalnie od wielkości metrażowych oddziału,
zlikwidowano samoistne stanowiska kasjerskie, wprowadzono optymalizację zatrudnienia obsługi oddziału,
zmniejszono nakłady na zakupy sejfów,
wprowadzona technologia pozwala, w przyszłości na automatyczną zmianę waluty na Euro,
udoskonalono standardy bezpieczeństwa:
zwiększyło się bezpieczeństwo przechowywania gotówki, ponieważ bezpośredni dostęp do gotówki jest utrudniony,
wprowadzono bieżące monitorowanie autentyczności banknotów przez automatyczne skanery, posiadające atesty Europejskiego Banku Centralnego,
wprowadzono recycling gotówki, który pozwala na segregację banknotów wg nominałów i wypłatę wskazanej kwoty wg wskazanych nominałów,
proces kontroli gotówki został zautomatyzowany i odbywa się bez ręcznego przeliczania,
uzyskano nowe usługi raportowania i zarządzania gotówką:
dyspensery raportują na bieżąco o stanie gotówki w urządzeniu, wskazując konkretne nominały w szufladach,
oprogramowanie sieci dyspenserów, raportuje do osoby zarządzającej gotówką w centrali Wnioskodawcy, w czasie rzeczywistym,
oprogramowanie sygnalizuje maksymalne stany gotówki, w poszczególnych kasetach urządzenia oraz wskazuje lokalizację dyspensera,
zoptymalizowano ilość gotówki zamrożonej w sieci oddziałów,
zwiększono konkurencyjność na rynku usług finansowych.
Wydatkiem na nabycie nowych technologii w przypadku Wnioskodawcy jest cena zakupu dyspensera kasjerskiego. Dyspenser zawiera oprogramowanie sterujące z recyclingiem oraz oprogramowanie do monitorowania i zarządzania gotówką, które są jego integralną częścią.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w opisanej sytuacji, Wnioskodawcy przysługuje prawo, wynikające z art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w wysokości 50% wydatków na zakup dyspenserów kasjerskich modele: Procash 6000, Procash 6100, Procash 6000xe, Procash 6100xe. Dyspensery kasjerskie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia wszystkie niezbędne warunki, aby skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.):
Posiada opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, że technologia recyclingu, zastosowana w dyspenserach jest nową technologią.
Technologia recyclingu w dyspenserach z zamkniętym obiegiem gotówki, została wdrożona na rynkach światowych w 2005 r.
Wnioskodawca zakupił dyspensery kasjerskie ze środków własnych i wprowadził do ewidencji środków trwałych.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Do wniosku Spółka dołączyła dokumenty tj. opinie niezależnej jednostki naukowej. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji Podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.