IBPB3/423-58/08/MO - Możliwość zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-58/08/MO Możliwość zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,

*

możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,

*

możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółce udzielono Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej KSSE) Podstrefa T. Firma dokonała inwestycji w postaci budowy hali produkcyjnej na nieruchomości zakupionej w KSSE. Budowa hali była niezbędna dla uruchomienia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również do prowadzenia działalności w większej skali niż w przeszłości. Poniesione nakłady inwestycyjne są podstawą do korzystania z ulgi w podatku dochodowym wynikającej z zasad dot. specjalnych stref ekonomicznych. Inwestycja ta została sfinansowana z kredytu inwestycyjnego w PLN. Podczas obowiązywania umowy kredytowej, w celu zabezpieczenia się przed wzrostem stóp procentowych i w celu obniżenia kosztów finansowych, firma zawarła z kredytodawcą transakcję CIRS. Transakcja ta polegała na zamianie waluty kredytu z PLN na JPY, co pozwoliło na uzyskanie niższego stałego oprocentowania kredytu. Pierwotna stopa procentowa kredytu w PLN wyniosła WIBOR 1M + 1.65% marży dla banku. Po uruchomieniu transakcji CIRS stopa procentowa składała się z następujących części: stała stopa w jenach 2,15% + 1,65% marży dla banku nadal PLN. Każdego miesiąca na koncie bankowym były dokonywane następujące transakcje (patrz tabela poniżej):

1.

pobranie przez bank odsetek w PLN wg pierwotnego oprocentowania tj. WIBOR 1M + 1,65% (kol. Nr 1),

2.

zwrot przez bank kwoty w PLN będącej częścią odsetek równą WIBOR-owi 1M (kol. Nr 2),

3.

pobranie przez bank stałej części odsetek w JPY tj. 2,15% (kol. Nr 3)

W efekcie powstała dodania różnica wynikająca z niższego oprocentowania wg stałej stopy JPY w stosunku do zmiennej WIBOR (kol. Nr 4 = 2-3).

Dodatkowo, w związku ze zmianą kursu JPY powstawały różnice kursowe wynikające z transakcji na koncie bankowym w JPY (kol. 5).

Data

Pobranie odsetek w PLN WIBOR 1M+1,65%

Zwrot części odsetek WIBOR 1M

Pobranie odsetek wg stałej stopy JPY 2,15%

Dodatnia różnica kursowa wynikająca z różnicy pomiędzy stopami procentowymi WIBOR 1M - 2,15%

Dodatkowy efekt na różnicach kursowych na koncie bankowym JPY

1

2

3

4

5

2 kwietnia 2007 r.

45.902,31

32.796,32

17.114,58

15.681,74

432,98

2 maja 2007 r.

44.236,89

31.586,19

16.403,46

15.182,73

6.607,24

1 czerwca 2007 r.

47.126,87

32.791,06

16.244,42

16.546,64

5.346,83

2 lipca 2007 r.

45.173,79

34.016,21

16.621,56

17.394,65

7.217,95

1 sierpnia 2007 r.

48.192,40

34.149,03

15.926,32

18.222,71

126,73

1 września 2007 r.

48.089,48

37.834,17

17.344,02

20.490,15

10.448,14

1 paździer-

nika 2007 r.

47.607,15

33.200,81

14.567,70

18.633,11

6.320,39

Suma

326.328,89

236.373,79

114.222,06

122.151,73

36.500,26

Aktualnie ze względów ostrożnościowych, uzyskaną dodatnią różnicę w odsetkach Spółka zaliczyła do przychodów finansowych pozastrefowych czyli nieobjętych zezwoleniem z P.D.O.P. Jednakże zdaniem Spółki uzyskane dodatnie różnice stanowią w istocie pomniejszenie kosztów finansowych związanych z przeprowadzoną inwestycją w KSSE i tym samym zwiększają dochód z prowadzonej działalności określonej w zezwoleniu. Transakcja CIRS, pozwoliła także wyeliminować ryzyko rosnących stóp procentowych dzięki czemu firma zabezpieczyła się przed wzrostem kosztów finansowych, które są częścią składową kosztów prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy powstałą dodatnią różnice w wysokości 122.151,73 zł uzyskaną pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY można zaliczyć jako zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na działalność w KSSE i tym samym kształtujących dochód objęty zwolnieniem od p.d.o.p.

2.

Czy różnice kursowe w kwocie 36.500,26 zł powstałe z operacji na rachunku bankowym w JPY, mogą być zaliczone do przychodów z działalności w KSSE...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Mając na uwadze powyższe, wpływy z tytułu transakcji CIRS zawartej na bazie umowy o kredyt na finansowanie inwestycji na nieruchomości zakupionej w KSSE Podstrefa T. tj. wynikające z różnic w oprocentowaniu odsetek w okresie 2 kwietnia - 1 października 2007 r. mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem na działalność w KSSE. Tym samym stanowią one pomniejszenie kosztów finansowych działalności strefowej, generują dodatkowy dochód z działalności objętej zezwoleniem, a więc zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód ten, uzyskany został w wyniku racjonalnej polityki finansowej Spółki zabezpieczającej ryzyko wiązane z zaciągniętym kredytem na finansowanie nakładów inwestycyjnych będących podstawą korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl