IBPB3/423-566/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-566/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 lipca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 4 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku podatkowego Stowarzyszenia (pytanie oznaczone w uzupełnieniu nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku podatkowego Stowarzyszenia.

Z uwagi na braki formalne w dniu 18 lipca 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie.

Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 4 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową pożytku publicznego no profit. Statutowym celem Stowarzyszenia jest m.in. niesienie pomocy młodzieży kończącej co roku tysiące szkół w tworzeniu przez nich sobie przejściowej pracy, z konieczności poza działalnością gospodarczą, będącej odpłatną działalnością niegospodarczą pożytku publicznego w sferze zadań określonych ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stowarzyszenie chcąc pozyskać środki na realizację celów statutowych zamierza uruchomić na wzór stałych loterii swoistego rodzaju wsparcie drogą losową osób będących w doraźnej potrzebie niewielką kwotą pieniędzy wielkości: 10-ciu, 20-tu, 50-ciu złotych. W tworzonych w tym celu punktach, osoba chcąca otrzymać wsparcie wnosi bezzwrotną składkę w wysokości 2 zł i po wybraniu pokwitowania odczytuje na nim po usunięciu warstwy ściernej postanowienie o przyznaniu bądź nie przyznaniu wsparcia kwotą o jaką wystąpiła.

Przy jednorazowym wsparciu stosunek osób występujących o wsparcie do osoby wspartej kwotą:

* 10-ciu zł wynosi jak 5:1,

* 20-tu zł jak 10:1,

* i 50-ciu zł jak 25:1.

Natomiast stosunek ilości składek w stosunku do 1-go wsparcia wynosi przy wsparciu kwotą:

* 10-ciu zł jak 7:1,

* 20-tu zł jak 15:1,

* i 50-ciu zł jak 30:1.

Wsparcie nie stanowi gry i nie ma na celu osiąganie zysku, a środki pozyskane ze składek przeznaczone są na bieżące wypłaty wsparcia, na pokrycie kosztów prowadzenia działalności i pozostałe na realizację statutowych celów Stowarzyszenia. Wielkość liczebna punktów w kraju zależała będzie od stopnia społecznego zainteresowania wsparciem. W początkowym okresie Stowarzyszenie zamierza uruchomić 100 punktów, a przy pozytywnym wyniku ich działalności i społecznej potrzebie ma zamiar powiększać stopniowo ich liczbę.

W ocenie prawnej na prowadzenie takiej działalności pozwala ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., statut Stowarzyszenia i zarejestrowanie na jego podstawie Stowarzyszenia w KRS ze statusem organizacji pożytku publicznego. Natomiast powodem obrania celów statutowych niesienia pomocy społecznej jest brak pracy i niskie wynagrodzenia, szczególnie na obszarach poza wielkimi aglomeracjami gdzie przedsiębiorcom nie opłaca się prowadzić działalności gospodarczej.

W związku z tym koniecznością jest uruchomienie na tych obszarach pracy również poza działalnością gospodarczą jako odpłatnej działalności niegospodarczej pożytku publicznego na warunkach określonych ww. ustawą do czego zmierza w swoich programach Stowarzyszenie.

Zasadniczym kierunkiem takiej działalności będzie realizacja przez jednostki organizacyjne Stowarzyszenia programu taniego, powszechnego, budownictwa mieszkaniowego. Niskie ceny na budowane domki zapewnić ma zaprojektowanie tanich domów, budowanie ich po kosztach poniesionych bez naliczania zysku, zwolnienia podatkowe, ustanowienie górnego pułapu wynagrodzeń itp. Ponadto zbrojenie terenów pod to budownictwo, budowa dróg dojazdowych, ulic parkingów, placów itp. zapewnić ma poza wieloma mieszkaniami również wiele pracy, w szczególności dla młodzieży.

Na uruchomienie takiej działalności, korygowanie jej i nadzór potrzebne są znaczne środki finansowe. Dochody z przedmiotowej działalności wsparcia stanowić mają jedno spośród wielu innych planowanych źródeł pozyskiwania środków na wymienione cele.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. Stowarzyszenie sprecyzowało, iż zamierza uruchomić stopniowo na obszarze całego kraju w ramach prowadzonej działalności pożytku publicznego stałe punkty wzajemnej, niewielkiej pomocy finansowej kwotą: 10-ciu, 20-tu i 50-ciu zł otrzymywanej w drodze losowej przez osoby uczestniczące w tym wsparciu, ze składek biorących udział w tym wsparciu.

W każdym punkcie wsparcia osoba chcąca otrzymać wsparcie określoną przez siebie kwotą 10-ciu, 20-tu czy 50-ciu zł uiszcza bezzwrotną składkę w wysokości 2-ch zł i wybiera w zamian pokwitowanie w kształcie prostokąta. Po zdrapaniu warstwy ściernej odczytuje na nim postanowienie o przyznanym bądź nie przyznanym wsparciu kwotą o jaką wystąpiła. Wypłata wsparcia następuje niezwłocznie po jego przyznaniu w miejscu nabycia pokwitowania.

Wsparcie nie jest loterią pieniężną ani grą w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych ponieważ:

1.

celem prowadzenia takiej działalności nie jest osiąganie przez Stowarzyszenie zysku lecz tworzenie doraźnej, zorganizowanej pomocy finansowej osobom będącym w potrzebie i pomniejszanie przez to ulicznego żebractwa,

2.

z ogólnej wartości przeznaczonych do sprzedaży pokwitowań - kwota do wypłacenia stawek wsparcia stanowi aż 71,78%. Natomiast pozostałe 28,22% przeznacza się na pokrycie kosztów prowadzenia działalności i jeżeli coś pozostanie - na realizację statutowych celów Stowarzyszenia,

3.

z obawy, że działalność ta szczególnie w okresie początkowym okazać się może deficytowa Stowarzyszenie zamierza na początku uruchomić na okres próbny tylko 100 punktów wsparcia oceniając z czasem celowość i samą opłacalność tej działalności.

A w razie konieczności Stowarzyszenie planuje podnieść odpowiednio liczbę osób wspierających w stosunku do osoby wspartej zwiększając tym dochód w stopniu wystarczającym na ponoszenie kosztów prowadzenia tej działalności. W takim przypadku do regulaminu doraźnej pomocy finansowej należało będzie wnieść stosowne uzupełnienia i poprawki.

Stowarzyszenie nie prowadziło dotychczas żadnej loterii, nie występowało do właściwych władz administracji o zezwolenie na prowadzenie loterii i żadnego zezwolenia nie posiada. Nie występowało też do Ministra Finansów w wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie kwalifikacji loterii.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy działalność wsparcia objęta będzie zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie... (pytanie oznaczone w uzupełnieniu z nr 2)

Zdaniem Stowarzyszenia stosowanie do art. 6, art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja 2003 r.) Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną działalność wsparcia będącą działalnością niegospodarczą pożytku publicznego. Natomiast art. 24 ust. 1 stanowi, że organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie m.in. od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) w art. 24 ust. 1 stanowi, że organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy regulujące zagadnienie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych to ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określana dalej skrótem: "u.p.d.o.p.").

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten zwalnia z opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych. Punkt 4 tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., stanowiące przepis szczególny (lex specialis) w stosunku do wyżej cytowanego.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej u.p.d.o.p. stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

1.

prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,

2.

działalność ta jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa powyżej, w sferze zadań publicznych obejmującej zadania w zakresie określonym w art. 4 tej ustawy lub w przypadku, gdy podmiot ten działa w formie stowarzyszenia, prowadzi taką działalność również na rzecz członków stowarzyszenia,

3.

nie prowadzi działalności gospodarczej albo prowadzi ją w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,

4.

cały dochód tej jednostki jest przeznaczany na działalność statutową,

5.

ma ona statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i nie otrzymują z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości przekraczającej wartości określone odrębnymi przepisami,

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 7 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.).

Wobec tego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z działalności wsparcia (WW), osiągniętego przez Stowarzyszenie decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Oznacza to, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z prowadzonej działalności wsparcia (WW) będzie - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. - wolny od tego podatku, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową Stowarzyszenia, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy - zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ww. u.p.d.o.p.:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie ust. 1 pkt 6c tego artykułu.

Reasumując, działalność wsparcia (WW) nie będzie objeta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż działalność organizacji pożytku publicznego nie jest w całości zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c odnosi się wyłącznie do dochodów organizacji pożytku publicznego (nie zaś do działalności) w tej części, w której będą przeznaczone na statutową niegospodarczą działalność pożytku publicznego przy uwzględnieniu treści art. 17 ust. 1a), 1b) u.p.d.o.p. (a więc ww. zwolnienie przedmiotowe uzależnione jest od przeznaczenia uzyskanego dochodu).

Natomiast odnośnie dołączonego do wniosku ORD-IN przez Stowarzyszenie REGULAMINU doraźnej pomocy finansowej, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji Podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny ww. REGULAMINU; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ul. Kośnego 70 45-372 Opole.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl