IBPB3/423-777/08/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-777/08/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rozliczenie zwróconej dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy.

Zgodnie z zawartą umową w lutym 2006 r. o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy, Wnioskodawca otrzymał dotację z Powiatowego Urzędu Pracy w wysokości 46.000 zł Z tego 36.154,31 zł wydatkowano na zakup środków trwałych podlegających amortyzacji, a kwotę 9.845,69 zł przeznaczono na zakup pozostałego wyposażenia zaliczonego w materiały.

W deklaracji podatku dochodowego za rok 2006, Spółka wykazała otrzymaną dotację w następujący sposób:

* kwotę wydatkowaną na zakup środków trwałych zaliczono do przychodów podatkowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a następnie wykazano jako przychód zwolniony zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy,

* kwotę 9 845,69 zł zaliczono do przychodów podatkowych.

Po stronie kosztów Spółka nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów amortyzacji od środków sfinansowanych ww. dotacją za lata 2006, 2007, natomiast koszt zakupionego wyposażenia stanowił koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia tj. 2006 r..

W maju bieżącego roku na podstawie otrzymanej decyzji od Starosty, Wnioskodawca został zobowiązany do zwrotu dotacji wraz z odsetkami ustawowymi w związku z nieutrzymaniem przyjętego w umowie poziomu zatrudnienia o 2,2 etaty.

Dotacja została zwrócona przez Spółkę w maju, a odsetki ustawowe w wysokości 11.241,61 zł zostały zapłacone w lipcu bieżącego roku.

W związku z powyższym jednostka w swoich księgach rozliczyła zwrot następująco:

* część dotacji dotycząca środków trwałych nierozliczona z przychodami przyszłych okresów do wysokości amortyzacji, obciążyła pozostałe koszty operacyjne, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o p.d.o.p., jednocześnie amortyzacja liczona od tych środków za lata 2006, 2007, 2008, która do tej pory nie stanowiła kosztów uzyskania przychodów została zaliczona do kosztów podatkowych 2008 r., zwrot nie skutkuje zmniejszeniem kwoty przychodu podatkowego,

* zwrot części dotacji, która powiększyła przychód niekorzystający uprzednio ze zwolnienia ujęto jako zmniejszenie przychodu podatkowego za rok 2008 i jednocześnie wyłączono z kosztów uzyskania przychodów z pozycji - pozostałe koszty operacyjne,

* zapłacone odsetki ustawowe zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sposób rozliczenia zwrotu dotacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowy.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, taki sposób rozliczenia zwrotu dotacji jest prawidłowy.

Dotacja podlegająca zwrotowi w części była uwzględniona w rachunku podatkowym, a w części korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego. Skoro więc część dotacji powiększyła wcześniej przychód do opodatkowania, to późniejszy zwrot implikuje konieczność zmniejszenia wykazanego uprzednio przychodu. Biorąc pod uwagę to, że zwrot dotacji nastąpił w roku bieżącym, zmniejszenie takie winno być dokonane właśnie w tym roku. W przypadku zaś zwrotu dotacji, która wcześniej wygenerowała przychód zwolniony od podatku i jako taki był nieuwzględniony przy ustalaniu podstawy opodatkowania, nie może więc skutkować zmniejszeniem kwoty przychodu.

Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonane od środków trwałych sfinansowanych z tej dotacji za lata ubiegłe i rok bieżący z momentem jej zwrotu stają się kosztami uzyskania przychodu. Z chwilą zwrotu dotacji ww. składniki są sfinansowane własnymi środkami. Zapłacone odsetki ustawowe Spółka uważa, iż stanowią koszt uzyskania przychodu, są one kosztami pośrednimi związanymi z funkcjonowaniem firmy jako całości.

Nie wywiązanie się z przyjętego poziomu zatrudnienia o 2,2 etaty, nie wynikło z celowego działania ale z nieprzewidzianych odejść pracowników na wcześniejsze emerytury końcem obowiązywania umowy. Stanowiska objęte refundacją są do tej pory utrzymane.

Spółka jest w posiadaniu pisma z PUP, w którym zaproponowano jej przedłużenie ww. umowy na 9 miesięcy i zatrudnienie 4 dodatkowych pracowników. Po przeanalizowaniu bieżącej sytuacji ekonomicznej Spółki i ewentualnych kosztów związanych z ich zatrudnieniem i wykorzystaniem, podjęto decyzję, że jest to nieopłacalne. W wyniku tego, Starosta wydał decyzję o zwrocie dotacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl postanowień art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej ustawa o p.d.o.p. - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Postanowienia ustawy o podatku dochodowym nie określają definicji przychodów. Zawierają one jedynie wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy, przy czym wykaz tych zdarzeń ma charakter otwarty. Za przychody dla celów ustawy nie są jedynie uznane przychody wymienione w art. 12 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotacje jako otrzymane pieniądze są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania. Stąd też środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcą w formie refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy na pokrycie kosztów wyposażenia stanowisk pracy w środki trwałe podlegające amortyzacji są przychodem uzyskanym w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Jednocześnie otrzymana refundacja na pokrycie kosztów wyposażenia stanowisk pracy należy do kategorii dotacji o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl bowiem art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca w 2008 r. na podstawie decyzji został zobowiązany do zwrotu otrzymanej w 2006 r. refundacji na pokrycie kosztów wyposażenia stanowisk pracy.

Zwrot dotacji - uprzednio zaliczonych do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. - powinien skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były uprzednio wykazane w ewidencji księgowej w związku z ich otrzymaniem (analogicznie zmniejszenie dochodów wolnych). W rozliczeniu za ten okres Wnioskodawca powinien również dokonać ewentualnego zwiększenia kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż były sfinansowane z dotacji zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 17 ust. 1 pkt 21, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p.).

Korekta związana ze zwrotem dotacji powinna być zatem dokonywana w stosunku do tego przychodu i kosztu uzyskania przychodów, który był wykazany w ewidencji księgowej w wyniku otrzymania dotacji, a nie przychodu w 2008 r.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl