IBPB3/423-726/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-726/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 maja 2008 r.) uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu najmu komórek, garaży, strychów i suszarni - jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu najmu komórek, garaży, strychów i suszarni.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 7 sierpnia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 19 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnoty Mieszkaniowe zarządzane przez Wnioskodawcę uzyskują przychody z różnych tytułów. Prócz dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi Wspólnoty wynajmują części wspólne takie jak suszarnie, strychy, komórki czy garaże, z których otrzymują pożytki.

Znaczącym przychodem Wspólnot jest sprzedaż strychów, a także odsetki od lokat terminowych. Zdarzenia odnoszą się do Wspólnot, które podjęły uchwały o zasileniu środkami z ww. przychodów funduszu remontowego, z którego finansowane będą remonty zgodnie z potrzebami, a także do Wspólnot, które nie podjęły takich uchwał.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż dochody z wynajmu suszarni, strychów, komórek czy garaży pochodzą bądź od właścicieli lokali danej wspólnoty, bądź od osób nie będących właścicielami mieszkań.

Środki na rachunku biorą się od wpłat wyżej wymienionych w wysokości zgodnie z umową najmu lub z uchwały właścicieli. Środki te nie wynikają z zaliczek na czynsz za mieszkanie.

Środki ze sprzedaży strychów oraz odsetki od depozytów pieniężnych wpływają na rachunek bankowy:

* w przypadku sprzedaży - od kupującego,

* w przypadku odsetek zgodnie z umową z bankiem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy przychody uzyskane z najmu części wspólnej tj. z najmu komórek, garaży, strychów i suszarni są opodatkowane p.d.o.p. zarówno w przypadku najmu członkowi Wspólnoty jak i osobom obcym w sytuacji gdy:

* przychody z najmu przeznaczone zostały na fundusz remontowy - uchwałą,

* brak uchwały w sprawie przeznaczenia przychodów z najmu... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z najmu strychów, komórek, garaży zasilające fundusz remontowy Wspólnoty - jako przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych nie podlegają opodatkowaniu p.d.o.p.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - w dalszej części - u.p.d.o.p.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, co oznacza, że wszystkie środki jakie wpływają na rachunek podatnika stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jego przychód. Natomiast kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z powyższego zatem wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód, a nie przychód, z wyjątkiem przypadków o których mowa w art. 21 i 22.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Podkreślić także wypada, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. strychy, piwnice, komórki, garaże, jeżeli korzysta z nich mieszkaniec danej wspólnoty.

Związane z wyżej wymienionymi lokalami i pomieszczeniami czynsze (wraz z odsetkami za zwłokę od nieterminowych ich wpłat i od znajdujących się na rachunku bankowym czynszów) oraz otrzymane środki ze sprzedaży tych lokali (pomieszczeń), stanowią przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Dochód ten podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku oraz do stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że przychody uzyskane z tytułu najmu części wspólnej tj. komórek, garaży, strychów i suszarni:

* mieszkańcom Wspólnoty, przeznaczone na fundusz remontowy na podstawie uchwały, można uznać za przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego o ile zostanie przeznaczony na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi,

* mieszkańcom Wspólnoty, w sprawie których brak uchwały o ich przeznaczeniu będą wpływały na wysokość dochodu osiągniętego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi tylko pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z tą gospodarką,

* osobom obcym, nie będącym mieszkańcami Wspólnoty, nie można uznać za przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Cel na jaki zostaną przeznaczone, pozostaje zatem bez znaczenia. Przychody te będą rzutować na podstawę opodatkowania, a w konsekwencji na wysokość należnego podatku,

* osobom obcym będącym mieszkańcami Wspólnoty będą wpływały na wysokość dochodu osiągniętego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi tylko pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z tą gospodarką.

Reasumując, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 będzie korzystał dochód z tytułu najmu garaży, komórek, strychu i suszarni mieszkańcom Wspólnoty w sytuacji przeznaczenia dochodu na cele mieszkaniowe, natomiast opodatkowany podatkiem dochodowym będzie dochód z najmu ww. pomieszczeń osobom trzecim, nie będącym mieszkańcami Wspólnoty, bez względu na cel na jaki przeznaczono dochód.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód a nie przychód.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl