IBPB3/423-668/08/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-668/08/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 2 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia jakie wydatki spełniają definicje wydatków kwalifikowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia jakie wydatki spełniają definicje wydatków kwalifikowanych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 2 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

29.52.1 - maszyny górnicze,

29.52.6 - części maszyn górniczych, maszyn do urabiania skał i do prac budowlanych,

29.52.9 - usługi instalowania, naprawy i konserwacji maszyn górniczych, maszyn do urabiania skał i do prac budowlanych.

Zgodnie z Zezwoleniem Spółka zobowiązana jest spełnić następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy:

1.

zatrudnienie na terenie KSSE nowych pracowników w ilości co najmniej 120 osób do dnia 31 grudnia 2008 r., w tym co najmniej 20 pracowników po dniu uzyskania zezwolenia i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie (tj. 120 osób) do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: Rozporządzenie o KSSE) o łącznej wartości 17.900.000 zł w terminie do 31 grudnia 2007 r.

Zezwolenia udzielono do dnia 8 sierpnia 2016 r.

Dotychczas Spółka poniosła już znaczną część z określonego w Zezwoleniu minimalnego poziomu wydatków inwestycyjnych. Spółka przewiduje, że poziom 17.900.000 zł zostanie osiągnięty do 31 grudnia 2007 r. Dodatkowo, Spółka planuje jednak, iż wydatki inwestycyjne w rozumieniu Rozporządzenia o KSSE będą również ponoszone po wynikającej z Zezwolenia dacie (31 grudnia 2007 r.), do której Spółka zobowiązana jest ponieść wydatki inwestycyjne we wskazanej powyżej kwocie minimalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.) w związku z Rozporządzeniem o KSSE przez wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia w rozumieniu § 6 Rozporządzenia o KSSE należy rozumieć wszystkie wydatki spełniające definicję wydatków kwalifikowanych, które są poniesione do 8 sierpnia 2016 r., w tym również wydatki poniesione po 31 grudnia 2007 r....

Zdaniem Spółki stosownie do omawianego powyżej § 6 Rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 z późn. zm.), do wydatków kwalifikowanych zalicza się wymienione w tym przepisie koszty poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania Zezwolenia.Bazując na językowej wykładni wskazanego przepisu § 6 przepisów Rozporządzenia o KSSE należy uznać, że do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą zalicza się wszystkie wydatki inwestycyjne spełniające warunki określone w § 6 Rozporządzenia o KSSE, o ile zostały poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia. W związku z powyższym, zdaniem Spółki do wydatków tych można zaliczyć również koszty poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia, lecz po 31 grudnia 2007 r., o ile można je zaliczyć do jednej z kategorii kosztów inwestycji określonych w § 6 Rozporządzenia o KSSE.Spółka pragnie zwrócić uwagę, że Rozporządzenie o KSSE, ani żaden inny obowiązujący przepis nie ogranicza możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą wydatków inwestycyjnych poniesionych po określonej w zezwoleniu dacie wskazującej minimalny poziom wydatków, które muszą być poniesione. Nieuzasadnione byłoby zatem wnioskowanie, iż prawo zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wydatków na cele, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-4 oraz ust. 2 Rozporządzenia o KSSE zależy od tego, czy wydatki te zostaną poniesione przed ustalonym w zezwoleniu terminem poniesienia minimalnej ilości wydatków inwestycyjnych, czy też po tej dacie.

Dodatkowo, podkreślenia wymaga fakt, że termin poniesienia wydatków inwestycyjnych (w przypadku Spółki 31 grudnia 2007 r.) został określony w Zezwoleniu na podstawie biznesplanu przedstawionego przez Spółkę, który jest jednym z dokumentów składanych przez inwestora wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Data ta określa spodziewany przez inwestora termin zakończenia inwestycji. Termin wykazany w Zezwoleniu (tj. 31 grudnia br.) jest wiążący dla Spółki w takim zakresie, iż określa minimalny poziom wydatków inwestycyjnych, które muszą być przez Spółkę poniesione do tej daty. Zdaniem Spółki nie powinny być jednak wiązane z tym terminem dalsze konsekwencje, jak np. brak możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów poniesionych po tej dacie.Zgodnie z regulacjami dotyczącymi udzielania pomocy publicznej, możliwa do uzyskania pomoc publiczna w formie zwolnienia podatkowego zależy m.in. od wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych. Podstawę prawną udzielenia takiego zwolnienia stanowią natomiast powszechnie obowiązujące przepisy prawa, tj. art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) oraz przepisy Rozporządzenia o KSSE. Zasady kwalifikacji kosztów do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą nie mogą być więc modyfikowane treścią Zezwolenia. Zdaniem Spółki w obowiązujących przepisach prawa brak jest podstawy prawnej do twierdzenia, że wydatki inwestycyjne spełniające definicję wynikającą z § 6 Rozporządzenia o KSSE, poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia, lecz po określonym w Zezwoleniu terminie dotyczącym poniesienia wydatków w minimalnej wysokości, nie są wydatkami kwalifikowanymi.

Należy zauważyć, że jeżeli ustawodawca miałby zamiar wprowadzenia ograniczenia polegającego na uznaniu za wydatki kwalifikowane wyłącznie takich kosztów, które zostały poniesione przed określonym w Zezwoleniu terminem, odpowiedni zapis zostałby uwzględniony wprost w treści Rozporządzenia o KSSE. Skoro jednak ograniczenie takie nie zostało zawarte w treści Rozporządzenia o KSSE, ani w innych przepisach regulujących działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych, należy uznać, że wydatki inwestycyjne spełniające warunki określone w § 6 Rozporządzenia o KSSE kwalifikują się do objęcia pomocą jeżeli zostały poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia (tj. także po 31 grudnia 2007 r.).W świetle powyższych argumentów Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki na cele, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-4 oraz ust. 2 Rozporządzenia o KSSE poniesione przez Spółkę po 31 grudnia 2007 r., a przed upływem ważności Zezwolenia, również mogą zostać zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl