IBPB3/423-493/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-493/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użytkowania nieruchomości użyczonych m.in. przez Gminę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użytkowania nieruchomości użyczonych m.in. przez Gminę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital Miejski Sp. z o.o. w dniu 1 sierpnia 2007 r., na podstawie uchwały Rady Powiatu z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie reorganizacji poprzez wydzielenie ze struktur Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej komórek organizacyjnych SP ZOZ, celem ich przekazania Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, zawarł umowę o następującej treści "Upoważnia się Dyrektora SP ZOZ do przekazania w bezpłatne użyczenie Spółce Szpital Miejski Sp. z o.o. nieruchomości opisanych w załączeniu nr 2 do uchwały, na czas zakończenia procedury ich sprzedaży w trybie opisanym w ust. 1". Właścicielem nieruchomości do dnia 13 grudnia 2007 r. był Powiat, natomiast jedynym wspólnikiem Spółki Szpital Miejski Sp. z o.o. jest Gmina. W dniu 14 grudnia 2007 r. ww. nieruchomość została zakupiona przez Gminę w wyniku czego została rozwiązana umowa z SP ZOZ. Z dniem 14 grudnia 2007 r. zawarto umowę użyczenia nieruchomości z Gminą. Na nieruchomościach - jako części składowe - znajdują się zabudowania tworzące kompleks szpitalny oraz przychodnia, które wraz z nieruchomością stanowiły przedmiot użyczenia. Szpital Miejski Sp. z o.o. został powołany do wykonywania i wykonuje zadania publiczne nałożone ustawą o samorządzie gminnym na Gminę poprzez objęcie opieką zdrowotną w zakresie lecznictwa szpitalnego społeczności zamieszkałej na terenie Gminy, na terenie Powiatu, a także względem osób przybyłych. Spółka jest organem założycielskim Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Miejski (dalej NZOZ).

W ramach struktur organizacyjnych NZOZ działają:

* oddziały: chirurgii ogólnej, anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, medycyny paliatywnej,

* poradnie: diabetologiczna, kardiologiczna, dermatologiczna, neurologiczna, leczenia bólu, onkologiczna, gruźlicy i chorób płuc, ginekologiczno - położnicza, chirurgii ogólnej, urazowo - ortopedyczna, okulistyczna, otolaryngologiczna.

Struktura utworzonego przez Spółkę NZOZ odpowiada potrzebom w zakresie ochrony zdrowia społeczności Gminy i stanowi uzupełnienie potrzeb ludności w zakresie kompleksowej ochrony zdrowia o czym świadczy wyrażenie zgody przez Narodowy Fundusz Zdrowia na prowadzenie działalności we wskazanym zakresie. Na terenie Gminy działają również inne niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, jednak zakres udzielanych przez nie świadczeń jest wąsko wyspecjalizowany z uwagi na wykorzystanie przez nie walorów uzdrowiskowo - sanatoryjnych Gminy. W związku z tą sytuacją na terenie Gminy po stronie ludności istniała potrzeba zaspokojenia zbiorowej potrzeby wspólnoty realizująca się w zapewnieniu kompleksowej opieki zdrowotnej, której świadczenie nie jest możliwe przez inne niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wraz z zabudowaniami na podstawie umowy zawartej z Gminą przez Szpital Miejski Sp. z o.o., której jedynym właścicielem jest Gmina powoduje powstanie przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, czy podlega wyłączeniu z tego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wraz z zabudowaniami na podstawie umowy zawartej z Gminą przez Szpital Miejski Sp. z o.o., której jedynym właścicielem jest Gmina nie stanowi przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), bowiem powołana Spółka jest spółką użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.Powyższy przepis wskazuje, że przychodem osoby prawnej jest m.in. wartość otrzymanych przez nią nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka otrzymuje w użytkowanie od Gminy - jedynego właściciela tejże Spółki, na podstawie zawartej umowy użyczenia środki trwałe (nieruchomości wraz z zabudowaniami). W związku z powyższym Spółka osiągnęłaby przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń, które zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegałyby opodatkowaniu.

Jednakże ww. przepis określa wyjątki od tej zasady; nie jest przychodem wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przy definiowaniu pojęcia "spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy kierować się przepisami ustaw:

* z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.),

* z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

* z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

W myśl art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, zadaniami użyteczności publicznej w rozumieniu tej ustawy są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zadania te obejmują m.in. sprawy ochrony zdrowia.Zatem spółki prawa handlowego, których wyłącznymi udziałowcami są m.in. jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej zaliczane są do spółek użyteczności publicznej.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy użyczenia Gmina oddała Spółce do używania nieruchomości wraz z zabudowaniami. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, której wyłącznym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. Zakres działalności Spółki obejmuje zadania o charakterze użyteczności publicznej takie jak objęcie opieką zdrowotną w zakresie lecznictwa szpitalnego społeczności zamieszkałej na terenie Gminy, Powiatu, a także osób przybyłych. Zatem, jeżeli Spółka prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, a jej udziałowcem jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego i otrzymała w nieodpłatny zarząd lub używanie środki trwałe od jednostki samorządu terytorialnego, to są spełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwalające na niezaliczenie do przychodów Spółki wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem środków trwałych w postaci nieruchomości wraz z zabudowaniami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl