IBPB3/423-729/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-729/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 10 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych nadwyżki z opłat związanych z innymi lokalami niż mieszkalne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych nadwyżki z opłat związanych z innymi lokalami niż mieszkalne.

Z uwagi na braki formalne w dniu 30 września 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie.Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 10 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia jest właścicielem budynków, w których znajdują się:

1.

lokale mieszkalne zasiedlone na podstawie: spółdzielczego prawa do lokalu, prawa odrębnej własności, umowy najmu, bez tytułu prawnego z orzeczonym wyrokiem o eksmisji do lokalu socjalnego,

2.

lokale użytkowe, do których ustanowione jest spółdzielcze prawo do lokalu.

Realizując działalność statutową Spółdzielnia przekazuje dochody uzyskane z gospodarki tymi lokalami (mieszkalnymi i użytkowymi) w całości na cele związane z utrzymaniem przedmiotowych obiektów.

Celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia zarządza nie tylko swoim mieniem lecz również mieniem swoich członków oraz osób, które nie są członkami lecz są właścicielami ograniczonych praw rzeczowych (spółdzielcze własnościowe prawo do lokali) oraz odrębnych własności.

Realizacja tego obowiązku jest połączona z brakiem możliwości uzyskiwania dochodów w tym zakresie. Postanowienia ust. 1 art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, że członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali (bez zróżnicowania czy lokatorskie, czy własnościowe, czy mieszkalne, czy użytkowe) są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni - przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Opłaty określone w art. 4 ust. 1-2 i 4 są opłatami kosztowymi i są wyliczane na podstawie kosztów planowanych co może skutkować sytuacją, w której przychody będą wyższe lub niższe od rzeczywistych kosztów poniesionych w ciągu roku. W art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ustawodawca wprowadził normę prawną, w myśl której różnica między kosztami eksploatacji i utrzymania nieruchomości zwiększa lub zmniejsza koszty w roku następnym.

Podkreślić należy, że koszty budowy lokali o innym przeznaczeniu (użytkowych), do których ustanowione zostały spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu bądź odrębna własność lokalu, sfinansowane zostały przez osoby, na rzecz których ustanowiono prawa poprzez wniesienie wkładu budowlanego.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nadwyżka przychodów nad kosztami z opłat związanych ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokali o innym przeznaczeniu niż mieszkalny oraz opłat związanych z odrębnymi własnościami lokali o innym przeznaczeniu niż mieszkalny stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega zwolnieniu - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów - od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółdzielnia uważa, iż nadwyżka przychodów nad kosztami z opłat związanych ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu o innym przeznaczeniu niż mieszkalne stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega zwolnieniu - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów - od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nadwyżka ta podlega rozliczeniu w sposób określony przez ustawodawcę w art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Norma prawna zawarta w tym przepisie stanowi, że różnica między kosztami eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości zarządzanej przez spółdzielnię na podstawie art. 1 ust. 3, a przychodami z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1-2 i 4, zwiększa odpowiednio przychody lub koszty eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości w roku następnym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej dalej skrótem u.p.d.o.p.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. garaże, strychy, sutereny.

Związane z wyżej wymienionymi lokalami i pomieszczeniami czynsze (wraz z odsetkami za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) stanowią przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Podlega on zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek spółdzielni stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód. Dotyczy to także opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokali innych niż mieszkalne. Do wpłat tych nie ma zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p., w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Z kolei kosztem uzyskania przychodów spółdzielni mieszkaniowej, w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku spółdzielni mieszkaniowej będą to wszelkie wydatki ponoszone przez spółdzielnię na uregulowanie kosztów zarządu, związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości oraz związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku, należy stwierdzić, że skoro lokale użytkowe nie mieszczą się pod pojęciem "zasoby mieszkaniowe" to nadwyżka przychodów nad kosztami z opłat związanych z lokalami innymi niż mieszkalne stanowi dochód Spółdzielni, który bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Podkreślić także wypada, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku z dnia 19 sierpnia 2008 r., iż nadwyżka przychodów nad kosztami z opłat związanych ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu o innym przeznaczeniu niż mieszkalne stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega zwolnieniu - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów - od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl