IBPB3/423-747/08/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-747/08/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka ponosi wydatki na usługi gastronomiczne związane ze spotkaniami z kontrahentami. Na potrzeby prowadzonej działalności dokonuje również zakupu gadżetów i upominków, które następnie wydaje kontrahentom. Poniesione przez Spółkę wydatki dokumentowane są fakturami. Z uwagi na fakt, iż powyższe wydatki mają charakter kosztów reprezentacji i nie stanowią dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p.") kosztów uzyskania przychodów (dalej: "KUP"), Spółka nie dokonuje odliczenia podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") naliczonego przy ich zakupie. Zarówno wydatki na usługi gastronomiczne, jak i wydatki na nabycie gadżetów i upominków, są traktowane przez Spółkę jako niestanowiące KUP w kwocie brutto (tj. razem z nie podlegającym odliczeniu podatkiem VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług przeznaczonych na reprezentację, nie podlegający odliczeniu, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka prosi również o potwierdzenie poprawności powyższej interpretacji w odniesieniu do przyszłych wydatków Spółki.

Zdaniem wnioskodawcy, iż kwota podatku naliczonego, związanego z zakupem towarów i usług przeznaczonych na cele reprezentacyjne, należy uznać za koszty uzyskania przychodu. W ocenie Spółki, aby dany koszt zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełnione muszą być łącznie następujące przesłanki:

1.

koszt ten musi zostać poniesiony,

2.

koszt musi być prawidłowo udokumentowany

3.

celem poniesienia kosztu powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

4.

nie może być on wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określonej dalej skrótem ustawy o p.d.o.p.), stanowiącym katalog kosztów, które nie mogą być zaliczane do KUP

Warunek pierwszy i drugi zostały spełnione, ponieważ poniesione przez Spółkę wydatki zostały udokumentowane fakturą. Odnosząc się do warunku trzeciego, stwierdzić należy, iż w tym przypadku istnieje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a potencjalnym przychodem. Podatek VAT, zgodnie z odpowiednimi przepisami, stanowi obligatoryjne obciążenie towarzyszące ponoszonym wydatkom. Cel poniesienia tych kosztów tj. reprezentacja Spółki, wiąże się nieodłącznie z zachęcaniem kontrahentów do utrzymywania kontaktów handlowych, jak również ze zdobywaniem nowych klientów. W obu zatem przypadkach celem poniesienia tych wydatków jest zwiększenie sprzedaży Spółki, a co za tym idzie - osiągnięcie dodatkowego przychodu. Przesłankę tą zdaniem Spółki, uznać należy za spełnioną. W ocenie Spółki, również czwarty wymieniony powyżej warunek jest spełniony.Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.p., nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kwoty podatku VAT, z tym że kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku VAT, jeżeli naliczony podatek nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Brak możliwości uznania przedmiotowych wydatków za koszty uzyskania przychodów pociąga za sobą jednocześnie brak możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług. Wynika to z treści art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), który to stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do KUP. Ze względu na fakt, iż Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na reprezentację, które na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. zostały wyłączone z katalogu kosztów uzyskania przychodów, Spółka ma zatem prawo uznać podatek VAT za koszt podatkowy. Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług przeznaczonych na reprezentację dopuszcza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w indywidualnej interpretacji z dnia 14 maja 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-302/08-2/ECH) stwierdził, iż: "Prawo zaliczenia podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów dotyczy zarówno wydatku, który stanowi koszt uzyskania przychodu jak i wydatku, który kwalifikowany jest jako nie stanowiący koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Decydujące znaczenie będzie miał cel poniesienia wydatku. Jeżeli ponoszone przez podatnika wydatki dotyczą reprezentacji to są, co do zasady ponoszone w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenia kwoty podatku od towarów i usług przy wydatkach związanych z reprezentacją, jest kosztem podatkowym".

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, należy przyjąć, iż poniesienie przez Spółkę wydatki na reprezentację były niewątpliwie ukierunkowane na osiągnięcie przychodów, ich zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, a zatem brak jest przeszkód, aby podatek naliczony przy zakupie towarów i usług przeznaczonych na reprezentację uznać za koszt uzyskania przychodu. Poprawność takiego stanowiska, w odniesieniu do podatku VAT naliczonego na wydatkach na reprezentację, znajduje również potwierdzenie w interpretacji wydanej dnia 26 września 2007 r. (sygn. 1473/984/KDO/423/83/07/W. Sz) przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, w której organ podatkowy wskazał, że: "Analizując powyższe przepisy, stwierdzić należy, iź przepisy art. 16 ust. 1 pkt 46 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. nie mają ze sobą żadnego związku i odnoszą się do całkowicie innych sytuacji, natomiast zakaz zaliczania wydatków na reprezentację do KUP dotyczy zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego wydatków w wartości netto bez podatku od towarów i usług". Zwrócić należy uwagę, iż wart. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. ustawodawca wyłączył wydatki na reprezentację, które nie mogą stanowić KUP. Jednocześnie, w art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.p., jednoznacznie wymieniono sytuacje, w których podatek VAT może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu. Do takich sytuacji zaliczono m.in. brak możliwości odliczenia podatku naliczonego na gruncie przepisów ustawy o VAT. Skoro zatem podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ponoszonych wydatkach, ma on prawo do zaliczenia tego podatku w ciężar kosztów uzyskania przychodu.

Z treści art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.p. wynika wprost, iż VAT niepodlegający odliczeniu będzie stanowił koszt uzyskania przychodu niezależnie od kwalifikacji kwoty netto (tj. wynagrodzenia należnego pomniejszonego o wartość podatku naliczonego) dla celów p.d.o.p. Jedynym warunkiem który musi być spełniony jest związek wydatkowanej kwoty VAT z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, który w przypadku wydatków na reprezentację w sposób bezsporny jest spełniony. Istotnym jest fakt, iż podatek naliczony przy zakupie usług i towarów przeznaczonych na reprezentację nie stanowi wydatku, o którym mowa wart. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. Pod pojęciem "wydatku" bowiem należy rozumieć kwotę,netto, tj. z pominięciem VAT naliczonego. Podatek VAT ze swej istoty nie stanowi dla podatnika wydatku, z uwagi na konstrukcję VAT jako podatku od wartości dodanej. W ocenie Spółki, która znajduje potwierdzenie w praktyce władz skarbowych, stanowi on jedynie obciążenie publiczno - prawne związane z dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu. Wobec tego brak jest podstaw, aby podatek ten zaliczyć do wydatków na reprezentację, co pociągałoby za sobą konieczność wyłączenia tego kosztu z podstawy opodatkowania p.d.o.p. Podobna teza wyrażona została w interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 stycznia 2007 r. (sygn. 1471/DPD1/423- 151/06/k.k.) udzielonej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: "Przepisy dotyczące wydatków na reprezentację, nie mają w tym przypadku zastosowania, ponieważ naliczony podatek VAT nie zalicza się do tych wydatków, gdyż odnośnie wydatków na reprezentację, zgodnie z ustawą o p.d.o.p., mamy do czynienia z kwotami netto". Podsumowując, niniejszym Spółka wnosi o potwierdzenie, iż podatek VAT naliczony od poniesionych przez nią wydatków na reprezentację, powinien zostać uznany za KUP, ze względu na fakt, iż spełnione zostały wszystkie przesłanki, aby podatek ten zaliczyć w ciężar KUP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl