IBPB3/423-825/08/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-825/08/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP- 23 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na remont pomieszczenia w budynku pawilonu szkolnego, remont drogi wewnętrznej oraz prac związanych z rozbudową kanalizacji deszczowej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na remont pomieszczenia w budynku pawilonu szkolnego, remont drogi wewnętrznej oraz prac związanych z rozbudową kanalizacji deszczowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie szkolnictwa i pozostałych form szkolenia oraz organizowania targów i wystaw. W prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje budynek pawilonu szkolenia oraz sieć dróg wewnętrznych. W budynku pawilonu szkolenia znajdują się pomieszczenia wykorzystywane do prowadzenia wykładów w ramach prowadzonej działalności szkoleniowej oraz działalności targowo-wystawienniczej w czasie trwania organizowanych przez Spółkę targów i wystaw. Budynek pawilonu szkolenia jest ujęty w ewidencji środków trwałych i podlega amortyzacji. W ewidencji środków trwałych ujęte są drogi wewnętrzne również podlegające amortyzacji. W ewidencji środków trwałych figuruje także kanalizacja opadowa (podlega amortyzacji). Z uwagi na zły stan techniczny sal wykładowych znajdujących się w budynku pawilonu szkolenia oraz odcinka drogi wewnętrznej zarząd Spółki zakwalifikował ww. obiekty do remontu, tj. do przywrócenia im poprzedniego stanu technicznego. Spółka zawarła umowy z wykonawcami robót budowlanych, z tytułu których poniosła wydatki dotyczące tychże robót.

W ramach prac remontowych wykonano:

* zerwano stare posadzki z tworzyw sztucznych, uzupełniono ubytki posadzki poprzez wykonanie wylewki korygująco - wyrównującej, położono nową wykładzinę PCV firmy FOR BO,

* wymieniono na nowe zniszczone drzwi wraz z ościeżnicami, zachowując ich pierwotny wymiar,

* uzupełniono tynk w różnych miejscach na stykach z ościeżnicami, zaślepiono płytami gipsowymi istniejące, nieczynne świetliki okienne, zabudowano otwory po likwidowanej wentylacji, położono gładź gipsową, pomalowano ściany farbą akrylową, obrobiono

* węgarki okienne,

* wykonano sufit podwieszany kasetonowy ARMSTRONG UL TIMA z płytami z włókien mineralnych, dostosowano istniejącą instalację elektryczną do nowych opraw, tj. wymieniono okablowanie elektryczne, wyłączniki elektryczne wraz z oprzyrządowaniem, zainstalowano oprawy lastrowe w suficie podwieszanym.

Nadmierna eksploatacja była również powodem pogorszenia stanu technicznego drogi wewnętrznej wykonanej z płyt betonowych. Aby zapobiec dalszemu zużyciu i uszkodzeniu pojazdów poruszających się po drodze konieczne było przeprowadzenie prac mających na celu dostosowanie drogi do transportu kołowego i poprawie bezpieczeństwa pracowników Spółki jak i jej kontrahentów. Główna część robót obejmowała:

* demontaż płyt betonowych,

* wykonanie sączków,

* wykonanie nowej nawierzchni wraz z krawężnikami oraz podbudową na podłożu UTEX,

* wykonanie kanalizacji deszczowej.

Przeprowadzone prace spowodowały konieczność wykonania dodatkowych prac odtworzeniowych:

* odbudowę istniejących schodów terenowych,

* przełożenie płyt ażurowych na parkingu, przylegającym do drogi,

* wykonanie remontu nawierzchni asfaltowej na odcinku 66 m 2.

Łączna wartość wykonania wszystkich robót remontowych wyniosła ok. 203 000 zł (netto).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki poniesione na remont pomieszczeń w budynku pawilonu szkolenia stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

2.

Czy wydatki poniesione na remont drogi wewnętrznej stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

3.

Czy wydatki poniesione na wykonanie kanalizacji deszczowej stanowią koszty uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Zdaniem Spółki, z punktu widzenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 4d, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) i art. 16g ust. 13 ww. ustawy charakter wykonanych prac w pomieszczeniach budynku pawilonu szkolenia i przeprowadzony remont drogi nie kwalifikuje się do nakładów, które zwiększają wartość początkową wymienionych obiektów. Tym samym poniesione nakłady nie powodują wzrostu wartości użytkowej remontowanych obiektów w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania, co uzasadniałoby zwiększenie wartości początkowej tychże obiektów, o czym mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według utrwalonego orzecznictwa sądowego z ulepszeniem środków trwałych mamy do czynienia gdy następuje ich:

* przebudowa, czyli zmiana (poprawienie) składników majątkowych na inny,

* rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli,

* rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

* adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego lub wykorzystywanie go w innym celu, niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

* modernizacja, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Przeprowadzone prace remontowe nie zmieniły ani charakteru ani przeznaczenia ani funkcjonalności remontowanych obiektów. Sale wykładowe w dalszym ciągu będą wykorzystywane w działalności szkoleniowej i ekspozycyjnej. Jednak upływ czasu spowodował pogorszenie stanu technicznego pomieszczeń, zużycie wyposażenia wewnętrznego co utrudnia prowadzenie działalności szkoleniowej i prezentowania ekspozycji.

Zaś wydatek na remont drogi zniszczonej na wskutek długotrwałego użytkowania dla potrzeb prowadzonej działalności jest przywróceniem początkowej wartości użytkowej węzła komunikacyjnego wewnątrz Spółki, co pozostaje w bezpośrednim związku z wielkością generowanych przez Spółkę przychodów. W trakcie prac remontowych wykorzystano standardowe materiały oraz zastosowano, standardową na chwilę obecną technologię.

Zdaniem Spółki zakres wykonanych prac odpowiada definicji remontu, określonego w prawie budowlanym. Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiący bieżącej konserwacji przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (odpowiadającym aktualnym standardom technicznym). Ponadto jak orzekł Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim (sygnatura akt DP-423/7/2005): " przy ocenie wydatków, czy wydatki są poniesione na remont należy uwzględnić zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mający wpływ na sposób i środki realizowanych robót."

W trakcie prac związanych z remontem drogi, wykonano kanalizację deszczową zapewniająca odpływ wody deszczowej z drogi do sieci kanalizacyjnej Spółki. Wykonany odcinek kanalizacji łączy się z wewnętrzną siecią kanalizacji Spółki. Wydatki jakie Spółka poniosła na ten cel noszą znamiona ulepszenia środka trwałego, tj. stanowią rozbudowę (rozszerzenie) istniejącego środka trwałego, czyli w przypadku Spółki stanowią rozbudowę wewnętrznej sieci kanalizacyjnej.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Zatem wydatki poniesione na rozbudowę kanalizacji deszczowej stanowić będą koszty uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl