IBPB3/423-763/08/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-763/08/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 3 września 2008 r.) uzupełnionym w dniu 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia działalności i złożenia łącznego sprawozdania finansowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia działalności i złożenia łącznego sprawozdania finansowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 14 października 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 29 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Izba Rzemieślnicza jest organem prowadzącym działalność samorządowo - organizacyjną oraz oświatową, która zapisana jest w statucie Izby. Do działalności oświatowej zalicza prowadzenie egzaminów czeladniczo - mistrzowskich oraz szkoleń BHP. Od 2006 r. Izba Rzemieślnicza jako organ założycielski powołała Rzemieślniczą Zasadniczą Szkołę Zawodową. Księgowość szkoły prowadzona jest łącznie z działalnością Izby jako działalność oświatowa i rozliczana jednym sprawozdaniem finansowym.

Od 1 września 2008 r. działalność szkoły zostaje poszerzona o Technikom Zawodowe oraz Ośrodek Dokształcenia i Doskonalenia Zawodowego. Dla każdego rodzaju specjalności szkoły nadany jest odrębny numer identyfikacyjny REGON.

W dniu 29 października 2008 r. Izba uzupełniając wniosek poinformowała, iż jako organ założycielski sprawuje pełną kontrolę i nadzór nad działalnością szkoły; dotyczy to spraw finansowych jak również organizacyjnych, gospodarczych i kadrowo płaconych.

Izba Rzemieślnicza otrzymuje dotację z budżetu Urzędu Miasta jest to jedyne źródło finansowania działalności szkoły. Dotacja wpływa na konto bieżące Izby Rzemieślniczej.

Izba dysponuje tymi funduszami i nimi zarządza wydając dyspozycje spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły (tj. remonty szkoły, zakupy materiałów gospodarczych, biurowych, pomoce naukowe itp., kadrowo płacowe).

Pełna dokumentacja finansowa szkoły prowadzona jest w Izbie Rzemieślniczej. Faktury związane z kosztami szkoły wystawione są na Izbę Rzemieślniczą na których zamieszczony jest dokładny opis poniesionego kosztu związanego z działalnością szkoły. Tak opisana faktura - dokument księgowy jest księgowany na stosowne konta w ewidencji księgowej. Zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ewidencja księgowa prowadzona jest w sposób umożliwiający wyodrębnienie (przychodów i kosztów poszczególnych rodzajów działalności Izby w tym działalność szkoły) dochodu (straty) podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku dla poszczególnych rodzajów działalności Izby. Ewidencja księgowa prowadzona jest łącznie z ewidencją Izby Rzemieślniczej i rozliczana łącznie z działalnością Izby jednym sprawozdaniem finansowym. Rzemieślnicza Zasadnicza Szkoła Zawodowa nie jest odrębną instytucją ale podmiotem, który został powołany i jest zarządzany przez organ założycielski tj. Izbę Rzemieślniczą. Decyzje dotyczące działalności szkoły podejmowane są przez Dyrekcję i Zarząd Izby Rzemieślniczej. Dlatego też księgowość Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej rozliczana jest łącznie z działalnością Izby jako działalność statutowa - oświatowa. Na ww. temat Izba konsultowała się telefonicznie z Urzędem Skarbowym gdzie uzyskała informację, że w opisanej sytuacji nie ma obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla działalności szkoły. Od 1 września 2008 r. działalność szkoły została poszerzona o Technikum Zawodowe oraz Ośrodek Dokształcenia i Doskonalenia Zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo jest prowadzona i rozliczana działalność Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej mając na uwadze, że szkoła nie jest odrębną, samodzielną instytucją ale podlega bezpośrednio Izbie Rzemieślniczej jest przez nią nadzorowana, prowadzona i zarządzana jako niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej.

Zdaniem Podatnika jako organu prowadzącego i nadzorującego działalność szkoły ewidencja prowadzona jest w sposób rzetelny i zgodnie z zasadami rachunkowości. Izba przedstawia sposób rozliczania działalności szkoły, który jest ewidencjonowany na poszczególnych kontach, tak aby w sposób rzetelny analizować i śledzić koszty poniesione z tytułu prowadzenia szkoły oraz wysokość otrzymanej dotacji i jej rozliczanie. Comiesięcznie dla potrzeb Izby przedstawione jest rozliczenie finansowe z poszczególnych działalności Izby w celu szczegółowej kontroli i analizy przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem działalności Izby Rzemieślniczej w tym również Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Ponadto sporządzana jest comiesięczna sprawozdawczość z otrzymanej subwencji z Urzędu Miasta i przekazywana do Urzędu Miasta - wydział edukacji. W tej sprawozdawczości jest wyszczególnione na co jest przeznaczona subwencja oświatowa. Izba uważa, że w świetle obowiązujących przepisów, jest to postępowanie prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr Regon dla każdego rodzaju specjalności szkoły nie przesadza o formie organizacyjnej szkół o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr Regon nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone szkoły są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Odrębnymi przepisami w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) według której podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczych. Oznacza to także, iż w sprawach podatkowych szczególnym źródłem dowodowym są księgi podatkowe prowadzone przez podatnika, jeżeli są one prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy.

W związku z powyższym, obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego. Jeżeli zatem Rzemieślnicza Zasadnicza Szkoła Zawodowa nie spełnia kryteriów takich jak m.in.: posiadanie wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej; nie jest samodzielna, nie posiada zdolności do zaciągania zobowiązań nie będzie obowiązana do sporządzenia odrębnego sprawozdania w tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie Izba. Przy spełnieniu ww. warunków stanowisko zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ww. Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Oznacza to zarazem, iż Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do interpretowania przepisów innych ustaw niż ustawy podatkowe.

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym sposoby księgowania, ujęte zostały w ustawie o rachunkowości.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w zakresie rozliczeń działalności w księgach rachunkowych zastosowanie znajdą przepisy ustawy o rachunkowości. Należy zauważyć iż przepisy ustawy o rachunkowości nie są przepisami prawa podatkowego. A więc ich wykładnia nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl