IBPB3/423-58/08/MO - Możliwość zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym.
Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-58/08/MO Możliwość zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,
możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,
możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółce udzielono Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej KSSE) Podstrefa T. Firma dokonała inwestycji w postaci budowy hali produkcyjnej na nieruchomości zakupionej w KSSE. Budowa hali była niezbędna dla uruchomienia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również do prowadzenia działalności w większej skali niż w przeszłości. Poniesione nakłady inwestycyjne są podstawą do korzystania z ulgi w podatku dochodowym wynikającej z zasad dot. specjalnych stref ekonomicznych. Inwestycja ta została sfinansowana z kredytu inwestycyjnego w PLN. Podczas obowiązywania umowy kredytowej, w celu zabezpieczenia się przed wzrostem stóp procentowych i w celu obniżenia kosztów finansowych, firma zawarła z kredytodawcą transakcję CIRS. Transakcja ta polegała na zamianie waluty kredytu z PLN na JPY, co pozwoliło na uzyskanie niższego stałego oprocentowania kredytu. Pierwotna stopa procentowa kredytu w PLN wyniosła WIBOR 1M + 1.65% marży dla banku. Po uruchomieniu transakcji CIRS stopa procentowa składała się z następujących części: stała stopa w jenach 2,15% + 1,65% marży dla banku nadal PLN. Każdego miesiąca na koncie bankowym były dokonywane następujące transakcje (patrz tabela poniżej):
pobranie przez bank odsetek w PLN wg pierwotnego oprocentowania tj. WIBOR 1M + 1,65% (kol. Nr 1),
zwrot przez bank kwoty w PLN będącej częścią odsetek równą WIBOR-owi 1M (kol. Nr 2),
pobranie przez bank stałej części odsetek w JPY tj. 2,15% (kol. Nr 3)
W efekcie powstała dodania różnica wynikająca z niższego oprocentowania wg stałej stopy JPY w stosunku do zmiennej WIBOR (kol. Nr 4 = 2-3).
Dodatkowo, w związku ze zmianą kursu JPY powstawały różnice kursowe wynikające z transakcji na koncie bankowym w JPY (kol. 5).
Data | Pobranie odsetek w PLN WIBOR 1M+1,65% | Zwrot części odsetek WIBOR 1M | Pobranie odsetek wg stałej stopy JPY 2,15% | Dodatnia różnica kursowa wynikająca z różnicy pomiędzy stopami procentowymi WIBOR 1M - 2,15% | Dodatkowy efekt na różnicach kursowych na koncie bankowym JPY |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
2 kwietnia 2007 r. | 45.902,31 | 32.796,32 | 17.114,58 | 15.681,74 | 432,98 |
2 maja 2007 r. | 44.236,89 | 31.586,19 | 16.403,46 | 15.182,73 | 6.607,24 |
1 czerwca 2007 r. | 47.126,87 | 32.791,06 | 16.244,42 | 16.546,64 | 5.346,83 |
2 lipca 2007 r. | 45.173,79 | 34.016,21 | 16.621,56 | 17.394,65 | 7.217,95 |
1 sierpnia 2007 r. | 48.192,40 | 34.149,03 | 15.926,32 | 18.222,71 | 126,73 |
1 września 2007 r. | 48.089,48 | 37.834,17 | 17.344,02 | 20.490,15 | 10.448,14 |
1 paździer- nika 2007 r. | 47.607,15 | 33.200,81 | 14.567,70 | 18.633,11 | 6.320,39 |
Suma | 326.328,89 | 236.373,79 | 114.222,06 | 122.151,73 | 36.500,26 |
Aktualnie ze względów ostrożnościowych, uzyskaną dodatnią różnicę w odsetkach Spółka zaliczyła do przychodów finansowych pozastrefowych czyli nieobjętych zezwoleniem z P.D.O.P. Jednakże zdaniem Spółki uzyskane dodatnie różnice stanowią w istocie pomniejszenie kosztów finansowych związanych z przeprowadzoną inwestycją w KSSE i tym samym zwiększają dochód z prowadzonej działalności określonej w zezwoleniu. Transakcja CIRS, pozwoliła także wyeliminować ryzyko rosnących stóp procentowych dzięki czemu firma zabezpieczyła się przed wzrostem kosztów finansowych, które są częścią składową kosztów prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy powstałą dodatnią różnice w wysokości 122.151,73 zł uzyskaną pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY można zaliczyć jako zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na działalność w KSSE i tym samym kształtujących dochód objęty zwolnieniem od p.d.o.p.
Czy różnice kursowe w kwocie 36.500,26 zł powstałe z operacji na rachunku bankowym w JPY, mogą być zaliczone do przychodów z działalności w KSSE...
Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Mając na uwadze powyższe, wpływy z tytułu transakcji CIRS zawartej na bazie umowy o kredyt na finansowanie inwestycji na nieruchomości zakupionej w KSSE Podstrefa T. tj. wynikające z różnic w oprocentowaniu odsetek w okresie 2 kwietnia - 1 października 2007 r. mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem na działalność w KSSE. Tym samym stanowią one pomniejszenie kosztów finansowych działalności strefowej, generują dodatkowy dochód z działalności objętej zezwoleniem, a więc zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód ten, uzyskany został w wyniku racjonalnej polityki finansowej Spółki zabezpieczającej ryzyko wiązane z zaciągniętym kredytem na finansowanie nakładów inwestycyjnych będących podstawą korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.