IBPB3/423-680/08/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-680/08/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości uznania wyodrębnionej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości uznania wyodrębnionej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka wraz ze spółkami zależnymi prowadzą działalność gospodarczą w sektorze energetycznym. Podstawową działalnością Spółki jest działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Jednocześnie, część spółek zależnych prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną. Pozostałe zaś spółki zależne prowadzą działalność głównie w zakresie świadczenia usług serwisowych, remontowych, modernizacyjnych i budowlanych związanych z maszynami i urządzeniami wykorzystywanymi przede wszystkim w sektorze elektroenergetycznym.

W związku z wejściem w życie postanowień Dyrektywy 2003/54/WE z dnia 26 czerwca 2003 r. (Dz. U. L 176 z 15 lipca 2003 r., str. 37-56; dalej: Dyrektywa), dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz implementacji jej postanowień do krajowego porządku prawnego, Spółka stanęła w obliczu konieczności uniezależnienia prowadzonej działalności dystrybucyjnej w zakresie energii elektrycznej od działalności w zakresie wytwarzania i obrotu energii elektrycznej - zgodnie z wytycznymi przewidzianymi w Dyrektywie (opisanymi poniżej).

Uwarunkowania prawno-gospodarcze.

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy, na przedsiębiorstwa energetyczne został nałożony obowiązek odpowiedniego wyodrębnienia działalności dystrybucyjnej od pozostałych działalności. Dyrektywa przewiduje bowiem, że w przypadku istnienia przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo, w celu zapewnienia skutecznego i niedyskryminacyjnego dostępu do sieci należy przyjąć rozwiązanie, w którym działalność przesyłowa i działalność dystrybucyjna będą prowadzone przez podmioty prawnie odrębne. Ponadto, przywołana Dyrektywa wskazuje, że konieczne jest również zapewnienie niezależności operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych od działalności związanej z wytwarzaniem i obrotem energią elektryczną.

Przepisy Dyrektywy nakładają zatem na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia rozwiązań zapewniających realizację obowiązku wydzielenia (uniezależnienia prawnego działalności dystrybucyjnej w przedsiębiorstwach zintegrowanych pionowo. Przez przedsiębiorstwo zintegrowane pionowo Dyrektywa rozumie m.in. przedsiębiorstwo, które realizuje co najmniej jedną z funkcji przesyłania lub dystrybucji i co najmniej jedną z funkcji wytwarzania lub obrotu energią elektryczną. Powyższe regulacje Dyrektywy zostały implementowane do polskiego porządku prawnego. Stosownie do postanowień ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), operator powinien pozostawać niezależny w swej formie prawnej, organizacyjnej i podejmowaniu decyzji, od innych działań niezwiązanych z przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej.

Biorąc powyższe pod uwagę, obowiązek dokonania takiego wydzielenia prawnego dotyczy Spółki oraz podmiotów zależnych jako przedsiębiorców realizujących funkcje dystrybucji oraz obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Dyrektywa wymaga, aby wydzielony operator był niezależny przynajmniej co do formy prawnej, organizacji i podejmowania decyzji od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.

Jednocześnie, zgodnie z interpretacją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE), Operator Systemu Dystrybucyjnego, będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać, pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji, niezależny od innych działalności niezwiązanych z dystrybucją energii elektrycznej. Ponadto, w ocenie Prezesa URE niezależny operator powinien spełniać łącznie kryteria określone w art. 9d ust. 2 ustawy - Prawo energetyczne, tj. w szczególności:

1.

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie nie mogą uczestniczyć w strukturach zarządzania przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo lub przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się także działalnością niezwiązaną z energią elektryczną, nie mogą być odpowiedzialne - bezpośrednio lub pośrednio - za bieżącą działalność inną niż wynikającą z zadań operatora;

2.

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie systemem elektroenergetycznym powinny mieć zapewnioną możliwość niezależnego działania;

3.

Operatorzy powinni mieć zapewnione prawo podejmowania niezależnych decyzji w zakresie zarządzanego majątku koniecznego do ich działania, w tym w zakresie eksploatacji, konserwacji, remontów lub rozbudowy sieci;

4.

Kierownictwo przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo nie powinno wydawać operatorom poleceń dotyczących ich bieżącego funkcjonowania ani podejmować decyzji w zakresie budowy sieci czy jej modernizacji, jeżeli działania operatorów nie wykraczają poza zatwierdzony plan finansowy.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając obecną strukturę właścicielską Spółki i spółek zależnych, podjęta została decyzja o uniezależnieniu działalności związanej z dystrybucją energii elektrycznej od pozostałych działalności niezwiązanych z dystrybucją energii elektrycznej - zgodnie ze wspólnotowymi i krajowymi regulacjami prawnymi. Uniezależnienie ma nastąpić poprzez wydzielenie ze Spółki działalności związanej ze świadczeniem usług wsparcia dla spółek zależnych, prowadzących działalność operacyjną w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną oraz udziałów w tych spółkach. Celem tych działań jest doprowadzenie zakresu działalności Spółki oraz struktury właścicielskiej Grupy Kapitałowej do stanu zgodnego ze wspólnotowymi i krajowymi regulacjami prawnymi.

Metoda podziału.

Powyższe przekształcenie nastąpi przez przeniesienie części majątku Spółki na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie) - zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: Kodeks Spółek Handlowych).

Spółka pragnie wskazać, że na dzień dokonania podziału przez wydzielenie w Spółce istniał będzie stan faktyczny opisany poniżej.

Opis przedsiębiorstwa na dzień wydzielenia.

Spółka ze spółkami zależnymi są podmiotami, których główny zakres działalności obejmuje:

1.

dystrybucję energii elektrycznej,

2.

obrót i wytwarzanie energii elektrycznej.

Spółka prowadzi działalność operacyjną przede wszystkim w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Jednocześnie, część spółek zależnych wykonuje na rzecz Spółki różnego rodzaju usługi wsparcia dla działalności operacyjnej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej (usługi serwisowe).

Z kolei w odniesieniu do działalności w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej, działalność operacyjna została przydzielona pozostałej części spółek zależnych w stosunku do Spółki, podczas gdy usługi wsparcia dla tych spółek są świadczone w istotnym zakresie przez Spółkę.

Ze względu na wyraźny podział bieżącej działalności Spółki (tj. działalność operacyjna w zakresie dystrybucji energii elektrycznej oraz działalność w zakresie wsparcia dla spółek zależnych, w odniesieniu do prowadzonej przez te podmioty działalności operacyjnej w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej), w ramach struktur Spółki istnieje wyodrębnienie organizacyjne i finansowe odpowiadające profilom prowadzonej działalności, tj.:

1.

działalności operacyjnej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej i pozostałej oraz

2.

działalności w zakresie wsparcia dla spółek zależnych.

Przedmiotem wydzielenia jest majątek wykorzystywany do prowadzenia działalności w zakresie wsparcia na rzecz czterech spółek zależnych czyli podmiotów prowadzących operacyjną działalność w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Przedmiotem wydzielenia są również udziały posiadane przez Spółkę we wskazanych wyżej podmiotach. Zarówno składniki majątkowe wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności w zakresie wsparcia na rzecz wskazanych wyżej podmiotów, jak i udziały w tych podmiotach wchodzą w skład Biura, funkcjonującego w Spółce. Jednostka ta stanowić będzie przedmiot wydzielenia w ramach podziału przez wydzielenie (szczegółowy opis tej jednostki oraz majątku wchodzącego w jej skład znajdują się w dalszej części opisu stanu faktycznego).

Poza wskazanymi powyżej udziałami (które będą stanowić jeden z elementów przedmiotu wydzielenia w ramach podziału przez wydzielenie) Spółka posiada również udziały w innych podmiotach świadczących różnego rodzaju usługi na rzecz spółek zależnych, jak również na rzecz podmiotów trzecich. Spółka pragnie jednak podkreślić, iż udziały w podmiotach trzecich nie zostaną wydzielone na nowo zawiązaną spółkę.

Na podstawie zawartych umów, wydzielana część działalności Spółki świadczy za wynagrodzeniem na rzecz spółek zależnych, zajmujących się obrotem i wytwarzaniem energii elektrycznej (których udziały będą przedmiotem wydzielenia), następujące usługi, w zakresie wynikającym z indywidualnego zapotrzebowania poszczególnych spółek:

1.

Wsparcie procesu organizacji i optymalizacji powiązań biznesowych ze spółkami Grupy Kapitałowej,

2.

Wsparcie i koOrdynacja działań w opracowaniu i wdrażaniu strategii działania spółek wraz z koordynacją planów zarządzania ryzykiem biznesowym,

3.

KoOrdynacja analiz i raportów dotyczących działalności spółek oraz sytuacji na rynku, sugerowanie modyfikacji i poprawek do zasad i procedur funkcjonowania spółek,

4.

Monitoring sporządzania sprawozdawczości związanej z ochroną środowiska wraz z niezbędnym doradztwem,

5.

Koordynowanie działań w zakresie ochrony środowiska,

6.

Wsparcie w procesie organizacji szkoleń dla pracowników,

7.

Doradztwo w zakresie poszukiwania synergii w działaniach pomiędzy spółkami z Grupy Kapitałowej,

8.

Wspomaganie w zakresie teletechniki stacjonarnej i mobilnej (włączenie do grupy biznesowej u operatorów telekomunikacyjnych),

9.

Doradztwo w zakresie pozyskania funduszy UE na projekty informatyczne,

10.

KoOrdynacja współpracy informatycznej z innymi spółkami z Grupy Kapitałowej,

11.

Proponowanie i pomoc przy wprowadzaniu nowych standardów i doskonalenie kultury zarządzania,

12.

Wsparcie w zakresie usprawnień w obszarze rachunkowości i finansów,

13.

Wsparcie w procesie ujednolicania standardów finansowo-księgowych,

14.

KoOrdynacja przygotowania biznes planu,

15.

KoOrdynacja procesu przygotowania materiałów promocyjnych dla spółek zależnych (plakaty, foldery, ulotki, reklamy, informacje prasowe).

W związku z faktem, iż wskazane wyżej usługi są świadczone odpłatnie na rzecz spółek zależnych, zajmujących się obrotem i wytwarzaniem energii elektrycznej, stanowią one jedno ze źródeł przychodów wydzielanej jednostki (Biura).

Źródłem przychodów wydzielonej jednostki (Biura) są również umowy użytkowania udziałów w części spółek zależnych, zawarte przez Spółkę ze spółką trzecią. Na mocy tych umów spółka trzecia wstąpiła w prawa i obowiązki wynikające z posiadania udziałów w tych spółkach. Jednocześnie, na podstawie tych umów Spółka otrzymuje od spółki trzeciej odpowiednie wynagrodzenie, które stanowi przychód Biura (jak bowiem wskazano powyżej, udziały te wchodzą w skład tej jednostki, a zatem, również przychody wynikające z umowy użytkowania tych udziałów są przyporządkowywane do tej jednostki).

Fakt podziału działalności Spółki na dwa zasadnicze rodzaje działalności znajduje również odzwierciedlenie w strukturach organizacyjnych tego podmiotu. Wydzielana jednostka funkcjonuje jako Biuro w centrali Spółki (świadczące usługi wsparcia na rzecz spółek zależnych prowadzących działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną), podlegające bezpośrednio pod Prezesa Zarządu. Wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej zostało również odzwierciedlone w regulaminie wewnętrznym Spółki. Jednocześnie, na bazie tej jednostki (tj. Biura), uchwałą Zarządu Spółki, utworzony został odrębny zakład wyposażony w kompetencje do samodzielnego sporządzania bilansu. Wyodrębnionym zakładem kieruje Szef Biura (powołany uchwałą zarządu Spółki), którego zakres obowiązków i uprawnień został opisany w uchwale zarządu oraz w regulaminie wewnętrznym Spółki. Biuro prowadzi działalność poza siedzibą Spółki tj. w odrębnej od Spółki lokalizacji.

Do wyodrębnionej jednostki zostali przydzieleni pracownicy, których obowiązki związane są ze świadczeniem usług wsparcia dla spółek zależnych prowadzących działalność operacyjną w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Wyodrębniona jednostka funkcjonuje w oparciu o zawarte umowy ze spółkami zależnymi (które są również źródłem jej przychodów). Jak wskazano wyżej, źródłem przychodów Biura jest również wynagrodzenie wynikające z umów użytkowania udziałów (które wchodzą w skład Biura). Ponadto, wyodrębniona jednostka na podstawie umowy dzierżawy korzysta odpłatnie z majątku umożliwiającego świadczenie usług wsparcia na rzecz spółek zależnych. Umowa dzierżawy zostanie również przeniesiona w ramach podziału przez wydzielenie.

Wyodrębnienie jednostki w ramach struktur Spółki zostało również odzwierciedlone w systemie finansowo-księgowym tego podmiotu. Wyodrębnienie finansowo-księgowe wydzielanej jednostki pozwala na identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz przepływów finansowych do tej jednostki i pozwala na sporządzenie bilansu dotyczącego tego zespołu składników dla potrzeb podziału. Jak wskazano powyżej, wyodrębniona jednostka została powołana uchwałą zarządu jako odrębny zakład i uzyskała kompetencje do samodzielnego sporządzania bilansu (na dzień utworzenia zakładu przygotowany został bilans otwarcia tej jednostki). Wyodrębniony zakład posiada także odrębny rachunek bankowy, który służy do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością tej części przedsiębiorstwa, a także własne środki pieniężne na prowadzonym dla wydzielanej jednostki rachunku bankowym.

W skład wydzielanej jednostki wchodzą także wierzytelności i zobowiązania Spółki z umów związanych z działalnością tej jednostki. Te umowy to:

1.

Umowa dzierżawy pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem podpisana między Spółką a spółką trzecią,

2.

Umowy użytkowania udziałów w spółkach zależnych podpisane między Spółką a spółką trzecią,

3.

Umowy świadczenia usług wsparcia działalności operacyjnej w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej podpisane między Spółką a spółkami zależnymi zajmującymi się wytwarzaniem i obrotem energią elektryczną,

4.

Umowa dzierżawy sprzętu i zasobów IT, wartości niematerialnych i prawnych oraz sprzętu biurowego podpisana między Spółką a spółką trzecią.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż pozostała część majątku Spółki (tzn. część pozostająca w Spółce) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład opisanego Biura stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład opisanego Biura stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT) określają zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako: "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" (art. 4a pkt 4 ustawy o CIT).

Biorąc pod uwagę orzecznictwo sądowe, pisma Ministra Finansów, organów skarbowych oraz poglądy doktryny prawa podatkowego, zdaniem Spółki, możliwe jest wyróżnienie następujących cech, które mogą uzasadniać uznanie danego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

1.

jednostka posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa jako dział, wydział, zakład itp. i odzwierciedlone to zostało w schemacie organizacyjnym całego przedsiębiorstwa - przykładowo, postanowienie Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 marca 2007 r., sygn. PD.423-78/06;

2.

jednostka jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie - przykładowo, postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2005 r., sygn. RO/423/141/2005;

3.

jednostka jest wyposażona w zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej - przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wydana z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 19 grudnia 2007 r., sygn. IP-PB3-423-282/07-2/MB;

4.

istnieje związek funkcjonalny pomiędzy składnikami majątkowymi w ramach wyodrębnionej jednostki - przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wydana z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07;

5.

jednostka taka mogłaby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, prowadzące działalność gospodarczą w sposób niezależny (samodzielny) - przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydana z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2008 (sygn. ITPB3/423-44/08/MT).

W ocenie Spółki, wydzielany majątek, funkcjonujący jako odrębne Biuro, spełnia wszystkie wskazane wyżej przesłanki charakterystyczne dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Poniżej Spółka przedstawia argumentację potwierdzającą przyjęte stanowisko w sprawie.

Powiązania funkcjonalne oraz zdolność do niezależnego (samodzielnego) funkcjonowania.

W ocenie Spółki istnieje wyraźny związek funkcjonalny pomiędzy składnikami majątkowymi, w które wyposażone jest Biuro, a prowadzoną przez to Biuro działalnością. Za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie może być uznany dowolny zbiór składników majątkowych podmiotu gospodarczego, lecz takie składniki majątkowe (materialne i niematerialne), które pozostają między sobą we wzajemnych interakcjach, w taki sposób, że należy je traktować jako powiązany funkcjonalnie zespół.

Powyższe podejście znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07): "Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa".W ocenie Spółki, wydzielany majątek spełnia przesłanki funkcjonalnego powiązania, wymagane dla uzyskania statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. Zdaniem Spółki, nie ulega bowiem wątpliwości, iż jak wskazano powyżej wydzielany majątek stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony kompleks składników, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej (świadczenia usług wsparcia na rzecz zależnych prowadzących działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną). W ocenie Spółki nie jest to zatem zbiór przypadkowych składników majątkowych, lecz odrębny majątek spółki, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w odrębnym sektorze rynku elektroenergetycznego, który mógłby wykonywać przydzieloną mu działalność gospodarczą w sposób niezależny (samodzielny).

Odrębny majątek.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, wydzielane Biuro funkcjonuje w oparciu o składniki majątkowe (materialne i niematerialne), niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej (świadczenia usług wsparcia dla spółek zależnych, prowadzących działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną). Majątek trwały Biura jest użytkowany odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy i obejmuje m.in. sprzęt biurowy, komputerowy, telekomunikacyjny, wyposażenie biura, oprogramowanie komputerowe oraz inne elementy wykorzystywane przez Biuro do prowadzenia działalności gospodarczej. W skład Biura wchodzą również umowy, na podstawie których Biuro (funkcjonujące w ramach Spółki) świadczy usługi wsparcia na rzecz spółek zależnych, prowadzących działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną, a także umowy użytkowania udziałów tych spółek, na podstawie których Biuro również uzyskuje odpowiednie przychody.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wskazuje, iż również przesłanka dotycząca posiadania wyodrębnionego majątku przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest spełniona w odniesieniu do wydzielanej jednostki.

Zdaniem Spółki, wydzielany majątek spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego, charakterystyczne dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ocenie Spółki, przesłanka wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej Spółki wydzielanego majątku jest spełniona gdyż, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wydzielany majątek funkcjonuje w strukturach Spółki jako odrębne Biuro - co znajduje odzwierciedlenie w zapisach regulaminu wewnętrznego Spółki. Spółka pragnie jednocześnie podkreślić, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego, uchwałą zarządu Spółki, Biuro uzyskało również status zakładu, co powoduje wyraźne wyodrębnienie tej jednostki w strukturach Spółki. Zakład został powołany na podstawie uchwały zarządu co znajduje odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej Spółki. Biuro prowadzi działalność poza siedzibą Spółki tj. znajduje się w odrębnej lokalizacji od lokalizacji Spółki.

Stanowisko Spółki w tym zakresie jest zgodne z podejściem prezentowanym przez organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2008 r. dotyczącej m.in. oceny, czy wydzielany przez wnioskodawcę majątek stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT stwierdził m.in., iż: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.".

W ocenie Spółki, zasadne jest również twierdzenie, że wydzielany majątek, poza wyodrębnieniem w samej strukturze wewnętrznej (organizacyjnej) Spółki, jest także wyodrębniony organizacyjnie na innych płaszczyznach. Poza zapisami w regulaminie wewnętrznym Spółki, Biuro posiada także własny regulamin organizacyjny. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, uchwałą zarządu Spółki, powołano kierownika Biura (szefa Biura), którego zakres zadań, uprawnień i obowiązków jest ściśle związany z funkcjonowaniem wydzielanej jednostki. Do wydzielanego Biura przyporządkowani zostali również pracownicy, realizujący zadania tej jednostki (tj. świadczenie usług wsparcia dla części spółek zależnych - wymienionych w opisie stanu faktycznego). Ponadto, wydzielane Biuro funkcjonuje w oparciu o przydzielone tej jednostce umowy (umowy wsparcia oraz umowy użytkowania udziałów).

Wyodrębnienie finansowe.

Zdaniem Spółki wydzielany majątek wypełnia również wszystkie kryteria wyodrębnienia finansowego, charakterystyczne dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnione Biuro funkcjonuje w oparciu o umowy wsparcia (zawarte ze spółkami zależnymi prowadzącymi działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną), które stanowią jednocześnie źródło przychodów tej jednostki. Źródłem przychodów wydzielanej jednostki są również umowy użytkowania udziałów (opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku).

Spółka pragnie podkreślić, iż system finansowo - księgowy Spółki pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz zobowiązań i należności do działalności wydzielanego Biura. Oznacza to, że Spółka identyfikuje i przyporządkowuje w sposób jednoznaczny przychody Biura. Jednocześnie, poprzez odpowiednie rozwiązania systemowe możliwe jest identyfikowanie kosztów jednostki (w rezultacie księgowania tych kosztów na odpowiednie Miejsca Powstawania Kosztów - MPK, możliwa jest identyfikacja kosztów związanych z funkcjonowaniem Biura). Wydzielana jednostka posiada również odrębny rachunek bankowy.Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż wyodrębnienie finansowe, o którym mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07), wydanej z upoważnienia Ministra Finansów, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż wyodrębnienie finansowe: "Nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, wydzielany majątek spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego i jednocześnie mógłby prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny, a zatem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl